تلسکوپ جیمز وب تصویری جذاب از یک کهکشان مارپیچی میله ای ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب تصویری جذاب از یک کهکشان مارپیچی میله ای ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب تصویری جذاب از یک کهکشان مارپیچی میله ای ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب تصویری جذاب از یک کهکشان مارپیچی میله ای ثبت کرد

افشین نوری
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 11:45
تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب در جدیدترین تصویر خود توانسته نمایش جذابی از گردوغبار و ستارگان را به شکل نواری از یک کهکشان مارپیچی میله‌ای به نام NCG 5068 ارائه دهد. این کهکشان در فاصله ۱۷ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و مثل کهکشان راه شیری دارای یک نوار مرکزی است که ناحیه پرتراکمی از ستارگان و گردوغبار است.

این تصویر زیبا، توسط دو تا از ابزارهای تلسکوپ جیمز وب به نام‌ها Mid-Infrared Instrument (MIRI) و Near Infrared Camera (NIRCam) ثبت شده‌اند. این تلسکوپ موفق شده با نگاه کردن به هر دو طول موج فروسرخ نزدیک و میانی، جزئیاتی مثل چرخش گاز و گردوغبار و حضور پرتراکم ستارگان در این ناحیه از کهکشان NCG 5068 را ثبت کند و شما می‌توانید این نوار نورانی را در قیمت بالا سمت چپ تصویر مشاهده کنید.

این نوار در واقع ناحیه شلوغی از محل شکل‌گیری ستارگان است و به همین‌خاطر دانشمندان از این تصویر به عنوان بخشی از مطالعه گسترده درباره نحوه شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های همسایه استفاده خواهند کرد. این پروژه که با نام Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS یا به‌اختصار PHANGS در جریان است شامل داده‌های جمع‌آوری شده از هر دو تلسکوپ جیمز وب و هابل می‌شود و چندین تلسکوی زمینی مثل Very Large Telescope و Atacama Large Millimeter/submillimeter Array نیز در این پروژه سهیم هستند. هدف این پروژه ثبت تصاویر بسیار با کیفیت از منطق شکل‌گیری ستارگان است.

تلسکوپ جیمز وب

دانشمندان تلسکوپ جیمز وب گفته‌اند که این تلسکوپ تصاویری از ۱۹ کهکشان همسایه ما که محل شکل‌گیری ستارگان هستند جمع‌آوری کرده است و ستاره‌شناسان می‌توانند این تصاویر را با مجموعه‌ای متشکل از ۱۰ هزار خوشه ستاره‌ای که توسط هابل ثبت شده ترکیب کنند و همچنین از نقشه طیف‌سنجی ۲۰ هزار سحابی توسط تلسکوپ Very Large Telescope در کنار داده‌های مربوط به رصد بیش از ۱۲ هزار ابر مولکولی تاریک و متراکم توسط تلسکوپ Atacama Large Millimeter/submillimeter Array استفاده کنند. همه این مشاهدات و اطلاعات، دید وسیع‌تری از نحوه شکل‌گیری ستارگان در اختیار ستاره‌شناسان قرار خواهند داد.

تلسکوپ جیمز وب به خاطر مشاهده طول موج‌های فروسرخ قابلیت‌های ویژه‌ای در مطالعه شکل‌گیری ستارگان دارد و همین ویژگی کمک کرده تا ابزارهای این تلسکوپ بتوانند اجرامی که در بین ابرها و گردوغبارها قرار دارند مشاهده کنند. ما در تصویر بالا می‌توانیم ببینیم که گردوغبار موجود در فضا یک ساختار سبزرنگ شبکه‌ای بین ستارگان تشکیل داده است و حباب‌هایی از گاز به رنگ قرمز در آن مشاهده می‌شوند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید