کشف تازه درباره یک سیاره فراخورشیدی از نوع مشتری داغ - تکفارس 
کشف تازه درباره یک سیاره فراخورشیدی از نوع مشتری داغ - تکفارس 

کشف تازه درباره یک سیاره فراخورشیدی از نوع مشتری داغ

افشین نوری
۳ اسفند ۱۴۰۰ - 10:57
سیاره فراخورشیدی

ستاره‌شناسان سال‌هاست که در مورد اتمسفر سیاره های فراخورشیدی مطالعه می‌کنند اما ظاهرا نیمه تاریک این سیاره‌ها رازهای زیادی در خود داشته است.

دانشمندان دانشگاه ام آی تی موفق شده‌اند برای اولین بار قسمت تاریک یک سیاره فراخورشیدی از نوع مشتری داغ را مورد مطالعه قرار دهند و اطلاعات تازه‌ای درباره دما و میزان آب موجود در این قسمت سیاره را به دست بیاورند. سیاره موردمطالعه WASP-121b نام دارد و ۸۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد.

طبق این مطالعه، نیمه تاریک WASP-121b دارای چرخه آب بسیار متلاطمی است بطوریکه دمای پایین آنجا باعث می‌شود تا قطرات آب به صورت ابری از آهن و کرودیوم در بیایند و این ابرها با حرکت به سمت نیمه روشن سیاره باعث بارش‌های تیتانیومی در آنجا بشوند.

مطالب مرتبط:

دانشمندان ام آی تی، این داده‌ها را با استفاده از ابزارهای طیف‌سنجی تلسکوپ هابل به دست آورده‌اند و حالا آن‌ها می‌تواند نقشه دمایی کل سیاره را مدلسازی و ترسیم بکنند.

همانطور که گفته شد، این برای اولین بار است که نیمه تاریک یک سیاره فراخورشیدی از نوع مشتری داغ مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شاید دانشمندان در آینده بتوانند با استفاده از این داده‌ها نحوه شکل‌گیری سیاره‌هایی مانند WASP-121b را بهتر درک بکنند. این مطالعه، یک پیشرفت بسیار خوبی در علم ستاره‌شناسی است و باید منتظر مطالعات بیشتری در این زمینه باشیم.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.