ستاره شناس آماتور لحظه برخورد یک صخره به مشتری را ثبت کرد
ستاره شناس آماتور لحظه برخورد یک صخره به مشتری را ثبت کرد
ستاره شناس آماتور لحظه برخورد یک صخره به مشتری را ثبت کرد

ستاره شناس آماتور لحظه برخورد یک صخره به مشتری را ثبت کرد

محمدرضا نصیرزاده
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - 11:33
مشتری

مشتری، این غول گازی هرساله حدود ۱۲ تا ۶۰ بار توسط صخره‌ های سنگی مورد اصابت قرار می‌گیرد درحالی‌که ستاره شناسان به‌ندرت می‌توانند از این اتفاق عکس‌برداری کنند.

در آخرین هفته ماه اوت یک صخره فضایی به مشتری برخورد کرد و از خود مختصر تشعشع نوری به‌جای گذاشت که توسط تلسکوپ‌های زمینی ثبت شد. شبکه تلسکوپ‌های ژاپنی که متعلق به گروه‌های مختلف نجومی این کشور هستند موفق شدند از لحظه برخورد این صخره فضایی تصویربرداری کنند. بنا بر گزارش‌ها یک ستاره‌شناس آماتور توانست این برخورد نسبتاً کوتاه در غول گازی را دنبال و مشاهده کند. این فرد ویدئوی لحظه برخورد را در پلتفرم ایکس به اشتراک گذاشته است.

مشتری
لحظه برخورد صخره به مشتری

در ادامه دیگر منجمان نیز صحت این مطلب و برخورد یک سیارک یا شهاب‌سنگ را به جو مشتری تأیید کردند. با این‌حال برای فهمیدن اندازه دقیق و نوع شیء برخوردی و این که آیا این شیئ متعلق به منظومه شمسی یا فراتر از آن است به مطالعات بیشتری نیاز است.

درحالی‌که برخورد اجسام سرگردان با مشتری پدیده غیرعادی ای نیست و از چندین دهه پیش شناخته شده بوده اند، به تصویر درآوردن این برخورد در لحظه مناسب یک رویداد نسبتاً نادر است. مشتری به دلیل اندازه عظیم و کشش گرانشی فوق‌العاده قوی، گهگاه توسط دنباله‌دارها یا سیارک‌های سرگردان در منظومه شمسی مورد اصابت قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نفوذ گرانشی مشتری که به کمربند سیارکی که بین مدارهای مریخ و مشتری قرار دارد، می‌رسد باعث می‌شود سیارک‌های درون این کمربند تغییر مسیر پیدا کرده و آن‌ها را به خود نزدیک کند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که اندازه عظیم و جاذبه زیاد مشتری همان چیزی است که زمین را از برخوردهای مکرر با صخره‌های فضایی سرگردان محافظت می‌کند و در نتیجه به زندگی روی زمین امکان ادامه‌دادن می‌دهد. سیاره مشتری یا این اجرام را که به منظومه شمسی نزدیک می‌شوند جذب می‌کند یا آنها را به جایی دورتر از زمین پرتاب می‌کند. در غیر این صورت، این اجرام تهدید بزرگی برای زمین و سایر سیارات داخلی بوده و خواهند بود.

منبع: interestingengineering

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید