بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 
بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید

نصیر فرزان
۴ آبان ۱۴۰۱ - 13:27
بازی های برنامه نویسی

روش‌های زیادی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارد. در این مقاله به معرفی ۱۰ بازی جذابی که برای این منظور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید می‌پردازیم.

عده زیادی از مردم به برنامه نویسی علاقمند هستند اما یادگیری آن‌ را دشوار دانسته و از فراگیری‌اش هراس دارند. با این وجود، برنامه نویسی آن غول بی‌شاخ‌و‌دمی که تصور می‌کنید، نبوده و با آموزش مناسب می‌توان آن را به سادگی آموخت.

به خاطر داشته باشید که وقتی پا در این راه می‌گذارید و عزم جدی برای فراگیری برنامه نویسی دارید، به سبب زیاد بودن حجم اطلاعات پیرامون این رشته، ممکن است در ابتدا دچار آشفتگی ذهنی شوید.

شاید در حین آموزش آن، آرزو کنید که ای کاش می‌توانستید همه اطلاعات پیرامون برنامه نویسی را به مغز خود وارد کرده تا دیگر مجبور نباشید که حجم زیادی از معلومات را به خاطر بسپارید. خوشبختانه بازی‌های مفید بسیاری وجود دارند که ضمت خلق لحظاتی مفرح، فرایند کدنویسی را به شما آموزش می‌دهند.

۱. CodinGame

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

این بازی جایگاه بسیار ویژه‌ای در قلب علاقمندان به برنامه نویسی دارد چرا که علاوه بر رایگان بودن و خلق لحظاتی سرگرم‌کننده، به شما آموزش می‌دهد تا برای خود یک پروفایل مشخص ایجاد کرده و در شاخه مد نظرتان شروع به انجام وظیفه نمایید.

نحوه سازوکار این بازی شباهت زیادی به عملکرد سایت‌های مشهوری از قبیل Leetcode و HackerRank دارد؛ شاید عمده تفاوت CodinGsme با سایت‌های مذکور این باشد که برای آموزس کدنویسی در قالب بازی و ایجاد یک فرمول موفق از این طریق، نیاز به زحمت بسیار زیادی از سوی توسعه‌دهنده این بازی بوده است.

نکته جالب توجه راجع به CodinGame این است که هرچقدر بیشتر به انجام این بازی پرداخته و کدنویسی بیشتری انجام دهید، پروفایل شما برجسته‌تر خواهد شد. زمانی که احساس آمادگی می‌کنید، می‌توانید محتوای پروفایل خود را با کمپانی مورد علاقه خود به اشتراک گذاشته و از این طریق در حوزه برنامه نویسی اقدام به اشتغال نمایید.

همین حالا CodinGame را نصب کنید؛ این بازی با گزینه‌های متنوعی که در اختیارتان قرار می‌دهد هرگز شما را پشیمان نخواهد کرد.

۲. Gladiators – Al Combat Arena

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

برخلاف آن‌چه که فکرش را می‌کنید، احتمالا ترکیبی بهتر از بازی‌های سبک‌ استراتژی و برنامه نویسی وجود ندارد. این عنوان که توسط استودیوی GFX47 تولید شده و ویسپر گیمز (Whisper Games) انتشار آن را بر عهده داشته، یک بازی مبارزه‌ای رباتی و در عین حال استراتژیک است که جایزه‌های متعددی را به خود اختصاص داده است. در این اثر، شما یک ربات را به عنوان شخصیت قابل بازی انتخاب کرده و توسط آن، به جنگ ربات‌های دیگر می‌روید.

نکته اساسی راجع به Gladiators – Al Combat Arena این است که به جای کنترل مستقیم ربات‌ها، شما باید هوش مصنوعی آن‌ها را برنامه‌ریزی نموده و از این طریق به جنگ دشمنان‌تان رفته و برای نابود کردن‌شان تلاش کنید. شما وظیفه دارید تا ایرادات ربات خود را برطرف کرده (Debug)، هوش مصنوعی وی را ارتقا داده و مشکلات موجود در آن را حل کنید؛ شما باید این فعالیت‌ها را تا زمانی انجام دهید که دشمنان خود را در سه حالت بازی مجزا شکست دهید؛ این سه حالت به نام‌های Domination، Elimination و Collection یاد می‌شوند.

بازی Gladiators – Al Combat Arena دارای کمپین یک‌نفره و چندنفره‌ی آنلاین با سیستم رنکینگ بوده و در عین حال در حالت آفلاین نیز قابل تجربه است. از سوی دیگر، Al Combat Arena دارای یک حالت سندباکس نیز بوده که در آن شما می‌توانید کنترل هر دو تیم را بر عهده گرفته و آن‌ها را هدایت کنید.

۳. CheckiO

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

این برنامه به شما کمک می‌کند تا با رو‌ش‌ها، بازی‌ها و چالش‌هایی جذاب و سرگرم‌کننده، دو زبان‌ برنامه نویسی Python و Javascript را در زودترین فرصت ممکن و به آسان‌ترین شکل فرا بگیرید.

این بازی که از نظر ساختاری دارای برخی شباهت‌ها به CodinGame است، به همه‌ی افراد، از آن‌هایی که در برنامه نویسی مبتدی بوده تا آن‌هایی که در این رشته تخصص دارند، نکته‌ای برای عرضه داشته و هیچ‌کسی را ناامید نمی‌کند. شما از سطح بسیار آسان که به نام Initiation یاد می‌شود، کار خود را در CheckiO شروع کرده و باید جزیره‌های مختلفی را فتح نموده و از این طریق به پیشرفت در بازی بپردازید.

پس از موفقیت در یک‌ جزیره، قفل مرحله بعدی باز شده و می‌توانید ماجراجویی‌های خود را ادامه دهید. با این‌که CheckiO عمدتا یک بازی رایگان محسوب می‌شود اما دارای یک پکیج عضویت به نام Awesome Member نیز است. شما در قبال پرداخت مبلغی بین ۳ تا ۳۴ دلار، می‌توانید بسته‌های عضویت ماهانه تا سالانه‌ی CheckiO را خریداری کنید.

۴. Human Resource Machine

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

این عنوان جذاب که توسط استودیوی تومارو کورپوریشن (Tomorrow Corporation) ساخته شده، یک بازی خلاقانه محسوب می‌شود که از طریق حل معماهای مختلف، برنامه نویسی را به شما آموزش می‌دهد. در Human Resource Machine، شما وظیفه دارید تا برنامه کاری کارکنان یک اداره را مرتب ساخته و از این طریق رئیس خود را خرسند کنید.

با این‌که این بازی از بهترین عناوین برای فرا‌گیری برنامه نویسی محسوب می‌شود، لازمه کار با آن این است که آشنایی نسبی با زبان Assembly داشته باشید؛ در غیر این صورت، مجبور خواهید شد تا گاه‌وبی‌گاه به گوگل مراجعه کنید.

۵. Codewars

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

این بازی از طریق حل کردن کد کاتاس (Code katas)، به شما فرصت می‌دهد تا بیش از ۲۰ زبان برنامه نویسی مختلف را فرا بگیرید. کد کاتاس، به تمرینات برنامه نویسی کوچکی اطلاق می‌شود که شما آن‌ها را برای افزایش مهارت‌هایتان در کدنویسی به صورت مکرر انجام می‌دهید. در واقع، کد کاتاس شباهت زیادی به کاراته دارد؛ با این تفاوت که برای تکمیل آن نیاز به انجام تحرک نداشته و باید روی صندلی خود بنشینید.

حل نمودن کد کاتاس برای شما امتیاز به ارمغان آورده و در عین حال کمک می‌کند تا خود را در رنکینگ بالا بکشید. از سوی دیگر، شما می‌توانید پاسخ‌های خود را با راه‌حل‌های افراد دیگر مقایسه کرده و اگر فکر می‌کنید که مهارت شما به حد کافی افزایش یافته، می‌توانید کد کاتاس مخصوص به خود را ایجاد نمایید. Codewars به شما کمک می‌کند تا مهارت خود را در برنامه نویسی از سطح مبتدی تا پیشرفته بهبود ببخشید. این بازی جذاب و مفید را از دست ندهید.

۶. CodeCombat

برنامه نویسی

با این‌که جامعه هدف این بازی بیشتر اطفال است اما CodeCombat به گونه‌ای توسعه داده شده که افراد با سنین متفاوت می‌توانند تا به تجربه آن بپردازند. این بازی که شباهت بسیاری به عناوین سبک نقش‌آفرینی دارد به شما اجازه می‌دهد تا شخصیت دلخواه خود را انتخاب کرده و توسط آن‌ها در بازی پیش‌روی کنید. این بازی علاوه بر Python و Javascript از دیگر زبان‌های برنامه نویسی از قبیل Lua و CoffeeScript نیز پشتیبانی می‌کند.

این درحالیست که اگر برای خود یک حساب کاربری در این بازی ایجاد کنید، می‌توانید به زبان‌های Java و C++ نیز دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است که CodeCombat دارای یک لیگ جذاب به نام CodeCombat Al League نیز بوده که بازیکنان با سطوح مختلف در آن به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

علاوه بر این، لیگ Al Battle Simulator هم در CodeCombat موجود است که برای یادگیری Python و Javascript اختصاص داده شده است. باید خاطر نشان کرد که Codecombat Al League یک موتور بازی‌سازی محسوب می‌شود.

۷. Shenzhen l/O

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه نویسی را بشناسید - تکفارس 

این بازی که توسط استودیوی زکترونیکس (Zachtronics) توسعه داده شده است، یک اثر معمایی و اوتوماسیون (Automation) محسوب شده و می‌تواند در پروسه یادگیری برنامه‌‌نویسی برای شما گره‌گشا باشد. شما در این بازی، نقش کارمند شنژن لانگتنگ الکترونیکس (Shenzhen Longteng Electronics) را بر عهده داشته و موظفید تا مدارهای برقی را ایجاد کنید.

برای انجام این کار، شما باید از اجزا و ابزار مختلفی که در اختیار دارید استفاده کرده و ار دستورالعملی که به صورت Assembly به شما ارائه می‌شود، برای کدنویسی استفاده کنید. این بازی دارای یک حالت سندباکس نیز است که شما در آن می‌توانید بازی‌ها و دستگاه خاص خود را بسازید.

از آن‌جایی که زکترونیکس با برنامه نویسی آشنایی تمام‌و‌کمالی دارد، نسخه مخصوص به خود از بازی محبوب Solitaire را نیز در Shenzhen گنجانیده است. لازم به ذکر است که این بازی با قیمت ۱۵ دلار در حال حاضر در استیم (Steam) به فروش می‌رسد.

۸. General Assembly – Dash

برنامه نویسی

جنرال اسمبلی (General Assembly)، نام یک کمپانی است که در حوزه‌هایی از قبیل تجارت، فناوری، طراحی و اطلاعات برخی آموزش‌ها را به شما ارائه می‌کند. در بین خدمات مختلفی که جنرال اسمبلی آن‌ها را ارائه می‌نماید، یکی از آن‌ها برنامه‌ای به نام Dash بوده که به منظور آموزش کدنویسی تولید شده است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا از بین ۴ پروژه مختلف، یکی را انتخاب کنید.

این چهار پروژه شامل وبلاگ، وبسایت تجاری، ربات CSS و بازی Madlibs می‌شود. علاوه بر این موارد، Dash این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به صورت تعاملی اقدام به فراگیری زبان‌های جاوااسکریپت، HTML و CSS کنید. Dash یک برنامه مفرح و جذاب برای مبتدی‌هاییست که در ابتدای مسیر خود برای آموزش اصول پایه برنامه نویسی قرار دارند.

۹. Duskers

برنامه نویسی

این عنوان، احتمالا یکی از جالب‌ترین برنامه‌های ذکر شده در این فهرست بوده چرا که یک اثر برنامه‌‌نویسی صرف محسوب نمی‌شود. استودیوی میسفیتس اتک (Misfits Attic) که تولید و انتشار این بازی را برعهده داشته است، موفق شده تا چندین جایزه معتبر را نیز کسب نماید.

این بازی ماجراجویی، یک تجربه واقعی و تاکتیکی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما باید در محیط بازی به جست‌و‌جو پرداخته، خود را با آن وقف داده و برای بقا تلاش کنید. از طرف دیگر، شما قادر خواهید بود تا از طریق پهباد، اجزا و باقیمانده سفینه‌های فضایی را گردآوری کرده و از آن‌ها استفاده نمایید.

شاید این سوال برای‌تان ایجاد شود که چرا Duskers در این لیست قرار گرفته است؟ علت این موضوع به صفحه‌ی فرمان این بازی مربوط می‌شود چرا که این موضوع در کدنویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. Duskers یک فرصت بسیار خوب برای آشنایی با صفحه فرمان را در اختیار افراد آماتور قرار می‌دهد.

۱۰. TIS-100

برنامه نویسی

با این‌که این بازی برای فراگیری کدنویسی یک ابزار عالی محسوب می‌شود، کار با آن دشوار است. به همین دلیل، بهتر است که برای پیش‌گیری ، وسایل شکستنی را از دسترس خود دور نموده و عصبانیت خود را روی بازی تخلیه کنید! نام کامل این بازی Tessellated Intelligence System بوده و یکی دیگر از ساخته‌های زکترونیکس محسوب می‌شود.

شما توسط این برنامه، می‌توانید کدهای خراب‌شده را بازنویسی کرده و اقدام به رمز‌گشایی آن‌ها نموده و از این طریق رایانه باستانی موجود در بازی را که به نام TIS-100 یاد می‌شود، ترمیم کنید. این بازی دارای یک کنسول تصویری است که به شما این امکان را می‌دهد تا بازی‌ها و چالش‌های مد نظر خود را در آن ایجاد نمایید‌.

از سوی دیگر، شما می‌توانید با بازیکنان دیگر در حل بیش از ۴۵ معمای مختلف به رقابت پرداخته و مهارت خود را به آن‌ها نشان دهید. این بازی یک انتخاب بسیار خوب برای فراگیری کدنویسی است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید