IDC: روند کاهشی قیمت کامپیوترها در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت - تکفارس 
IDC: روند کاهشی قیمت کامپیوترها در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت - تکفارس 

IDC: روند کاهشی قیمت کامپیوترها در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت

افشین نوری
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 15:14
کامپیوتر

بحران اقتصاد جهانی باعث شده تا تفاضا برای کامپیوترها رومیزی به شدت کاهش یابد و حالا اکثر شرکت‌ها مجبور شده‌اند قیمت محصولات خود کاهش دهند. 

امسال عوامل مختلفی باعث افزایش نرخ نورم جهانی و به وجود آمدن بحران اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا شد و در چنین شرایطی شرکت‌های سازنده مانیتور، کامپیوتر و گوشی هوشمند بسیار متضرر شدند. طبق گزارش جدیدی که موسسه Canalys منتشر کرده است میزان عرضه کامپیوتر در آمریکا در سه ماهه سوم امسال ۱۳ درصد کاهش یافته است. 

از طرفی، موسسه IDC برای سال آینده شرایط بدتری را پیش‌بینی کرده است و به نظر می‌رسد ما شاهد کاهش قیمت شدیدتری از سوی شرکت‌های سازنده کامپیوتر خواهیم بود.‌

طبق گزارش این موسسه، میزان عرضه کامپیوتر در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ حد‌د ۱۲ درصد، عرضه تبلت ۸.۸ درصد کاهش و عرضه کروم‌بوک ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. براساس پیش‌بینی این موسسه، سال آینده شاهد کاهش ۵.۶ درصدی عرضه کامپیوتر به ۲۸۱ میلیون دستگاه خواهیم بود. این شرایط باعث خواهد شد تا شاهد رکود شدیدی در بازار کامپیوتر باشیم و شرکت‌ها چاره‌ای جز کاهش قیمت محصولات خود نخواهند داشت. 

به نظر می‌رسد سایر بخش‌های صنعت کامپیوتر مثل حافظه‌های SSD و رم و همچنین کارت گرافیکی با شرایط مشابهی روبه‌رو هستند و مثلا کاهش تقاضا برای کارت گرافیکی RTX 4080 باعث کاهش شدید قیمت آن شده است. 

با این حال، موسسه IDC پیش‌بینی کرده است که بازار کامپیوتر احتمالا در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد و فعلا تا آن موقع نباید انتظار زیادی از این بازار داشت. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید