اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب راکت استارشیپ آماده می‌شود - تکفارس 
اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب راکت استارشیپ آماده می‌شود - تکفارس 
اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب راکت استارشیپ آماده می‌شود - تکفارس 

اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب راکت استارشیپ آماده می‌شود

محمدامین حیدری
۷ خرداد ۱۴۰۳ - 15:49
راکت استارشیپ اسپیس ایکس

آن‌طور که پیداست شرکت فضایی اسپیس ایکس تصمیم دارد تا درصورت دریافت مجوز قانونی، چهارمین پرتاب آزمایشی راکت استارشیپ را در تاریخ ۵ ژوئن انجام دهد.

پرتاب آزمایشی بعدی بر بازگرداندن دو موشک استارشیپ و Super Heavy متمرکز است که در دریای خلیج مکزیک فرود خواهد آمد و موجب خوشحالی اسپیس ایکس برای ورود کنترل‌شده راکت خود به جو زمین و فرودآمدن آن در اقیانوس هند می‌شود. این شرکت با انجام سومین آزمایش راکت استارشیپ در ماه مارس موفق شد تا پس از بازگشایی درهای محموله این موشک در فضا و انتقال پیشران، آن را دوباره وارد جو زمین کند.

البته شرکت فضایی ایلان ماسک در زمان ورود مجدد راکت استارشیپ، ارتباط خود را با آن از دست داد و مدتی بعد متوجه شد که انسداد فیلتر احتمالا موجب شعله‌ور شدن پیشران در هنگام فرود ضعیف این موشک شده است. ناگفته نماند که راکت استارشیپ در دو پرتاب آزمایشی اول خود، اندکی پس از بلندشدن از سطح زمین منفجر شد.

اسپیس ایکس تاکنون چند بهینه‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در راکت استارشیپ برای چهارمین پرتاب آن انجام داده است. همچنین تغییراتی در برخی از برنامه‌های این شرکت اعمال شده است؛ به گونه‌ای که آن‌ها تصمیم دارند تا بخش داغ موشک Super Heavy را پس از خاموش‌شدن تقویت‌کننده پشتی رها کنند تا جرم آن برای آخرین مرحله پرواز کاهش یابد.

شایان ذکر است که این شرکت نقش کلیدی را در برنامه آرتمیس ناسا برای بازگشت به ماه ایفا می‌کند؛ به‌طوری کاوشگر استارشیپ با سیستم فرود انسانی خود قرار است انسان‌ها را برای اولین‌بار از سال ۱۹۷۲ به سطح ماه بیاورد. البته انتظار نمی‌رود که ماموریت آرتمیس ۳ ناسا پیش از سال ۲۰۲۶ انجام شوند که اسپیس ایکس تا پیش از آن زمان باید نشان دهد که می‌تواند راکت استارشیپ را با موفقیت بازگرداند.

این راکت همچنین نقش مهمی در برنامه‌های توریستی اسپیس ایکس دارد که در حال حاضر شامل مدارهای زمین می‌شود. این شرکت در نهایت امیدوار است که به کره مریخ و فراتر از آن دست یابد؛ علاوه‌بر این انتظار می‌رود که آن‌ها یک نوع کاوشگر باری ماه از راکت استارشیپ را برای پروازهای بعدی آرتمیس ناسا توسعه دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید