تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام به قیمت بالاتری نسبت به A16 بایونیک اپل به مشتریان فروخته شده است - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام به قیمت بالاتری نسبت به A16 بایونیک اپل به مشتریان فروخته شده است - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام به قیمت بالاتری نسبت به A16 بایونیک اپل به مشتریان فروخته شده است - تکفارس 

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام به قیمت بالاتری نسبت به A16 بایونیک اپل به مشتریان فروخته شده است

افشین نوری
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 10:48
اسنپدراگون ۸ نسل ۲

تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و A16 بایونیک هر دو با استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC موسوم به N4 ساخته شده‌اند. به همین‌خاطر شاید به نظر برسد که هزینه ساخت آن‌ها برای کوالکام و اپل یکسان بوده است. اما ظاهرا اینگونه نبوده است.

یک اکانت توییتری به نام Derrick در توییتر ادعا کرده است که قیمت اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بیشتر از آن چیزی است که مشتریان کوالکام مایل به پرداخت آن هستند. دلیل آن هم این است که سازندگان گوشی‌های پرچمدار در ازای پرداخت ۱۶۰ دلار برای این تراشه مجبورند که قیمت گوشی‌های خود را افزایش بدهند تا کماکان حاشیه سود خود را حفظ کنند. این در حالیست که A16 بایونیک علیرغم اینکه قیمتی دو برابر A15 بایونیک دارد (۱۱۰ دلار برای هر تراشه) اما همچنان ۵۰ دلار ارزان‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است.

البته باید به این نکته توجه داشت که اپل تراشه A16 بایونیک را فقط برای استفاده در گوشی‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو مکس ساخته است و قرار نبوده آن را به سازندگان دیگر بفروشد. با فرض اینکه اپل با برخی شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی توافقاتی برای عرضه A16 به آن‌ها داشته است، در این صورت قیمت این تراشه بسیار بالاتر می‌بود. در مقابل، از آنجائیکه کوالکام نیاز به کسب سود از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارد مجبور است که آن را در محدوده خاصی قیمت‌گذاری کند، هرچند که مجبور کردن ساطندگان به پرداخت قیمت ۱۶۰ دلاری شاید چندان توجیهی نداشته باشدو

با توجه به قیمت بالای اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌توان انتظار داشت که کوالکام برای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که هنوز معرفی نشده است قیمت حتی بالاتری در نظر بگیرد. ضمن اینکه این تراشه قرار است با فناوری پیشرفته‌تر N4P شرکت TSMC ساخته شود و عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود خواهد داشت. امسال هیچ کدام از مدل‌های گلکسی S23 از تراشه اگزینوس استفاده نکردند؛ در عوض، همه مدل‌ها با تراشه انحصاری «اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای گلکسی» ارائه شدند.

شاید به خاطر قیمت بالای تراشه‌‌های اسنپدراگون کوالکام است که سامسونگ تصمیم گرفته است تراشه جدیدی به نام اگزینوس ۲۴۰۰ را توسعه بدهد، هرچند که خیلی‌ها معتقدند که اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به خاطر بهبودهایی که نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارد انتخاب بهتری برای مشتریان است.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید