مدیاتک از تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا رونمایی کرد - تکفارس 
مدیاتک از تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا رونمایی کرد - تکفارس 
مدیاتک از تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا رونمایی کرد - تکفارس 

مدیاتک از تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا رونمایی کرد

افشین نوری
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - 17:25
مدیاتک

مدیاتک یک پردازنده موبایلی جدید در چین معرفی کرده است.این تراشه نسخه اولترا دایمنسیتی ۷۲۰۰ است که اوایل امسال معرفی شد. نسخه اولترا عملکرد بهتری نسبت به دایمنسیتی ۷۲۰۰ دارد و با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است.

دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا یک پردازنده هشت هسته‌ای با معماری ۴ نانومتری TSMC استو منشکل از دو هسته ARM Cortex A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و شش هسته Cortex A510 با سرعت ۲ گیگاهرتز است. این تراشه از پردازنده گرافیکی GPU Mali-G610 بهره می‌برد از رم LPDDR4x و LPDDR5 پشتیبانی می کند.

این تراشه همچنین از دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری ۴K و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و از نمایشگرهای Full HD+ با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند. این تراشه مجهز به نسل پنجم MediaTek APU 650 برای پردازش هوش مصنوعی است و از پردازش تصویر ۱۴ بیتی HDR پشتیبانی می‌کند.

دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا با فناوری ۵G سازگار است و از یک موتور بازی HyperEngine 5.0 برای رندر متغیر و کنترل هوشمند بهره می‌برد.

هنور مشخص نیست چه گوشی‌هایی از استفاده خواهند کرد. اما شیائومی اعلام کرده که گوشی ردنی نوت ۱۳ پرو پلاس به این تراشه مذکور مجهز خواهد شد. این گوشی در ماه جاری با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی معرفی خواهد شد.

مدیاتک گفته است که اولین تراشه ۳ نانومتری خود را با همکاری TSMC می‌سازد. اکثر تراشه‌های دایمنسیتی این شرکت در دو سال اخیر با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته‌ شده‌اند، بنابراین استفاده از پروسه ۳ نانومتری، ارتقا قابل‌توجهی در عملکرد پردازنده‌های مدیاتک ایجاد خواهد کرد.

به گفته مدیاتک، استفاده از فناوری ۳ نانومتری باعث افزایش ۱۸ درصدی در عملکرد خواهد شد. این فناوری همچنین باعث افزایش ۳۲ درصدی عملکرد نسبت به فناوری ۵ نانومتری خواهد گردید.

کوالکام نیز قرار است با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به فناوری ۳ نانومتری سوئیچ کند، اما ما اطلاعات زیادی از این تراشه در دست نداریم. مدیاتک گفته است که تراشه دایمنسیتی ۳ نانومتری خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد.

گفتنی است اولین شرکتی که قرار است از این فناوری استفاده کند اپل است که می‌خواهد از آن در تراشه مدل‌های آیفون ۱۵پرو بهره ببرد. این مدل‌ها قرار است ۱۲ سپتامبر معرفی شوند. انتظار می‌رود تراشه آن‌ها در مقایسه با A16 آیفون ۱۴ پرو ارتقا قابل توجهی داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید