کاوشگر ناسا موفق به ثبت تصویری از صاعقه در مشتری شد - تکفارس 
کاوشگر ناسا موفق به ثبت تصویری از صاعقه در مشتری شد - تکفارس 
کاوشگر ناسا موفق به ثبت تصویری از صاعقه در مشتری شد - تکفارس 

کاوشگر ناسا موفق به ثبت تصویری از صاعقه در مشتری شد

مهدی حلوائی
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 23:09
ثبت تصویر صاعقه در مشتری توسط ناسا

ناسا به‌تازگی تصویری از وقوع صاعقه در یکی از طوفان‌های سیاره‌ی مشتری را منتشر کرده که توسط فضاپیمای جونو (Juno) به ثبت رسیده است. این صاعقه از جنس محلول آب و آمونیاک بوده و با صاعقه‌های زمین تفاوت دارد.

مطالب مرتبط:

فضاپیمای جونو در سال ۲۰۲۰ موفق شده بود تا تصویر یادشده را در سومین چرخش خود به دور سیاره‌ی مشتری به ثبت برساند اما آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا پردازش آن را از سال گذشته آغاز کرده بود و امروز آن را منتشر کرده است. در حال حاضر جونو حدود ۵۰ بار دور مشتری به چرخش درآمده و اخیراً نیز تصویری از قمر آتش‌فشانی آیو (Io)، که بزرگ‌ترین قمر آتش‌فشانی منظومه شمسی است، را نیز به ثبت رسانده است.

جونو سال گذشته نیز تصاویری از قمر یخی اروپا (Europa) را به ثبت رسانده بود که با توجه به آن‌ها، وجود اقیانوس زیر سطحی در این سیاره تقریباً قطعی است. ناسا به‌زودی کاوشگری را برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به قمر یادشده ارسال خواهد کرد. سیاره‌ی مشتری جوی طوفانی دارد و نقطه‌ی قرمز رنگ میانی آن، که از زمین نیز بزرگ‌تر است، برای سالیان طولانی روی این سیاره وجود داشته است. ناسا انتظار دارد که در آینده‌ صاعقه‌های بیشتری را درون طوفان‌‌های این سیاره مشاهده کند.

منبع: Mashable

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید