دانشمندان درباره جرم مرموزی به شکل “علامت سوال” که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده بود توضیح دادند - تکفارس 
دانشمندان درباره جرم مرموزی به شکل “علامت سوال” که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده بود توضیح دادند - تکفارس 
دانشمندان درباره جرم مرموزی به شکل “علامت سوال” که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده بود توضیح دادند - تکفارس 

دانشمندان درباره جرم مرموزی به شکل “علامت سوال” که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده بود توضیح دادند

افشین نوری
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 11:41
تلسکوپ جیمز وب

کیهان هنوز ناشناخته‌های زیادی دارد و اخیرا تلسکوپ جیمز وب جرم مرموزی به شکل علامت سوال در اعماق فضا کشف کرده که دانشمندان توضیحی برای آن پیدا کرده‌اند.

این علامت درخشان که توسط تلسکوپ قدرتمند جیمز وب ثبت شده است، به شکل یک علامت سوال است و بسیاری از ستاره‌شناسان را به فکر فرو برده است.

دانشمندان بعد از تجزیه و تحلیل تصویر آن به این نتیجه رسیده‌اند که این تصویر احتمالا متعلق به یک جفت کهکشان است که در حال ادغام شدن باهم هستند و این رویداد باعث شده تا ساختار آن شبیه به علامت سوال شود.

تلسکوپ جیمز وب

موسسه STScI گفته است که این تصویر احتمالا یک کهکشان دوردست یا مجموعه‌ای از کهکشان‌های در حال ادغام شدن است که اندرکنش آن‌ها باعث به وجود آمدن ساختاری شبیه به علامت سوال شده است.

تلسکوپ جیمز وب که در فاصله یک میلیون مایلی از زمین قرار دارد، اخیرا اولین سال شروع فعالیت خود را با به اشتراک گذاشتن یک تصویر بسیار زیبا از اعماق فضا جشن گرفته بود.

لسکوپ جیمز وب در حال حاضر علاوه بر رصد کهکشان‌ها و سیارات دوردست مشغول بررسی‌ نقاط دوردست کیهان نیز است. هدف این بررسی‌ها کشف کهکشان‌های بسیار اولیه و همچنین شاسایی اجرام جذاب مانند سیاه‌چاله‌ها است. احیرا در یکی از این بررسی‌ها دورترین سیاه‌چاله پرجرم فعال کیهان کشف شده است.

در حالیکه سیاه چاله‌های معمولی دارای جرمی تا ۱۰ برابر جرم خورشید هستند، سیاه چاله‌های پرجرم بسیار سنگین‌تر بوده و جرم آن‌ها به میلیون‌ها یا حتی میلیاردها برابر جرم خورشید می‌رسد. این غول‌های بزرگ معمولا در مرکز کهکشان ها یافت می‌شوند و به نظر می‌رسد نقش مهمی در شکل گیری کهکشان‌ها دارند.

قدمت ابر سیاه‌ چاله‌‌ی کشف شده به ۵۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ می‌رسد. این سیاه چاله در کهکشانی به نام CEERS 1019 قرار دارد. کشف جدید تلسکوپ جیمز وب ممکن است درک ما از شکل‌گیری کیهان و تکامل کهکشان‌ها را به‌کلی تغییر دهد.

ساخت این تلسکوپ هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیارد دلار در بر داشته است و با همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا توسعه یافته است. هدف این تلسکوپ اکتشاف اعماق کیهان و جستجوی سیارات دارای حیات است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید