تلسکوپ جیمز وب دقیق ترین تصویر از حلقه های سیاره نپتون را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب دقیق ترین تصویر از حلقه های سیاره نپتون را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب دقیق ترین تصویر از حلقه های سیاره نپتون را ثبت کرد

افشین نوری
۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - 14:45
تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب تصویر جدیدی از سیاره نپتون ثبت کرده است که بسیار زیبا و هیجان‌انگیز است. 

نپتون یک سیاره یخی است که برای اولین بار در سال ۱۸۴۶ کشف شد و فاصله آن از خورشید ۳۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است. این سیاره به قدری دور است که اگر از روی این سیاره به خورشید نگاه کنیم آن را به‌صورت یک نقطه نورانی بسیار ضعیف خواهیم دید. 

 حالا تلسکوپ جیمز وب دقیق‌ترین تصویر را از این سیاره ثبت کرده است که نشان می‌دهد در اطراف این سیاره حلقه‌های بیشتری وجود دارند. ناسا گفته است که حتی فضاپیمای وویجر ۲ هم که در سال ۱۹۸۹ از کنار این سیاره شده بود موفق به ثبت این حلقه‌ها نشده بود. 

تلسکوپ جیمز وب

در منظومه شمسی به غیر از سیاره نپتون سه سیاره دیگر نیز دارای حلقه‌هایی در اطراف خود هستند‌ که عبارتند از مشتری، اورانوس و زحل. 

مورد دیگری که در تصویر نپتون جلب‌توجه می‌کند وجود ۱۴ ماه در اطراف آن است که همگی توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده‌‌اند‌. بزرگترین ماه این سیاره Triton نام دارد که با لایه‌ای از نیتروژن یخ‌زده پوشیده شده است و به همین‌خاطر سطح بسیار شفافی دارد و ۷۰ درصد نور خورشید را بازتاب می‌دهد. 

تلسکوپ جیمز وب دقیق ترین تصویر از حلقه های سیاره نپتون را ثبت کرد - تکفارس 

بد نیست بدانید که سیاره نپتون در نور مرئی به رنگ آبی است اما در تصاویر جیمز وب به رنگ تیره دیده می‌شود و فقط در برخی نقاط آن می‌توان ابرهای سفیدی را مشاهده کرد. 

در هر حال، تلسکوپ جیمز وب هم‌اکنون در حال انجام ماموریت علمی خود است و انتظار می‌رود در روزها و هفته‌های آینده تصاویر بیشتری از سایر اجرام آسمانی ثبت و به زمین ارسال کند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید