مدیاتک با عبور از کوالکام بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا شد - تکفارس 
مدیاتک با عبور از کوالکام بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا شد - تکفارس 
مدیاتک با عبور از کوالکام بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا شد - تکفارس 

مدیاتک با عبور از کوالکام بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا شد

افشین نوری
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 11:56
مدیاتک بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا

طبق گزارش جدیدی که منتشر شده، مدیاتک با پشت‌سر گذاشتن کوالکام توانسته تبدیل به بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا شود.

طبق این گزارش، مدیاتک در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ بالاتر از کوالکام و اپل به‌عنوان سازندگان مطرح تراشه موبایلی قرار گرفته است. شرکت‌های دیگری مثل Unisoc، سامسونگ، های‌سیلیکون (هواوی) و گوگل نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیاتک گفته است که اولین تراشه ۳ نانومتری خود را با همکاری TSMC می‌سازد. اکثر تراشه‌های دایمنسیتی این شرکت در دو سال اخیر با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته‌ شده‌اند، بنابراین استفاده از پروسه ۳ نانومتری، ارتقا قابل‌توجهی در عملکرد پردازنده‌های مدیاتک ایجاد خواهد کرد.

به گفته مدیاتک، استفاده از فناوری ۳ نانومتری باعث افزایش ۱۸ درصدی در عملکرد خواهد شد. این فناوری همچنین باعث افزایش ۳۲ درصدی عملکرد نسبت به فناوری ۵ نانومتری خواهد گردید.

کوالکام نیز قرار است با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به فناوری ۳ نانومتری سوئیچ کند، اما ما اطلاعات زیادی از این تراشه در دست نداریم. مدیاتک گفته است که تراشه دایمنسیتی ۳ نانومتری خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد.

ما اخیرا شاهد رونمایی از دایمنسیتی ۹۳۰۰ به عنوان رقیب اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بودیم. یکی از مهمترین مشخصه‌های دایمنسیتی ۹۳۰۰، پیکره‌بندی منحصر به فرد هشت هسته‌ای آن است. این تراشه دارای چهار هسته Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 است که در ترکیب خوشه‌ای ۱+۳+۴ قرار گرفته‌اند. این تراشه فاقد هسته‌های Cortex-A520 که در پردازنده‌های موبایلی رایج است می‌باشد.

مدیاتک همچنین اخیرا تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا را که معرفی کرده است. این تراشه عملکرد بهتری نسبت به دایمنسیتی ۷۲۰۰ دارد و با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است.

دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا یک پردازنده هشت هسته‌ای با معماری ۴ نانومتری TSMC استو منشکل از دو هسته ARM Cortex A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و شش هسته Cortex A510 با سرعت ۲ گیگاهرتز است. این تراشه از پردازنده گرافیکی GPU Mali-G610 بهره می‌برد از رم LPDDR4x و LPDDR5 پشتیبانی می کند.

دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا با فناوری ۵G سازگار است و از یک موتور بازی HyperEngine 5.0 برای رندر متغیر و کنترل هوشمند بهره می‌برد.

نظر شما درباره تبدیل شدن مدیاتک به عنوان بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا چیست؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید