TSMC باز هم تولید یک تراشه اسنپدراگون را از چنگ سامسونگ در آورد - تکفارس 
TSMC باز هم تولید یک تراشه اسنپدراگون را از چنگ سامسونگ در آورد - تکفارس 

TSMC باز هم تولید یک تراشه اسنپدراگون را از چنگ سامسونگ در آورد

افشین نوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - 11:18
سامسونگ

در حالیکه سامسونگ تولید تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام را با فناوری ۴ نانومتری برعهده داشت، اما پروسه این شرکت حدود ۳۵ درصد بازدهی کمتری داشت. در مقابل فناوری TSMC حدود ۷۰ درصد بازدهی داشت. 

به همین خاطر کوالکام تولید تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ را به TSMC سپرد. حالا به نظر می‌رسد که این شرکت تایوانی تراشه ۳ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام را نیز تولید خواهد کرد. 

از طرفی سامسونگ قصد دارد برای چندین شرکت بزرگ فناوری تراشه‌های بسیار پیشرفته ۳ نانومتری بسازد. این شرکت اولین شرکتی در دنیا بود که توانست لیتوگرافی ۳ نانومتری را ارائه کند و آن را به مرحله تولید انبوه برساند. این در حالیست که شرکت تایوانی TSMC بزرگترین سازنده تراشه در دنیا هنوز در مراحل اولیه تولید انبوه این فناوری قرار دارد.

کوالکام قرار است رویداد بعدی خود را در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۳ برگزار کند و احتمالا در آنجا از تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۱ رونمایی کند.  این تراشه هم احتمالا با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد. به این ترتیب دست sامسونگ از این تراشه کوتاه خواهد ماند. 

تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۱ ظاهرا از یک هسته Cortex-X2  در کنار سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 بهره خواهد برد. امتیازتک هسته ای و چندهسته‌ای این تراشه در گیک بنچ به ترتیب ۱۲۳۲ و ۴۰۹۵ شده بود. 

سامسونگ در حال حاضر بعد از TSMC در رده دوم بزرگترین سازندگان تراشه دنیاست و ین شرکت قصد دارد  برای رقابت با شرکت تایوانی کسب و کار جهانی تراشه خود را گسترش دهد. همانطور که می دانید TSMC قصد دارد یک کارخانه بزرگ تراشه سازی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در خاک آمریکا احداث کند و باید ببینیم که برنامه سامسونگ برای مقابله با این شرکت تایوانی چه خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید