اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با هسته اختصاصی Oryon از راه می‌رسد - تکفارس 
اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با هسته اختصاصی Oryon از راه می‌رسد - تکفارس 
اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با هسته اختصاصی Oryon از راه می‌رسد - تکفارس 

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با هسته اختصاصی Oryon از راه می‌رسد

افشین نوری
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - 11:01
اسنپدراگون ۸ نسل ۴

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به‌عنوان نسل بعدی پردازنده موبایلی کوالکام قرار است در سال جاری میلادی معرفی شود و حالا اطلاعات تازه‌ای درباره آن منتشر شده است.

مدیر ارشد بازاریابی کوالکام گفته است که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در پاییز ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد و مجهز به هسته اختصاصی Oryon خواهد بود.

طبق اطلاعاتی که قبلا فاش شده است، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با نسل دوم فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد که بهره‌وری بالایی نسبت به نسل اول خواهد داشت. این تراشه به جای هسته‌های ARM از هسته‌های Oryon اختصاصی کوالکام استفاده خواهد کرد که منجر به بهبود ۴۰ درصدی عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۴ نسبت به نسل ۳ خواهد شد.

کوالکام در سال ۲۰۲۱ شرکت Nuvia را که هسته‌های Oryon را توسعه می‌داد به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. امتیاز بنچمارک نمونه اولیه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در گیک‌بنچ برابر با ۹۱۰۰ (چندهسته‌ای) شده است که ۴۰ درصد بیشتر از امتیاز چندهسته‌ای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و تراشه M2 اپل در همان بنچمارک است. 

گفته می‌شود اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در سری گلکسی S25 استفاده خواهد شد و از معماری هشت هسته‌ای بهره خواهد برد. این تراشه بهره‌وری انرژی و عملکرد قابل‌توجهی نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خواهد داشت، به طوریکه فرکانس این تراشه به ۴ گیگاهرتز خواهد رسید. این در حالیست که اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دارای حداکثر فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز است.

همچنین گفته می‌شود که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ از پردازشگر گرافیکی Adreno 830 بهره خواهد برد. لازم به ذکر است، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با استفاده از فناوری ۴ نانومتری ساخته شده و نسبت به نسل قبلی خود ۳۰ درصد افزایش قدرت پردازشی و ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتری دارد. قابلیت مهم نسل ۳ واحد پردازش عصبی (NPU) آن است که ۹۸ درصد سریع‌تر شده و ۴۰ درصد عملکرد در هر وات بهتری برای کارهای هوش مصنوعی دارد.

کوالکام پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را مجهز به یک پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) ارتقایافته کرده است که می‌تواند با Dolby HDR Photo Capture کار کند و ظاهری کلی عکس‌ها را در نمایشگرهایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند بهبود بخشد. ازطرفی، گیمرها به پشتیبانی از نرخ ۲۴۰ فریم در ثانیه روی نمایشگرهای ۲۴۰ هرتز و سازگاری با Unreal Engine 5.2 دسترسی دارند.

در هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با هسته اختصاصی Oryon چگونه خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید