چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 
چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 
چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 

چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟

تکفارس
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 21:19
چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 

دانستن اینکه یک سیستم گیمینگ دارای چه تجهیزات و اجزایی است این کمک را به شما می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد نوع سیستم خود کسب کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین سیستم گیمینگ را برای خود جمع‌آوری کرده و در دنیای گیمینگ وارد شوید. شما می‌توانید برای بستن یک سیستم عالی، هزینه کمی پرداخت کرده و این کار را به دستان متخصصی در این زمینه بسپارید؛ اما برای بستن گیمینگ در منزل خود در ابتدا بایستی اطلاعاتی را در این مورد کسب کنید.

لیست قطعات و اجزای سیستم گیمینگ برای جمع کردن آن

در ابتدا شاید اسمبل کردن سیستم کار دشواری به نظر آید؛ اما شما با شناخت قطعات سیستم می‌توانید به راحتی آنها را به هم متصل کرده و با سیستم خود کار کنید. در ادامه مقاله به انواع اجزای سیستم گیمینگ خواهیم پرداخت.

کیس CASE

کیس سیستم دارای ظاهری جعبه مانند است که تمامی قطعات فوق و اجزای مورد نیاز برای کار کردن سیستم در درون آن قرار دارد. نواحی مختلف کیس توسط چند پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌اند. کیس‌ گیمینگ در انواع مختلفی به فروش می‌رسند که فرد گیمر می‌تواند با توجه به نوع کارکرد خود اقدام به خرید کیس برای سیستم نماید. کیس‌ها ابعادهای مختلفی دارند.

کارت گرافیک

کارت گرافیک در واقع رندریگ برای انجام بازی‌های درون سیستم است. این کارت مهم‌ترین قطعه برای یک سیستم گیمینگ محسوب می‌شود. استفاده از بهترین کارت گرافیک باعث بهبود عملکرد سیستم شما در حین انجام بازی‌ها خواهد شد. در هنگام خرید بایستی به نوع کارت گرافیک و قیمت آن دقت کنید. کارت گرافیک‌های سری ۲۰ یا ۳۰ مدل NVIDIA از بهترین نمونه‌های موجود در بازار هستند. این دو کارت گرافیک باعث افزایش کیفیت و وضوح تصویر سیستم خواهند شد. همچنین با استفاده از کارت گرافیک می‌توانید روشنایی سیستم خود را افزایش دهید. هر کارت گرافیک بایستی روی مادربرد در بخش اسلات PCLE نصب شود تا کار کند. برای انجام بازی‌های مدرن باید از کارت گرافیک با کیفیت P1080 استفاده نمایید.

چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 

پردازنده CPU

معمولاً CPUها با نام مغز سیستم شناخته می‌شوند. این قطعه وظیفه دارد تا تمامی مطالب و اعمال یک سیستم را ذخیره و پردازش نماید. البته CPU وظایف مختلفی را متحول شده و برای یک سیستم قطعه پرکاربردی است. اکثر پردازنده‌های جدید و سیستم‌های گیمینگ به‌روز و مدرن امکاناتی بسیار دارند و کیفیت آنها برای اجرای بازی‌های سنگین قابل قبول است. پردازنده‌های نسل فعلی چهار الی شش هسته‌ای هستند، اما در صورتی که سیستم شما قدیمی است و نیازمند افزایش سرعت آن هستید، باید یک CPU خریداری کنید.

منبع تغذیه

منبع تغذیه قطعه‌ای محسوب می‌شود که جریان برق مورد نیاز را برای کار کردن سیستم ارائه می‌دهد. این منبع تغذیه وظیفه دارد برق را از پریز دریافت کرده و تبدیل به برق مورد استفاده برای باز شدن سیستم نماید. در خرید پاور کامپیوتر باید سه فاکتور اصلی را مد نظر بگیرید. این سه فاکتور به ماژولار یا غیر ماژولار بودن، درجه کارایی و میزان وات قطعه بستگی دارد. در یک پاور ماژولار شما باید کابل مورد نظر آن را به بدنه پاور نصب کنید. پاورهای غیر ماژولار کابل‌هایی متصل به بدنه دارند و شما نمی‌توانید کابل‌های آن را از بدنه جدا کنید. البته به این نکته توجه کنید که پاورهای ماژولار می‌توانند فضای داخل کیس را بسیار تمیز و مرتب نشان دهند و قیمت مناسب‌تری نسبت به انواع دیگر دارند. در هنگام خرید منبع تغذیه به میزان توان آن دقت کنید. معمولاً منبع‌های ۷۵۰ ولتی برای هر نوع سیستمی مناسب هستند.

چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 

مادربرد

ماربرد تمامی اجزای مهم یک سیستم را در درون خود جای داده است. در هنگام خرید مادربرد باید به سه عامل یا فاکتور اصلی توجه کنید. این سه فاکتور شامل تنظیم ولتاژ، سازگاری مادربرد با سایر قطعات و اسلات‌های آن است. در واقع اینکه چگونه یک مادربرد به سی‌پی‌یو وصل می‌شود را ولتاژ و میزان تنظیم ولتاژ آن نشان می‌دهد. همچنین، در هنگام نصب و خرید این قطعه باید توجه کنید که مادربرد سیستم شما CPU را پشتیبانی کند. برای این کار باید با انواع فرم و فاکتورهای مادربرد آشنا شوید. از رایج‌ترین فرم فاکتورهای این قطعه می‌توان به ATX اشاره کرد. در نهایت باید توجه نمایید که مادربرد سیستم شما دارای اسلات‌های توسعه دهنده کافی و مناسب دستگاه باشد. این اسلات‌های معمولاً دارای استانداردهای NVME و SSD هستند. اگر در هنگام کار با سیستم نیاز به WI-FI خواهید داشت، باید اقدام به خرید دانگل وایرلس نمایید.

رم

رم همچون حافظه کوتاه مدتی برای سیستم شما عمل خواهد کرد. در واقع این قطعه وظیفه دارد تا دستورالعمل‌هایی که برای پردازنده اعمال می‌کنید را در خود برای مدتی کوتاه ذخیره نماید. همچنین، رم یک سیستم در حین اجرای برنامه‌ها، داده‌های آنها را ذخیره می‌کند. البته اطلاعات رم همچون CPU در مدت طولانی باقی نمی‌ماند. اطلاعات رم با هربار ریست یا خاموش و روشن کردن سیستم پاک می‌شود. معمولاً در اکثر سیستم‌های گیمینگ، دو عدد رم با حجم ۸ گیگابایتی را در درون مادربرد جای داده‌اند. این دو رم به صورت دوکاناله بر روی قطعه مادربرد نصب می‌شوند و تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد سیستم و سرعت آن می‌گذارند.

چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟ - تکفارس 

هارد دیسک HDD و SSD

هاردهای SSD یا HHD یکی از اجزای تجهیزات مربوط به ذخیره‌سازی سیستم هستند. این دو هارد برای ذخیره کردن اعمال سیستم برای مدت طولانی قابل استفاده هستند. تمامی سیستم عامل‌ها، پوشه‌ها، سیستم و فایل‌های بازی در این دو هارد نگهداری می‌شوند. تفاوت هارد سیستم با رم در مدت ذخیره‌سازی فایل‌ها است. فایل‌های داخل رم بعد از خاموش شدن سیستم به طور کلی پاک می‌شود؛ اما هارد اس اس دی و یا اچ اچ دی تمامی نرم‌افزارها و فایل‌ها را بعد خاموش شدن سیستم هم نگهداری می‌کند. اگر می‌خواهید با یک قیمت مناسب، هاردی را خریداری کنید، هارد دیسک گزینه ایده‌آلی برای شماست. از نمونه SSDهای سرعت بالا می‌توان به NVME اشاره کرد. این اس‌اس‌دی را می‌توانید در نمونه ۱ ترابایتی خریداری کرده و برای سیستم خود استفاده کنید.

مانیتور

مانیتور، صفحه نمایش سیستم گیمینگ است. اگر صفحه مانیتور شما قدیمی باشد، هیجان بازی نیز کاهش خواهد یافت. اینکه مانیتور را چگونه انتخاب کرده و خریداری نمایید به سیستم شما و قدرت آن بستگی دارد. مانیتورها در انواع وضوح و کیفیت به فروش می‌رسند. مانتوری با وضوح ۱۴۴۰P برای انجام بازی‌های حرفه‌ای مناسب است. مانیتوری را بخرید که دارای دو فناوری G-Sync و یا Freesync باشد. این فناوری‌ها قیمت مناسبی دارند.

لوازم جانبی

پس از مرتب کردن قطعات اصلی در کنار هم باید لوازم جانبی سیستم گیمینگ خود را مرتب کنید. لوازم جانبی شامل موس، دسته گیمینگ، موس پد، کیبورد، هدست و… می‌شود. تمامی این لوازم برای وارد شدن در دنیای حرفه‌ای گیمینگ نیاز است.

مراحل بستن یک سیستم گیمینگ

شما بعد از شناخت تک تک لوازم و قطعات داخلی و خارجی یک سیستم گیمینگ می‌توانید آنها را در کنار هم جمع کنید. نصب قطعات در ظاهر کار دشواریست؛ اما با انجام به ترتیب مراحل بستن آن می‌توانید سیستم خود را آماده کنید. مراحل بستن و جمع کردن یک سیستم به شرح زیر است:

  1. آماده کردن مادربرد
  2. نصب پردازنده
  3. نصب SSDهای M.2
  4. نصب رم
  5. آماده کردن کیس
  6. نصب پاور
  7. وصل کردن درایو
  8. وصل کردن کابل‌ها
  9. نصب خنک کننده
  10. نصب کارت گرافیک
  11. نصب سیستم عامل

داشتن یک سیستم مناسب گیمینگ، تجربه با کیفیتی از انجام بازی‌های آنلاین و آفلاین به ارمغان می‌آورد. بنابراین با انتخاب صحیح هر قطعه و بستن استاندارد آنها اهمیت زیادی دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید