تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی حلقه خیره کننده است
تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی حلقه خیره کننده است
تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی حلقه خیره کننده است

تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سحابی حلقه خیره کننده است

محمدرضا نصیرزاده
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 11:26
سحابی

در سال ۱۷۷۹ در طی مطالعه و بررسی شهاب سنگ‌ها سحابی حلقه (Ring) که به نام‌هایی چون M57 و NGC 6720 نیز شناخته می‌شود به عنوان یکی از جرم‌های برجسته نجومی شناخته شد. جرمی که در ابتدا به دلیل ظاهر کم فروغش به نظر می‌رسید بسیار از ما دور است؛ ولی اکنون می‌دانیم فاصله‌ای بیش از ۲۵۰۰ سال نوری با ما ندارد.

تلسکوپ جیمز وب با استفاده از حسگر فروسرخ خود از جزئیات پیچیده جدید پرده برداشت. این تلسکوپ که اکنون با دقت بیشتری ما را با جزئیات این جرم شگفت‌انگیز آشنا می‌کند اطلاعاتی از مرگ و چرخه زندگی ستاره‌ها نیز در اختیار ما می‌گذارد.

در این تصویر جدید به وسیله ابزار NIRCam که برای آشکارسازی نور در طول موج‌های نزدیک به فروسرخ ساخته شده است جزئیات جدیدی از این سحابی از جمله ۲۰۰۰۰ ستاره چگال در ابر مولکولی هیدروژن آن نشان داده شده است.

تاریخچه بررسی سحابی حلقه چیزی بیش از توان علمی و فیزیکی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد. این بررسی و کنجکاوی نماد پیشرفت بشریت است از زمانی که مردم و دانشمندان فکر می‌کردند این جرم چیزی جز سحابی سیاره ای نیست تا اکنون که برای پاسخ به این سؤال ابزار و روش‌های خود را پیشرفت داده‌اند تا به کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب و دوربین‌های پیشرفته‌اش برای سؤالی که چند صدسال پیش مطرح کرده بودند پاسخی پیدا کنند.

سحابی حلقه اکنون به‌عنوان نمادی از باستان شناسی نجومی شناخته می‌شود. حلقه رنگارنگ میانی آن از بقایای یک ستاره در حال مرگ خبر می‌دهد که در آینده به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد یادآور ارتباط ما با دنیای بیرون و کیهان است مطالعه‌ای که صرفاً به بررسی یک جرم دوردست ختم نمی‌شود؛ بلکه نگاه ما را به گذشته، حال و آینده خود معطوف می‌کند

منبع: gizmochina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید