تلسکوپ جیمز وب یک کهکشان باستانی کشف کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب یک کهکشان باستانی کشف کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب یک کهکشان باستانی کشف کرد

افشین نوری
۹ بهمن ۱۴۰۱ - 22:27
تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب از زمانی که به فضا پرتاب شده توانسته تصاویر خیره‌کننده‌ای را به زمین مخابره کند و دانشمندان تاکنون موفق به رصد دپرترین اجرام آسمانی شده‌اند. دانشمندان امیدوار هستند که‌ با استفاده از این تلسکوپ به منشا پیدایش کیهان پی ببرند. 

حالا تلسکوپ جیمز وب توانسته است با همکاری تلسکوپ رادیویی ALMA در زمین، سن دقیق یک کهکشان بسیار دوردست را تعیین بکند. این کهکشان که GHZ2/GLASS-z12 نام دارد طبق یافته‌های جیمز وب، ۳۶۷ میلیون سال بعد از انفجار بیگ بنگ تشکیل شده است. این کشف توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه Nagoya و رصدخانه ملی ژاپن صورت گرفته است و حالا ما با یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان روبرو هستیم. 

تلسکوپ جیمز وب یک کهکشان باستانی کشف کرد - تکفارس 

دانشمندان در پروسه کشف این کهکشان، از فناوری طیف‌سنجی رادیو تلسکوپ ALMA برای بررسی امواج ساطع شده از کهکشان GHZ2/GLASS-z12 استفاده کردند و با مطالعه پدیده انتقال به سرخ این امواج، امکان برآورد سن دقیق این کهکشان محقق شد. همانطور که گفته شد عمر این کهکشان به ۳۶۷ میلیون سال بعد از انفجار بیک بنگ برمی‌گردد که نشان می‌دهد که در مراخل اولیه کیهان نیز کهکشان‌هایی شکل گرفته‌اند. ‌

یکی از محققان گفته است که کشف کهکشان‌های بسیار قدیمی توسط تلسکوپ جیمز وب نیاز به بررسی بیشتر روی زمین داشت و به همین‌خاطر ما از تلسکوپ رادیویی ALMA برای این منظور استفاده کردیم.  این نشان می‌دهد که ما به چه ابزارهای قدرتمندی مجهز شده‌ایم که می‌توانیم کهکشان‌های بسیار دوردست را رصد و کشف کنیم. بنابراین ما حتی می‌توانیم با انجام مطالعات بیشتر به منشا کیهان نیز نزدیک شویم. 

در واقع داده‌های جیمز وب و ALMA به‌خوبی توانستند همدیگر را تکمیل کنند و این تازه شروع کار تلکسوب بسیار قدرتمند جیمز وب است و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده خبرهای جالب دیگری از کشفیات آن بشنویم. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید