راهنمای کامل خرید لپ تاپ مخصوص برنامه نویسی - تکفارس 
راهنمای کامل خرید لپ تاپ مخصوص برنامه نویسی - تکفارس 

راهنمای کامل خرید لپ تاپ مخصوص برنامه نویسی

امیرحسین ندایی
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - 09:50
معرفی و بررسی لپ تاپ های برنامه نویسی

اگر به تازگی شروع به کد زنی کرده‌اید و یا در حال ساخت حرفه کاری خود هستید، دیر یا زود، بالاخره در جایی از مسیر خود به یک لپ تاپ برنامه نویسی مناسب نیاز پیدا خواهید کرد. برنامه نویسی شامل توسعه چیزهای متفاوتی می‌شود و شما برای استفاده از هر کدام به ابزارهای متفاوتی نیاز خواهید داشت.

به همین دلیل، به سنجه مناسبی نیاز خواهید داشت که به وسیله آن بتوانید دستگاهی انتخاب کنید که با نیازهای شما هم‌خوانی داشته باشد. این مقاله به شما کمک می‌کند بهترین لپ تاپ برنامه نویسی را انتخاب کنید. پس با وب‌سایت تکفارس همراه شوید.

چرا خرید یک لپ تاپ مناسب برنامه نویسی ضروری است؟

لپ تاپ برنامه نویسی

با اینکه می‌توانید تقریبا از هر نوع لپ تاپی برای برنامه نویسی استفاده کنید، اما همه لپ تاپ‌ها نمی‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند. شما می‌توانید کار خود را به پایان برسانید، اما بازدهی شما به آن اندازه که می‌خواهید، بالا نخواهد بود. اگر همین حالا هم یک برنامه نویس هستید (یا قصد دارید به یک برنامه نویس تبدیل شوید)، بهتر است دستگاه جدیدتان را با دقت انتخاب کنید.

هر برنامه نویس نیازهای مختلفی دارد. دستگاهی انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را پاسخ می‌دهد و همه نیازهای شما را پوشش می‌دهد.

به عنوان مثال، توسعه بازی با استفاده از آنریل اِنجین ۴، نسبت به توسعه با استفاده از جاوااسکریپ به سخت افزار قوی‌تری نیاز دارد. آنریل انجین به حداقل ۸ گیگابایت رم و یک پردازنده چهار هسته‌ای اینتل یا اِی اِم دی با سرعت کلاک ۲.۵ هرتز یا بیشتر نیاز دارد ری‌اکت نیتیو (یکی از فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت) نیز روی هر هر کامپیوتری به خوبی کار می‌کند.

چرا نباید از یک لپ تاپ مخصوص کارهای روزمره برای برنامه نویسی استفاده کنید؟

لپ تاپ برنامه نویسی

ممکن است این بحث را پیش بکشید که تجهیزات همه‌ چیز نیست و می‌توانید روی تقریبا هر دستگاهی کد بزنید. حتی یک لپ تاپ مخصوص کارهای روزمره هم کارتان را راه می‌اندازد، درست است؟ اگر این چیزی است که فکر می‌کنید، کاملاً حق با شماست.

اما اشتباه نکنید؛ صرفاً خرید لپ تاپ ایده‌آل‌تان به هیچ وجه قرار نیست بازدهی شما را بالاتر ببرد. شما ممکن است بهترین لپ تاپ دنیا را داشت هباشید و ب ا این حال هیچ کاری از پیش نبرید. با اینکه داشتن ماشین بهتر و مناسب برای این کار ارجعیت دارد، اما لزوماً نیازی به انجام این کار ندارید.

با توجه به این موارد گفته شده، بهتر است از یک لپ تاپ با کارایی روزمره برای برنامه نویسی استفاده نکنید. حداقل نه برای بلند مدت.

اکثر تولید کنندگان بازار لپ تاپ‌های روزمره را با مشخصات سخت ‌افزاری و ویژگی‌های حداقلی می‌سازند. یک کامپیوتر خانگی تمام کارهای دفتری شما را انجام می‌دهد و در عین حال می‌توانید از آن به عنوان مرکز سرگرمی کمکی خود نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید از این لپ تاپ‌ها برای کد زنی هم استفاده کنید، اما با عملکرد بسیار کندتر روبه‌رو خواهید شد. هر برنامه نویس جدی‌ای می‌داند که ساخت برنامه‌های وب، بازی‌ها و نرم افزارها، فعالیت‌های نسبتاً سنگینی هستند. مموری کم دستگاه، سرعت پردازش پایین و صفحه نمایش تاریک و کم نور، تنها به فهرست مشکلات شما می‌افزایند و یک جلسه برنامه نویسی چالش ‌‌برانگیز را حتی سخت‌تر هم می‌کنند.

استفاده از مثالح کم کیفیت‌‌تر و اجزاء نامرغوب روی کامپیوترهای شخصی روزمره، امری معمول برای تولید کنندگان است و تنها می‌تواند به رنجش و خستگی شما منجر شود. با لگ‌ها، گلیچ‌ها، هنگ کردن‌ها و کرش‌های بسیار زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

چیزی که بدتر از این‌ها است، این است که اگر سیستم شما کرش شود، ممکن است کار چندین ماهه شما دود شود و به هوا برود. هیچ‌کس چنین چیزی نمی‌واهد.

لپ تاپ برنامه نویسی

به خاطر همین دلایل (که بیش از کافی هستند) ترجیح نمی‌دهید از یک لپ تاپ مخصوص برنامه نویسی استفاده کنید؟

چرا یک لپ تاپ گیمینگ مناسب برنامه نویسی نیست؟

اگر بودجه محدودی دارید، احتمالاً نمی‌توانید لپ تاپ گیمینگ تهیه کنید. همه لپ‌ تاپ‌های رده گیمینگ از اجزاء بسیار با کیفیتی ساخته شده‌اند و بدون مصرف مقدار بیشتری از پس اندازتان، احتمالاً نمی‌توانید به این لپ تاپ‌ها دست پیدا کنید.

مگر اینکه توسعه دهنده بازی‌ای باشید که عاشق بازی کردن است. در غیر این صورت خرید یک لپ تاپ گیمینگ تا حدودی زیاده‌روی است. خرید یک لپ تاپ گیمینگ مانند این است که یک فراری را در محدوده شهری برانید؛ صرفاً با کد زنی نمی‌توانید از حداکثر توانایی‌های آن نهایت بهره را ببرید.

لپ تاپ برنامه نویسی

علاوه بر این، لپ تاپ‌های گیمینگ نوآوری‌های دارند که به احتمال زیاد هرگز یا به ندرت از آن‌ها استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر هدفتان صرفاً کد زنی است، چرا باید به یک کیبورد با نورپردازی RGB نیاز داشته باشید؟ فن‌های متعدد و گرماگیر چطور؟

البته که این ویژگی‌ها در مواقع مناسب، کاربرد خودشان را هم خواهند داشت، اما به احتمال خیلی زیاد برایتان آزاردهنده خواهند بود و حتی ممکن است حواستان را نیز پرت کنند.

لپ تاپ‌های گیمینگ نیروی بسیار زیادی مصرف می‌کنند و به طور مکرر باید آن‌ها را شارژ کنید. اگر کره زمین و ردپای کربنی‌تان برایتان مهم است، پس احتمالاً بهتر از من می‌دانید که استفاده زیاد از نیروی الکتریکی، اصلاً ایده خوبی نیست.

اگر هم زیاد در حال رفت و آمد هستید، باز هم خرید لپ تاپ گیمینگ عقلانی نیست، چرا که بسیاری از لپ تاپ‌های گیمینگ سنگین وزن هستند.

پس برای خرید یک لپ تاپ برنامه نویسی جدید، دقیقاً باید به دنبال چه چیزی باشیم؟ بیایید تک تک ویژگی‌های مهم را با هم بررسی کنیم.

کیفیت صفحه نمایش

برای کد زنی اصولی، باید لپ تاپی با کیفیت صفحه نمایش عالی تهیه کنید. بالاخره شما ساعت‌ها و ساعت‌ها جلوی صفحه نمایش خواهید نشست و این بخش جایی است که باید انتخاب درستی بکنید. صفحه نمایش همچنین باید اندازه مناسبی نیز داشته باشد؛ در غیر این‌صورت ممکن است هنگام نوشتن کد، دچار خستگی چشم شوید.

از هر لپ تاپی که رزولوشن آن ۱۳۶۶×۷۶۸ است بپرهیزید؛ دلیل اول این است که این صفحه نمایش با این رزولوشن، شمار پیکسل پایین‌تری دارد و معنای این جمله آن است که بهره کمتری از صفحه نمایش خود در مقایسه با صفحه نمایش‌هایی با تعداد پیکسل‌های بیشتر به ازای هر اینچ خواهید برد. دلیل دوم نیز این است که تصاویر شما به اندازه کافی واضح و تر و تازه نخواهند شد و به خوبی نمی‌توانید کد بخوانید یا بنویسید.

لپ تاپ برنامه نویسی

به جای آن سعی کنید به دنبال صفحه نمایشی برگدید که رزولوشن آن حداقل FHD (یا ۱۰۸۰p) یا پسرعموی با کیفیت‌تر آن (FHD+) باشد، مانند انی لپ تاپ دل XPS 13 8310. درست است که چند دلار بیشتر برای آن پرداخت می‌کنید، اما مطمئن باشید صفحه نمایش با کفیفت‌تر، ارزش هر سِنتی که می‌پردازید را خواهد داشت.

ارگر لپ تاپ شما صفحه نمایش ۴K UHD هم دارد که چه بهتر! با اینکه صفحه نمایش ۴K برای شما گران‌تر تمام می‌شود و عمر باتری‌تان را هم کوتاه‌تر می‌کند، اما با این وجود اگر همیشه کنار پریز برق باشید، معامله‌ عالی‌ای است.

برای اکثر کارهایتان به صفحه لمسی نیازی نخواهید داشت، اما اگر باشد هم ویژگی خوبی است.

پردازنده (CPU)

برای اینکه تجربه برنامه نویسی‌تان عاری از هر گلیچی باشد، لپ تاپی انتخاب کنید که پردازنده آن قدرتمند باشد. این قطعه درست به اندازه سایر اجزاء ضروری و حیاتی است. یک پردازنده سریع تمام پروژه‌های کامپایل عظیم شما را به راحتی مدیریت می‌کند. علاوه بر این، پردازنده قوی شما را قادر به انجام چندین کار به طور همزمان و جابه‌جا شدن بین برنامه‌ها بدون هرگونه توقفی خواهد کرد.

اگر توسعه دهنده بازی هستید، فعلاً عقب نکشید. شما می‌توانید یک کامپیوتر شخصی با یک پردازنده اینتل Core i7 یا بهتر تهیه کنید. برای شروع می‌توانید لپ تاپ ریزر بلید ۱۵ Studio Edition را در نظر بگیرید.

یک پردازنده اینتل Core i5 یا AMD A8 هم قاعدتاً کافی خواهد بود. هر پردازنده‌ای که سرعت کلاک آن ۳ گیگاهرتز یا بیشتر باشد، گزینه‌ای ایده آل است. دنبال لپ تاپی با چنین پردازنده‌ای باشید.

پردازنده M1 اپل هم چیزی از خارق العاده بودن کم ندارد، مخصوصاً برای توسعه وب. ارزش لپ تاپ مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ با کارت گرافیک آن افزایش می‌یابد که به این معناست که شما از کیفیت بصری شگفت انگیزی لذت خواهید برد.

در کل پردازنده‌های زیادی با مشخصات مختلف وجود دارند. مطمئن شوید این مشخصات و جزئیات مختلف را هنگام خرید لحاظ کنید. برخی از مهم‌ترین این مشخصات، اندازه کَش، تعداد هسته‌ها، فرکانس و توان طراحی گرمایی هستند.

رم (RAM)

لپ تاپ برنامه نویسی

مموری کافی نیز مانند سایر اجزای کامیپوتر شما ضروری است. در صورتی که نیاز به اجرای یک IDE (محیط توسعه) سنگین یا یک محیط مجازی دارید، تا جای ممکن باید روی رم خود سرمایه‌ گذاری کنید. حتی برای توسعه دهندگان وب هم باید بگوییم که محیط مرورگر شما بخش بسیاری از رم شما را به خود اختصاص خواهد داد. به هیچ وجه سراغ رم کمتر از ۴ گیگابایت نروید.

۸ گیگابایت رم برای توسعه وب و برنامه‌ ایده‌آل است. تا جایی هم که ممکن بود، یک لپ تاپ با مموری قابل افزایش بخرید تا بتوانید ماژول‌های رم بیشتری در صورت نیاز بیفزایید.

هارد درایو

برخلاف اسمش، به میزان حافظه ذخیره‌سازی مربوط نمی‌شود. سرعت خواندن و نوشتن داده هارد درایو، مهم‌ترین ویژگی آن برای یک توسعه دهنده است. سرعت‌های بالاتر همیشه بهتر هستند، فارغ از کاری که در حال انجامش هستید. در این مورد به خصوص، ه جای یک هارد دیسک درایو(HDD)، به دنبال یک درایو حالت جامد (SDD) باشید. SSDها به شما سرعت‌های بسیار بالایی ارائه می‌دهند که به این معنا است که لپ تاپ شما در عرض چند ثانیه بالا می‌آید؛ به جای اینکه با HDD بالا آمدن آن چند دقیقه طول بکشید.

از SSDها هیچ قطعه متحرکی ندارند، در صورتی که به طور تصادفی لپ تاپ خود را بیندازید، با مشکلات مکانیکی مواجه نخواهید شد. همچنین این هارد درایوها نیروی چندانی مصرف نخواهند کرد که این نیز به معنای عمر بالاتر باتری م‌باشد.

عمر باتری

اکثر لپ تاپ‌های مدرن، عمر باتری عالی‌ای دارند، پس نیازی به نگرانی چندانی در اینجا ندارید. اکثر اوقات نیز در کنار یک پریز برق خواهید بود. اما اگر از میز خود جابه‌جا شوید و یا همیشه در حال حرکت هستید، لپ تاپی با عمر باتری بالا بگیرید.

تشخیص اینکه عمر باتری یک لپ تاپ چقدر است نیز بسیار ساده است. نقد و بررسی‌های مشتریان روی سایت‌هایی مانند آمازون به شما خواهند گفت که عملکرد باتری هر لپ تاپ چگونه است و چقدر دوام خواهد آورد. خیلی به تخمین‌های تولید کننده اتکا نکنید.

کیبورد

شما کدهای بسیار زیادی تایپ خواهید کرد، پس به یک کیبورد راحت نیاز خواهید داشت. وقتی هم که به دنبال انتخاب لپ تاپ بعدی خودتان هستید، کیبورد را لمس کنید و آن را امتحان کنید. عملکرد کلیدها چگونه است؟ آیا کلیدها موقع نرم کردن راحت و نرم هستند؟ آیا کیبورد لپ تاپ کی‌پد شماره‌ای دارد؟ تمام این‌ها از ویژگی‌هایی هستند که در تجربه برنامه نویسی شما تاثیر گذار خواهند بود.

لپ تاپ برنامه نویسی

همچنین اطمینان حاصل کنید که با شکل کلی کیبورد راحت هستید. اگر کلید‌ها جابه‌جا هستند یا در موقعیت عجیبی قرار دارند، زمان خواهد برد تا به آن عادت کنید. از قرارگیری درست کلیدهای Fn، Ctrl، Shift و Enter اطمینان حاصل کنید. لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Carbon نمونه‌ای جذاب از این مورد است.

اگر در محیط‌های نیمه روشن کار می‌کنید، نور پس‌زمینه کیبورد نیز ویژگی جذابی است. همچنین اطمینان حاصل کنید که دکمه‌‌های کلید از کیفیت بالای برخوردار باشند تا پس از گذر چند سال رنگ و رویشان نرود.

وزن

برنامه نویسی شما را به جاهای مختلفی خواهد کشاند. برخی مواقع شما نیاز خواهید داشت دستگاه خود را با خودتان حمل کنید، از این رو وزن لپ تاپ اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. موقع خرید از خود سوال کنید که آیا حمل و نقل لپ تاپ‌تان راحت خواهد بود؟

اگر اکثر مواقع پشت میزتان می‌نشینید، یک لپ تاپ ۱۵ یا ۱۷ اینچی، انتخابی عالی است. از آن‌جایی هم که نیازی به جا‌به‌جا کردن آن ندارید، از یک صفحه بزرگ‌تر برای انجام چند کار همزمان و سایر ویژگی‌های جذاب، لذت زیادی خواهید برد. متاسفانه، اگر بخواهید جاله‌جا شوید، وزن آن شاید کمی اذیت‌تان کند. اگر فریلنسر هستید یا در مسیر خود به توسعه نرم افزار می‌پردازید، یک لپ تاپ ۱۳ یا ۱۴ اینچی هم کارتان را راه خواهد انداخت. این لپ تاپ‌ها قابل‌ حمل‌تر هستند و نیروی کمتری مصرف می‌کنند.

قابل حمل بودن

لپ تاپ برنامه نویسی

لپ تاپ‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلفی عرضه می‌شوند. اینکه لپ تاپ مورد نظر شما تا چه میزان قابل حمل باشد، کاملا به خودش ما بستگی دارد. اگر قصد ندارید خیلی لپ تاپ خود را جا‌به‌جا کنید، شاید بهتر باشد یک لپ تاپ ۱۵ اینچی را در نظر بگیرید. این لپ تاپ‌ها مشخصات فنی بهتری دارند و صفحه آن‌ها برای انجام چندین کار همزمان مناسب است.

اگر در محیط‌های مختلفی کار می‌کنید یا زیاد سفر می‌کنید، یک لپ تاپ ۱۳ یا ۱۴ اینچی احتمالاً برایتان مناسب خواهد بود. این لپ تاپ‌ها سبک‌تر هستند و عمر باتری بیشتری ارائه می‌دهند. صفحه لمسی هم مزایای کافی برای توجیه قیمت بالای آن را ندارد، مگر اینکه می‌خواهید یک لپ تاپ ۲ در ۱ بخرید. از همین رو از خرید یک لپ تاپ با صفحه لمسی خودداری کنید.

سیستم عامل

لپ تاپ برنامه نویسی

انتخاب سیستم عامل تا حدود زیادی مشخص می‌کند چه لپ تاپی قرار است بخرید. کاربران ویندوز گزینه‌های بسیاری دارند، اما اگر سیستم عامل مک را ترجیح می‌دهید، گزینه‌های خرید شما تنها به مک‌ بوک‌ها محدود می‌شوند. لینوکس روی تقریباً همه سخت افزارها اجرا می‌شود، اما بهتر است لپ تاپی خریداری کنید که به طور رسمی از لینوکس پشتیبانی می‌کند. برخی از فروشندگان مانند دل و سیستم ۷۶، ماشین‌های بسیار با کیفیتی ارائه می‌دهند که لینوکس از پیش بر روی آن نصب شده است. شاید بخواهید ابتدا به این لپ تاپ‌ها نگاهی بیندازید.

در غیر این صورت، تحقیقات خود را بکنید تا مطمئن شوید که لپ تاپی که قصد خرید آن را دارید، با نسخه‌ها مختلف لینوکس سازگاری دارد.

کارت گرافیک مجتمع یا مجزا؟

کار گرافیک مجزا، برای اهداف مرتبط با کد زنی اهمیت چندانی ندارد. بهتر است پول خود را برای خرید یک کارت گرافیک مجتمع ذخیره کنید. یا می‌توانید پول خود را برای خرید یک هارد SSD یا یک پردازنده بهتر هزینه کنید که به ازای پولی که می‌دهید، کاربرد بیشتری ببرید.

سوال‌های رایج

  • آیا یک پردازنده اینتل Core i3 برای برنامه نویسی کافی است؟

بله، یک پردازنده اینتل Core i3 برای برنامه نویسی کاملاً کافی است. مگر این که قصد توسعه بازی یا محیط‌های ۳D (سه‌بعدی داشته باشید که در این صورت این پردازنده برای کارها کافی نیست.

  • آیا ۲۵۶ گیگابایت حافظه برای برنامه نویسی کافی است؟

یک هارد درایو جامد ۲۵۶ گیگابایتی برای نیازهای برنامه نویسی شما کافی است. لپ تاپ سرع‌تر بالا می‌آید و سرعت خواندن و نوشتن آن نیز سریع‌تر است. این به این معنا است که برنامه‌های ویرایش کد شما سریع‌تر بارگزاری و اجرا خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید