احتمال ۵۰ سال زندان برای سم بنکمن از بزرگترین کلاهبرداران ارز دیجیتال - تکفارس 
احتمال ۵۰ سال زندان برای سم بنکمن از بزرگترین کلاهبرداران ارز دیجیتال - تکفارس 
احتمال ۵۰ سال زندان برای سم بنکمن از بزرگترین کلاهبرداران ارز دیجیتال - تکفارس 

احتمال ۵۰ سال زندان برای سم بنکمن از بزرگترین کلاهبرداران ارز دیجیتال

فرزاد اسرافیلی
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - 13:39
سم بنکمن زندان

بنا به اعلام دادستان‌های آمریکا، سم بنکمن فرید مستحق ۴۰ تا ۵۰ سال زندان به جرم سازماندهی یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی در تاریخ و احتمالا بزرگترین کلاهبرداری دهه گذشته می‌باشد.

دادستان‌های فدرال نیویورک اعلام کردند خواهان اشد مجازات برای سم بنکمن فرید هستند. دادستان‌ها در ارائه حکم خود شدت جرم را عظیم توصیف کردند.

سم بنکمن فرید ملقب به SBF، بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال منحل شده FTX، در نوامبر ۲۰۲۳ به دلیل کلاهبرداری محکوم شد. سقوط این صرافی یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی در تاریخ محسوب می‌شود.

بنا به گفته دادستان‌ها بیش از ۸ میلیارد دلار از پول مشتری در این کلاهبرداری اختلاس شده است که پرونده این جنایت را در دسته جداگانه قرار می‌دهد. علاوه بر این، دادستان می‌افزاید بنکمن فرید ده‌ها هزار نفر و شرکت‌ها را در چندین قاره در طی چندین سال قربانی خود کرده است.

او از مشتریانی که به وی اعتماد کرده و پول‌هایشان را به او سپرده بودند دزدی کرده است، به سرمایه گذاران دروغ گفته است، اسناد جعلی را برای وام دهندگان فرستاده است، به سیستم سیاسی میلیون‌ها دلار کمک‌های غیرقانونی تزریق کرده است، و به مقامات خارجی رشوه داده است.

دفاعیات سم بنکمن فرید برای کاهش مجازات در جریان است. در این دفاعیات آمده است بنکمن فرید عمیقا از بابت اقدامات خود علیه قربانیان FTX پشیمان است و محکومیت چند دهه وی را از داشتن زندگی معنادار و کمک به نیازمندان محروم می‌کند.

با این حال، دادستانی تسلیم این دفاعیات نیست. مخالفان این دفاعیات معتقدند بنکمن فرید با توجه به تربیت مناسبی که دیده بود، تحصیل در موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، حرفه در امور مالی و با ایده‌ای شایسته و نوینی که برای برای یک کسب‌وکار نوپا داشت، می‌توانست زندگی پربار، سازنده و بشر دوستانه‌ای را برای خود رقم بزند. ولی درعوض، زندگی او در سال‌های اخیر آکنده از طمع و غرور بی‌همتا، جاه طلبی و توجیه عقلانیت؛ ریسک و قمار مکرر با پول دیگران شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید