تلسکوپ جیمر وب یک ساختار بزرگ ستاره ای را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمر وب یک ساختار بزرگ ستاره ای را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمر وب یک ساختار بزرگ ستاره ای را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمر وب یک ساختار بزرگ ستاره ای را ثبت کرد

افشین نوری
۸ مرداد ۱۴۰۲ - 11:04
تلسکوپ جیمز وب

ستارگانی که تازه متولد می‌شوند معمولا فعال هستند، اما در برخی موارد، این ستارگان می‌توانند صحنه‌های جالب و زیبایی خلق کنند. تلسکوپ جیمز وب تصویری از یک ساختار بزرگ و درخشان به نام Herbig-Harrow ثبت کرده است.

این ساختارها معمولا زمانی تشکیل می‌شوند که یک ستاره جدید فواره‌های از گازهای یونیزه را پخش می‌کنند که در جهات مختلف منتشر می‌شوند و با غبار و گاز اطرف ستاره برخورد می کنند. در اثر این برخورد، ابرهای سحابی بسیار بزرگی شکل می‌گیرند که ممکن است صدها سال نوری وسعت داشته باشند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از یک جفت ستاره‌ فعال به نام Herbig-Haro 46/47 در نور نزدیک به فروسرخ ثبت کرده است. این ستاره‌ها به صورت لکه نارنجی مایل به سفید دبده می‌شوند که توسط دیسکی از گاز و غبار احاطه شده‌اند.

این ساختار در فاصله ۱۴۷۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی Vela قرار دارد و بیش از ۳ سال نوری امتداد پیدا کرده است. در تصویر می‌توانید لوب‌های نارنجی رنگ را ببینید که از ستاره‌های مرکزی ساطع می‌شوند.

همه اینها در پس‌زمینه‌ای از سحابی آبی رنگ قرار دارد. این سحابی بر جت‌ها تاثیر گذاشته است و صخنه زیبایی را خلق کرده است. در حالیکه مواد پرتاب شده به سمت سحابی پرتاب می‌شوند، این جت‌ها می‌توانند با مولکول‌های درون سحابی اندرکنش داشته باشند و روشنایی خیره‌کننده‌ای ایجاد کنند.

محققان ناسا همچنین اخیرا موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی با استفاده از تلسکوپ جیمز وب شده‌اند‌. این برای اولین بار است که چنین کشفی صورت می‌گیرد. این سیاره فراخورشیدی LHS 475 b نامگذاری شده است و در فاصله ۴۱ سال نوری از سحابی اوکتان قرار دارد. ناسا این سیاره را با استفاده از دورلین بسیار پیشرفته NIRSpec جیمر وب کشف کرده است و حالا ستار‌شناسان امیدوار هستند که اطلاعات بیشتری درباره سیاره جدید کسب کنند. 

دانشمندان امیدوار هستند که جو این سیاره مناسب حیات باشد و احتمال می‌رود که در جو آن عناصری مثل اکسیژن یا دی اکسید کربن وجود داشته باشد. در هر حال، تحقیقات هنوز ادامه دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه این تحقیقات چه چیزی را اثبات می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید