دانشمندان برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کردند - تکفارس 
دانشمندان برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کردند - تکفارس 
دانشمندان برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کردند - تکفارس 

دانشمندان برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کردند

مهدی حلوائی
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 12:19
دانشمندان با موفقیت انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کردند

انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین ایده‌ی جدیدی نیست چرا که یکی از مهندسین ناسا به نام پیتر گلیزر (Peter Glaser) در سال ۱۹۶۸ برای اولین بار طرح مفهومی یک ماهواره با مشخصات مورد نیاز برای انجام این کار را تولید کرده بود. اما حالا پس از گذشت ۵۵ سال، دانشمندان برای اولین بار موفق شده‌اند تا در آزمایشی موفقیت‌آمیز انرژی خورشیدی را از فضا به زمین منتقل کنند.

مطالب مرتبط:

تیمی از دانشمندان دانشگاه کلتک (Caltech) روز پنجشنبه اعلام کرد که ماهواره‌ی SSPD-1 آن‌ها با موفقیت انرژی خورشیدی را جذب کرده و پس از تبدیل آن به الکتریسیته، آن را به دریافت‌کننده‌های مایکروویو روی زمین منتقل کرده است. آزمایش این تیم نشان داد که ماهواره‌ی یادشده (که در تاریخ ۳ ژانویه به فضا پرتاب شده بود) توانایی بقا در شرایط محیطی نامساعد فضا را نیز دارد.

دانشمندان با موفقیت انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کردند

علی حاجی میری (Ali Hajimiri)، مهندس برق و رهبر مشترک پروژه‌ی SSPD-1 در مصاحبه‌ای ادعا کرد که این اولین بار است که انرژی خورشیدی از فضا به زمین ارسال می‌شود. در این آزمایش، که یکی از سه پروژه‌ی در حال انجام SSPD-1 است، از دو آرایه‌ی خورشیدی و فرستنده‌ی مایکروویو مجزا با تراشه‌های سفارشی استفاده شد. بر اساس گزارش تیم کلتک، SSPD-1 به طوری طراحی شده که مصرف سوخت بسیار پایینی داشته باشد و بتوان آن را با یک راکت حمل کرد.

انتقال انرژی از فضا به زمین یکی از آرزوهای بزرگ دانشمندان در طی سالیان گذشته بوده چرا که این فرآیند می‌تواند دسترسی همیشگی به انرژی تجدیدپذیر را فراهم کند. همچنین پوشش ابرها نیز تاثیری بر انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین نخواهد داشت چرا که این کار توسط فرستنده‌های مایکروویو انجام می‌شود.

کلتک در حالی از موفقیت‌آمیز بودن پروژه‌ی SSPD-1 خود خبر داده که اواخر ماه گذشته آزانس فضایی ژاپن (JAXA) از یک شراکت عمومی – خصوصی برای ارسال انرژی خورشیدی از فضا به زمین تا سال ۲۰۲۵ خبر داده بود. رهبر این پروژه، یکی از اساتید دانشگاه کیوتو (Kyoto)، از سال ۲۰۰۹ مشغول فعالیت روی این پروژه بوده است. ژاپن در سال ۲۰۱۵ نیز موفق شده بود تا ۱.۸ کیلووات انرژی را از فاصله‌ی ۵۰ متری به یک دریافت‌کننده‌ی بی‌سیم ارسال کند.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید