تراشه دایمنسیتی بعدی مدیاتک با فناوری ۳ نانومتری ساخته می شود - تکفارس 
تراشه دایمنسیتی بعدی مدیاتک با فناوری ۳ نانومتری ساخته می شود - تکفارس 
تراشه دایمنسیتی بعدی مدیاتک با فناوری ۳ نانومتری ساخته می شود - تکفارس 

تراشه دایمنسیتی بعدی مدیاتک با فناوری ۳ نانومتری ساخته می شود

افشین نوری
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - 10:42
مدیاتک بزرگترین سازنده تراشه موبایل دنیا

مدیاتک گفته است که اولین تراشه ۳ نانومتری خود را با همکاری TSMC می‌سازد. اکثر تراشه‌های دایمنسیتی این شرکت در دو سال اخیر با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته‌ شده‌اند، بنابراین استفاده از پروسه ۳ نانومتری، ارتقا قابل‌توجهی در عملکرد پردازنده‌های مدیاتک ایجاد خواهد کرد.

به گفته مدیاتک، استفاده از فناوری ۳ نانومتری باعث افزایش ۱۸ درصدی در عملکرد خواهد شد. این فناوری همچنین باعث افزایش ۳۲ درصدی عملکرد نسبت به فناوری ۵ نانومتری خواهد گردید.

کوالکام نیز قرار است با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به فناوری ۳ نانومتری سوئیچ کند، اما ما اطلاعات زیادی از این تراشه در دست نداریم. مدیاتک گفته است که تراشه دایمنسیتی ۳ نانومتری خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد.

گفتنی است اولین شرکتی که قرار است از این فناوری استفاده کند اپل است که می‌خواهد از آن در تراشه مدل‌های آیفون ۱۵پرو بهره ببرد. این مدل‌ها قرار است ۱۲ سپتامبر معرفی شوند. انتظار می‌رود تراشه آن‌ها در مقایسه با A16 آیفون ۱۴ پرو ارتقا قابل توجهی داشته باشد.

در حال حاضر شایعات زیادی درباره دایمنسیتی ۹۳۰۰ به عنوان رقیب اسنپدراگون ۸ نسل ۳ وجود دارد و حالا به نظر می رسد که این تراشه به خاطر پشتیبانی از نسل بعدی حافظه رم LPDDR5T هیچ رقیبی نخواهد داشت.

این تراشه با پشتیبانی از حافظه LPDDR5T خواهد توانست پهنای باند فوق‌العاده ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد که سریع‌تر از سریع‌ترین رم LPDDR5X با حداکثر سرعت ۸.۵ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

طبق اطلاعاتی که Digital Chat Station فاش کرده دایمنسیتی ۹۳۰۰ به غیر از پشتیبانی از رم LPDDR5T، پیکره‌بندی هسته‌های متفاوتی نسبت به رقیب آینده خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خواهد داشت. این تراشه دارای چهار هسته Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 و بدون هسته‌های کم مصرف خواهد بود.

این پیکره‌بندی ۸ هسته‌ای به معنای آن است که دایمنسیتی ۹۳۰۰ قادر خواهد بود اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در تست‌های چند هسته‌ای شکست دهد. البته همان هسته‌ها ممکن است به نقطه ضعف تراشه مدیاتک تبدیل شوند، چرا که نبود هسته های کم‌مصرف به معنای آن است این تراشه نتواند عمر باتری ابهتری ارائه کند. در کنار این هشت هسته از پردازنده گرافیکی ARM Immortalis G720 استفاده خواهد شد که از قابلیت رهگیری پرتو پشتیبانی خواهد کرد.

در هر حال، با توجه به اینکه تراشه مدیاتک ممکن است زودتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شود، احتمالا جزئیات بیشتری درباره آن به بیرون درز پیدا کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید