کوچکترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت رونمایی شد - تکفارس 
کوچکترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت رونمایی شد - تکفارس 
کوچکترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت رونمایی شد - تکفارس 

کوچکترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت رونمایی شد

فرزاد اسرافیلی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 09:20
کوچکترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت رونمایی شد - تکفارس 

به گزارش رویترز، شرکت مایکروسافت از مدل هوش مصنوعی سبک و مقرون‌به‌صرفه جدید خود به نام Phi-3-mini رونمایی کرد.

مایکروسافت روز سه شنبه مدل هوش مصنوعی سبک و جدید Phi-3-mini را معرفی کرد. مقرون‌به‌صرفه بودن این مدل قطعا می‌تواند باعث جذب گسترده مشتریان شود.

هوش مصنوعی Phi-3-mini اولین مدل از سه مدل کوچک زبانی (SLM) است که این شرکت عرضه می‌کند. مایکروسافت روی این فناوری که انتظار می‌رود تأثیر گسترده‌ای بر جهان و روش کار مردم داشته باشد، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

سباستین بابک، معاون تحقیقات GenAI مایکروسافت درباره این مدل گفت:

بهای Phi-3 ارزان‌ نیست، بلکه بسیار بسیار ارزان‌ است، اختلاف ۱۰ برابری بین قیمت این مدل در مقایسه با سایر مدل‌های موجود با قابلیت‌های مشابه وجود دارد.

به گفته مدیران این شرکت SLMها برای انجام وظایف ساده‌تر طراحی شده‌اند و استفاده از آن برای شرکت‌هایی با منابع محدود بسیار آسان‌تر است.

بنا به اعلام مایکروسافت Phi-3-mini در پلتفرم خدمات ابری مایکروسافت، کاتالوگ مدل‌های هوش مصنوعی Azure، مدل یادگیری ماشین Hugging Face، و Ollama در دسترس خواهد بود.

SLM همچنین در ابزار نرم افزاری Nvidia Inference Microservices (NIM) در دسترس خواهد بود و برای واحدهای پردازش گرافیکی آن (GPU) نیز بهینه شده است.

لازم به ذکر است هفته گذشته، مایکروسافت در شرکت هوش مصنوعی G42 مستقر در امارات متحده، ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. همچنین قبل از این نیز طی توافقاتی با استارتاپ فرانسوی Mistral AI متعهد شده بود تا مدل‌های آن‌ها را از طریق پلتفرم محاسبات ابری Azure در دسترس قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید