متا هوش مصنوعی مولد صوت خود را به دلیل قدرت بالا عرضه نخواهد کرد - تکفارس 
متا هوش مصنوعی مولد صوت خود را به دلیل قدرت بالا عرضه نخواهد کرد - تکفارس 
متا هوش مصنوعی مولد صوت خود را به دلیل قدرت بالا عرضه نخواهد کرد - تکفارس 

متا هوش مصنوعی مولد صوت خود را به دلیل قدرت بالا عرضه نخواهد کرد

مهدی حلوائی
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 13:48
متا هوش مصنوعی

متا امروز از مولد صوت جدیدی به نام ویس باکس (Voicebox) رونمایی کرد که پیشرفت مهمی در حوزه‌ی هوش مصنوعی به حساب می‌آید. با این وجود، این شرکت اعلام کرده که به دلیل خطرات بالای این فناوری فعلاً آن را در دسترس قرار نخواهد داد.

مطالب مرتبط:

ویس باکس توانایی تبدیل متن به صوت در شش زبان مختلف با استفاده از یک فایل صوتی ۲ ثانیه‌ای از صدای شخص مورد نظر کاربران را دارد. متا ادعا می‌کند که این فناوری از نمونه‌های مشابه بسیار قدرتمندتر بوده و حتی موفق شده تا وظایفی خارج از محدوده‌ی آموزش خود را نیز انجام دهد. با این حال، ویس باکس جزو آن دسته از فناوری‌هایی قرار می‌گیرد که واقعاً امکان شروع یک جنگ را دارند چرا که در حال حاضر کلیپ‌های متعددی از بیشتر سیاستمداران جهان در اینترنت قرار داشته و هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند با تقلید از صدای آن‌ها چنین کاری را انجام دهد.

مارک زاکربرگ

فناوری هوش مصنوعی مولد متن به صوت قبلاً نیز برای ساخت کلیپ‌های جعلی مورد استفاده قرار گرفته بود که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به بحث و جدل جو بایدن، دانلد ترامپ و باراک اوباما در جلسات گیمینگ مختلف اشاره کرد. هرچند که این فناوری نوع رفتار افراد را نیز به خوبی بازسازی می‌کند اما با کمی دقت می‌توان متوجه شد که ویدیوهای این چنینی فیک و غیرواقعی هستند. با این حال، متا ادعا می‌کند که ویس باکس به قدری توانمند است که می‌تواند بیشتر افراد را فریب دهد.

البته در این میان نباید از نکات مثبت فناوری مولد متن به صوت نیز به راحتی گذشت چرا که برای مثال، این فناوری می‌تواند برای افرادی که توانایی صحبت خود را از دست داده‌اند بسیار مفید باشد. همچنین می‌توان از این فناوری برای ترجمه‌ی همزمان نیز استفاده کرد. هرچند که تصمیم متا برای عدم عرضه‌ی ویس باکس به دلیل خطرات احتمالی آن قابل تقدیر است اما بعید است که این شرکت در آینده این فناوری را در دسترس قرار ندهد چرا که پتانسیل درآمدزایی آن بسیار بالاست.

منبع: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید