مشاهده یک کهکشان بسیار قدیمی توسط منجمان - تکفارس 
مشاهده یک کهکشان بسیار قدیمی توسط منجمان - تکفارس 
مشاهده یک کهکشان بسیار قدیمی توسط منجمان - تکفارس 

مشاهده یک کهکشان بسیار قدیمی توسط منجمان

محمدرضا نصیرزاده
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - 12:00
کهکشان

منجمان با استفاده از یک ابزار پیشرفته برای محاسبه دقیق‌تر سن کهکشان میزی Maisie که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در ژوئن ۲۰۲۲ کشف شده بود سن جدیدی را برای این کهکشان اعلام کردند. اگر چه این محاسبه جدید سن کهکشان را ازآنچه قبل‌تر گزارش شده بود جوان‌تر نشان می‌دهد بااین‌حال این کهکشان با ۱۳.۴ میلیارد سال سن و به بیان دیگر تشکیل شده ۳۹۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ هنوز یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های مشاهده شده تا کنون است. البته هنوز ۷۰ میلیون سال جوان‌تر از قدیمی‌ترین منظومه کشف شده یعنی JADES-GS-z13-O است.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس در آستین با سرگروهی استیون فینکلستین Steven Finkelstein این منظومه را تابستان سال گذشته کشف کرد و نام این کهکشان را به پاسداشت کشف این سیستم در روز تولد دخترش به اسم میزی نام‌گذاری کرد. فرض اولیه این گروه بر این بود که این کهکشان ۲۹۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ پدیدآمده بود؛ اما با تحقیقات بیشتر و استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر متوجه شدند این کهکشان چیزی حدود ۱۰۰ میلیون سال جوان‌تر است. از نظر فینکلستین نکته هیجان‌انگیز در مورد کهکشان میزی این است که این کهکشان تنها یکی از کهکشان‌های دوری است که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف شده و به‌صورت طیف‌سنجی نیز تأیید شده.

این تأیید طیف‌سنجی از طریق طیف‌نگار نزدیک مادون‌قرمز تلسکوپ جیمز وب مشاهده شده است. این طیف‌نگار با تجزیه نور به تعداد زیادی طیف باریک با بَسامدهای مختلف این امکان را ایجاد می‌کند تا محققان به‌راحتی بتوانند اطلاعاتی درمورد خصوصیات شیمیایی، شدت درخشندگی و سرعت نسبی آنها دست پیدا کنند.

در این تحقیق برای تخمین دقیق سن از مفهوم انتقال‌به‌سرخ – حرکت نور به سمت طول‌موج‌های بلندتر (قرمزتر) برای نشان‌دادن حرکت دور از ناظر – استفاده شده است. نتیجه این گزارش‌ها توسط ابزار و متد جدید انتقال به سرخی برابر با ۱۱.۴ را برای کهکشان میزی تخمین می‌زند.

در ادامه تحقیقات منجمان همچنین با بررسی دقیق‌تر کهکشان CEERS-93316 با متد جدید که در ابتدا به‌صورت بسیار عجیب و باورنکردنی، به نظر میٰ‌رسید ۲۳۵ میلیون سال قبل! از انفجار بزرگ شکل‌گرفته است. متوجه اختلاف بیش از یک میلیارد سالی با آنچه قبلاً گفته شده بود شدند و اکنون به این کهکشان انتقال به سرخی برابر با ۴.۹ را نسبت می‌دهند. فینکلستین برای توجیه چنین تخمین اشتباهی می‌گوید از میان تعداد زیادی کهکشان با انتقال‌به‌سرخ بالا این تنها نمونه‌ای بود که انتقال‌به‌سرخ واقعی‌اش چنین کمتر از تخمین‌های اولیه بود.

تیم های تحقیقاتی اکنون در حال بررسی بیش از ۱۰ سیستم دیگر هستند که امکان دارد از کهکشان میزی پیرتر باشند.

منبع: engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید