فاش شد: تراشه A16 اپل از نظر گرافیکی بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می شد - تکفارس 
فاش شد: تراشه A16 اپل از نظر گرافیکی بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می شد - تکفارس 

فاش شد: تراشه A16 اپل از نظر گرافیکی بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می شد

افشین نوری
۳ دی ۱۴۰۱ - 08:05
تراشه A16

طبق گزارش جدیدی که امروز منتشر شده است تراشه A16 اپل از نظر گرافیکی همان چیزی نیست که در ابتدا قرار بود ساخته شود. ظاهرا تیم مهندسی اپل قصد داشنند قابلیت‌های بسیار پیشرفته گرافیکی از جمله قابلیت رهگیری پرتو یا همان ری‌‌تریسینگ را در این تراشه استفاده کنند اما به خاطر مشکلاتی نتوانستتد از این فناوری‌ها بهره بگیرند. 

اپل در زمان معرفی سری آیفون ۱۴ ادعا کرد که تراشه A16 حدود ۲۸ درصد عملکرد بهتری در بخش گرافیکی نسبت به A15  دارد، اما حالا یک گزارش جدید گفته است که عملکرد گرافیکی A16 حتی ممکن بود بسیار بهتر این عدد باشد. همانطور که می‌دانید هرچه عملکرد گرافیکی یک تراشه بهتر باشد، بازی‌های با گرافیک سنگین را بهتر و روان‌تر اجرا خواهند کرد؛ اما ظاهرا A16 فاقد چنین قابلیت‌هایی است و در بخش گرافیکی با کمبودهای اساسی روبه‌روست. 

ظاهرا دلیل اینکه مهندسان اپل نتوانستند از قابلیت‌های خوب گرافیکی در A16 استفاده کنند،  ضعف باتری گوشی‌های آیفون ۱۴ بوده است.‌ از آنجاییکه قابلیت‌های گرافیکی نیاز به انرژی بیشتری برای اجرا شدن دارند متاسفانه باتری مدل‌های آیفون ۱۴ امکان تامین انرژی موردنیاز آن‌ها را نداشته‌اند‌. 

بد نیست بدانید که قابلیتی مثل رهگیری پرتو نیاز به انرژی باتری بیشتری دارد و حتی می‌تواند باعث داغ کردن گوشی شود. اما از آنجاییکه گوشی‌های آیفون ۱۴ از نظر باتری و سیستم خنک ‌سازی چندان قوی نبودند امکان استفاده از قایلیت‌های پیشرفته گرافیکی در آن‌ها وجود نداشت. این موضوع باعث شد تا مهندسان ادل، نمونه اولیه A16 را کنار بگذارند و یک نمونه ضعیف‌تر بسازند و این همان نمونه‌ای است که پر داخل مدل‌های آیفون ۱۴ پرو استفاده شده است. ظاهرا این تغییر طراحی، باعث نارضایتی مهندسان اپل شده و حتی بسیاری از آن‌ها استعفا دادند‌. ‌

برخی گزارش‌ها حتی ادعا کرده‌اند که تراشه A15 نیز از این مشکل رنج می‌برد. بنابراین کاربران گوشی‌های آیفون ۱۴ احتمالا در اجرای بازی‌های سنگین دچار مشکل خواهند شد و مسلما این موضوع به نفع شرکت‌های کوالکام و مدیاتک خواهد شد. 

نتایج بنچمارک‌های نشان می‌دهند که A16 اپل در بخش گرافیکی از تراشه‌های دایمنسیتی ۹۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بسیار ضعیف‌تر است. حالا باید ببینیم آیا اپل می‌تواند مشکل گرافیکی مذکور را در تراشه A17 برطرف کند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید