دامنه ai. اقتصاد آنگویلا را متحول کرده است - تکفارس 
دامنه ai. اقتصاد آنگویلا را متحول کرده است - تکفارس 
دامنه ai. اقتصاد آنگویلا را متحول کرده است - تکفارس 

دامنه ai. اقتصاد آنگویلا را متحول کرده است

مهدی حلوائی
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 10:58
جزیره آنگویلا

خبرگزاری بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که آنگویلا (Anguilla)، جزیره‌ای کوچک در دریای کارائیب، به لطف دامنه‌ی ai. خود می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی به درآمد ۳۰ میلیون دلاری برسد. ظاهراً افزایش محبوبیت هوش مصنوعی در چند وقت اخیر و علاقه‌ی شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به استفاده از دامنه‌ی ai علت اصلی این موضوع است.

مطالب مرتبط:

درآمد اصلی آنگویلا از طریق گردشگری به دست می‌آید و پاندمی کرونا باعث شد تا ضربه‌ی بزرگی به اقتصاد این جزیره وارد شود. هرچند که ۳۰ میلیون دلار در مقایسه با میلیاردها دلاری که شرکت‌های بزرگ روی فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند مبلغ چندان زیادی نیست اما این عدد برای جزیره‌ای با جمعیت ۱۵ هزار و ۷۵۳ نفر عدد قابل توجهی به حساب می‌آید. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند GoDaddy برای استفاده از دامنه‌ی ai. در انتهای آدرس وب‌سایت خود هر دو سال مبلغ ۱۴۰ دلار را به آنگویلا پرداخت می‌کنند و حالا افزایش میزان تقاضا باعث خواهد شد تا این قیمت بیشتر نیز بشود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آنگویلا در سال ۲۰۲۱ از طریق فروش دامنه‌ی ai. تنها ۷.۳ میلیون دلار درآمدزایی کرده بود اما پس از عرضه‌ی ChatGPT در سال گذشته، تعداد ثبت نام‌ها برای خرید دامنه‌ی یادشده دوبرابر شده است. آنگویلا از سال ۱۹۹۵ وظیفه‌ی تخصیص دامنه‌ی ai. به وب‌سایت‌ها را بر عهده گرفته است.

کشورهای دیگر نیز از سال ۱۹۸۵ دامنه‌های مخصوص خود را دریافت کرده‌اند (مانند us. برای آمریکا، uk. برای بریتانیا و de. برای آلمان). این نام‌ها در ابتدا با هدف متمایز کردن کشورها در اینترنت ارائه شده بود و معمولاً برای وب‌سایت‌های اصلی همان کشورها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با گذشت زمان و معنا پیدا کردن حروف مخفف آن‌ها (مانند ai به معنی هوش مصنوعی)، کاربرد آن‌ها نیز بیشتر شد. در نتیجه حالا استارت‌آپ‌هایی مانند Stability.ai و Character.ai با استفاده از دامنه‌ی ai. کمک بزرگی به اقتصاد جزیره‌ی آنگویلا کرده‌اند.

هرچند که تحلیل‌گران معتقدند که محبوبیت هوش مصنوعی در آینده کاهش پیدا می‌کند و بازار فروش دامنه‌ی ai. نیز با افت روبه‌رو می‌شود اما بر اساس گزارش بلومبرگ، اقتصاد آنگویلا همین حالا نیز به لطف این موضوع رشد قابل توجهی داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه حتی یک جزیره‌ی کوچک نیز می‌تواند از رشد ناگهانی یک فناوری به سود دست پیدا کند.

منبع: ArsTechnica

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید