تلسکوپ فضایی هابل تصویر دورترین ستاره از سیاره زمین را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ فضایی هابل تصویر دورترین ستاره از سیاره زمین را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ فضایی هابل تصویر دورترین ستاره از سیاره زمین را ثبت کرد

مهدی حلوائی
۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - 12:19
هابل دورترین ستاره

در حالی که تمام نگاه‌ها به سمت تلسکوپ فضایی جیمز وب خیره شده است اما این تلسکوپ فضایی هابل بود که امروز به موفقیت دیگری دست پیدا کرد. این تلسکوپ موفق شد تا تصویری از دورترین ستاره‌، که ستاره‌شناسان آن را ایرندل (Earendel) نام‌گذاری کرده‌اند، به ثبت برساند. این ستاره در فاصله ۱۲.۹ میلیارد سالی از زمین قرار دارد.

برایان ولچ، ستاره‌شناس دانشگاه هاپکینز در بالتیمور، مقاله‌ای را در خصوص کشف این ستاره در مجله‌ی نیچر (Nature) منتشر کرده است. رکورد دورترین ستاره تا پیش از این به ستاره‌ی ایکاروس (Icarus) تعلق داشت. دانشمندان بر این باورند که ایرندل حدود ۵۰ برابر بزرگ‌تر از خورشید بوده و میلیون‌ها برابر از آن روشن‌تر است. با این وجود، ایرندل قدیمی‌ترین ستاره نبوده و این لقب به ستاره‌ی متوسلا (Methuselah) تعلق دارد.

از آن‌جایی که کهکشان‌ها از فواصل دور به شدت کوچک به‌نظر می‌آیند، ستاره‌شناسان تصمیم گرفتند تا برای رفع این مشکل از تکنیکی به نام همگرایی گرانشی (Gravitational Lensing) استفاده کنند. نیروی جاذبه‌ی کهکشان‌ها‌ی غول‌پیکر باعث افزایش نور ساطع‌شده از آن‌ها می‌شود و همین موضوع به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا به مطالعه‌ی جزئیات این کهکشان‌ها بپردازند. این دقیقاً همان اتفاقی بود که باعث شد تا تلسکوپ هابل بتواند تصویری از ایرندل را به ثبت برساند.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید