برادر دوقلوی سیاره مشتری کشف شد - تکفارس 
برادر دوقلوی سیاره مشتری کشف شد - تکفارس 

برادر دوقلوی سیاره مشتری کشف شد

افشین نوری
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - 09:04
سیاره مشتری

دانشمندان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف برادر دوقلوی سیاره مشتری در فاصله ۱۷,۰۰۰ سال نوری از زمین شده‌اند.

این سیاره K2-2016-BLG-0005Lb نام دارد و با بررسی اطلاعاتی که از سال ۲۰۱۶ جمع‌آوری شده است کشف شده است. این سیاره جرمی مشابه مشتری دارد و در همان فاصله‌ای از ستاره خود قرار دارد که مشتری از خورشید.

برادر دوقلوی سیاره مشتری کشف شد - تکفارس 
The Juno spacecraft approaches the planet Jupiter

از آنجائیکه این سیاره در فاصله دوری از ما قرار دارد مشاهده آن کار دشواری است و این کار فقط با قرار گرفتن یک جرم بزرگ بین ما و آن سیاره قابل شناسایی است. به این روش، روش لنز گرانشی می‌گویند که جرم وسطی به‌عنوان لنز عمل می‌کند و دو جرم دیگر باید جهت‌گیری درستی در راستای همدیگر داشته باشد. دکتر آمون کرنیس از دانشگاه STFC می‌گوید:

احتمال اینکه بتوان چنین سیاره‌ای را با روش لنز گرانشی پیدا کرد ۱ به ۱۰ میلیون است و به همین‌خاطر تلسکوپ کپلر برای شناسایی سیاره دوقلوی مشتری، سه ماه صرف رصد کردن آن کرده بود.

بد نیست بدانید که تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد و این تلسکوپ معمولا از روشی به نام روش انتقال برای شناسایی سیاره‌های جدید استفاده می‌کرد. تلسکوپ فضایی کپلر با استفاده از این روش توانسته بود بیش از ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف کند.

کشف دوقلوی مشتری به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درک بهتری از این نوع سیاره‌ها و نحوه شکل‌گیری آن‌ها در سیستم‌های فراخورشیدی کسب کنند. داده‌های کپلر همچنین کمک خواهد کرد تا ستاره‌شناسان فرضیات خود را به بوته آزمایش بگذارند. نتایج این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده و در اینجا قابل‌دسترس است.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.