تلسکوپ جیمز وب دورترین سیاه چاله پرجرم فعال کیهان را رصد کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب دورترین سیاه چاله پرجرم فعال کیهان را رصد کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب دورترین سیاه چاله پرجرم فعال کیهان را رصد کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب دورترین سیاه چاله پرجرم فعال کیهان را رصد کرد

افشین نوری
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - 11:16
تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب در حال حاضر علاوه بر رصد کهکشان‌ها و سیارات دوردست مشغول بررسی‌ نقاط دوردست کیهان نیز است. هدف این بررسی‌ها کشف کهکشان‌های بسیار اولیه و همچنین شاسایی اجرام جذاب مانند سیاه‌چاله‌ها است. حالا در یکی از این بررسی‌ها دورترین سیاه‌چاله پرجرم فعال کیهان کشف شده است.

در حالیکه سیاه چاله‌های معمولی دارای جرمی تا ۱۰ برابر جرم خورشید هستند، سیاه چاله‌های پرجرم بسیار سنگین‌تر بوده و جرم آن‌ها به میلیون‌ها یا حتی میلیاردها برابر جرم خورشید می‌رسد. این غول‌های بزرگ معمولا در مرکز کهکشان ها یافت می‌شوند و به نظر می‌رسد نقش مهمی در شکل گیری کهکشان‌ها دارند.

تلسکوپ جیمز وب

همانطور که در چشم انداز پانوراما CEERS می‌بینید جزئیات زیادی برای کاوش وجود دارد. تلسکوپ جیمز وب توانسته برای اولین بار کهکشان‌هایی را کشف کند که قبلا در هیچ تصویری ظاهر نشده بودند. نور برخی از این نقاط خال‌دار ریز برای رسیدن به تلسکوپ وب بیش از ۱۳ میلیارد سال سفر کرده است. حالا جیمز وب موفق به کشف دورترین سیاهچاله پرجرم فعال کیهان شده، البته به‌همراه دو سیاهچاله پرجرم دیگر که ۱ میلیارد سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند.

تلسکوپ جیمز وب

قدمت ابر سیاه‌ چاله‌‌ی کشف شده به ۵۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ می‌رسد. این سیاه چاله در کهکشانی به نام CEERS 1019 قرار دارد. ربکا لارسون، محقق ارشد از دانشگاه تگزاس در آستین گفته است که نگاه کردن به این سیاه چاله بسیار دوردست با تلسکوپ جیمز بسیار شبیه به مشاهده سیاه‌چاله‌هایی است که در کهکشان‌های نزدیک ما قراردارند.

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب ممکن است درک ما از شکل‌گیری کیهان و تکامل کهکشان‌ها را به‌کلی تغییر دهد.

منبع: DT

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید