نتایج جالب یک مطالعه درباره سیاره های مشتری داغ منتشر شد - تکفارس 
نتایج جالب یک مطالعه درباره سیاره های مشتری داغ منتشر شد - تکفارس 
نتایج جالب یک مطالعه درباره سیاره های مشتری داغ منتشر شد - تکفارس 

نتایج جالب یک مطالعه درباره سیاره های مشتری داغ منتشر شد

افشین نوری
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:34
نتایج جالب یک مطالعه درباره سیاره های مشتری داغ منتشر شد - تکفارس 

در سال‌های اخیر کشف سیاره‌های فرازمینی یکی از اولویت‌های اصلی دانشمندان بوده است و ما تاکنون موفق به کشف بیش از ۵ هزار مورد از آن‌ها شده‌ایم.

اما مساله‌ای که وجود دارد این است که این کشفیات، اطلاعاتی کمی درباره ماهیت خود سیاره‌های فرازمینی در اختیار ما قرار می‌دهند و ما فقط جرم و ‌ابعاد و فاصله آن‌ها از ستاره میزبان‌شان را می‌دانیم.

بنابراین گام بعدی دانشمندان این خواهد بود که اطلاعات بیشتری درباره این سیاره‌های فرازمینی کسب کنند و مثلا وضعیت جوی آن‌ها را بررسی کنند. یکی از اهداف تلکسوپ جیمز وب نیز همین خواهد بود. این تلسکوپ قرار است در تابستان امسال راه‌اندازی بشود.

در همین راستا، دانشمندان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ هابل اقدام به بررسی وضعیت جوی ۲۵ سیاره فرازمینی کرده‌اند. البته این بررسی‌ها به مدت یک دهه است که در حال انجام است و اکنون اطلاعات خوبی را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

این ۲۵ سیاره فرازمینی، از نوع مشتری‌های داغ هستند. منطور از مشتری داغ این است که ابعاد آن‌ها هم‌اندازه مشتری است اما بسیار نزدیکتر به ستاره میزبان خود هستند. دانشمندان به‌دنبال یافته‌های نشانه‌هایی از یون‌های هیدرژون و اکسیدهای فلزی در جو این سیارات هستند. دانشمندان برای این کار مجبور شده‌اند داده‌هایی را که شامل ۶۰۰ ساعت رصد تلکسوپ هابل و ۴۰۰ ساعت رصد تلسکوپ Spitzer بودند بررسی کنند.

آژانس فضایی اروپا مشتری

به این ترتیب، دانشمندان با بررسی این داده‌ها می‌توانند چیزهای بیشتری درباره ترکیب شیمیایی جو سیاره‌های مذکور و وضعیت آب‌وهوایی آن‌ها یاد بگیرند. طبق یافته‌های آن‌ها، یون‌های هیدروژن و اکسیدهای تیتانیوم و وانادیم در جو اکثر مشتری‌های داغ وجود دارد.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها به آن‌ها درباره فهم بهتر منظومه شمسی ما کمک کند. آن‌ها معتقدند که مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی می‌تواند پاسخ خیلی از سوالات ما درباره منشا آب در زمین یا نحوه شکل‌گیری ماه و مریخ را در اختیار ما قرار بدهد. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتایج این مطالعات درنهایت ما را به چه یافته‌های جدیدی می‌رسانند.

منبع: DigtalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید