چت بات ChatGPT چطور روی حوزه نویسندگی تاثیر می‌گذارد؟ - تکفارس 
چت بات ChatGPT چطور روی حوزه نویسندگی تاثیر می‌گذارد؟ - تکفارس 
چت بات ChatGPT چطور روی حوزه نویسندگی تاثیر می‌گذارد؟ - تکفارس 

چت بات ChatGPT چطور روی حوزه نویسندگی تاثیر می‌گذارد؟

افشین نوری
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - 13:53
نوشتن مقاله توسط chatgpt

این‌روزها فناوری هوش مصنوعی به‌سرعت در حال فراگیر شدن است و ما بتدریج شاهد حضور این فناوری در زندگی روزمره خود هستیم. برای مثال، دستیارهای هوشمند صوتی در گوشی‌های هوشمند نمونه عینی این فناوری هستند که به ما در انجام بسیاری از کارها کمک می‌کنند. اخیرا نیز چت بات ChatGPT که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است توانسته به موفقیت خوبی در این زمینه دست یابد. 

شرکت OpenAI حالا با معرفی چت بات ChatGPT در صدر اخبار قرار گرفته است و اکثر مردم درباره این بات هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن صحبت می‌کنند‌. این بات قادر است به کمک هوش مصنوعی به سوالات کاربران پاسخ‌های متناسبی بدهد، البته خیلی از کارشناسان نسبت به آینده هوش مصنوعی نگران هستند و معتقدند که این فناوری ممکن است به ضرر انسان تمام شود.

شرکت مایکروسافت نیز به‌تازگی وارد این حوزه شده و سرویس‌های خود از جمله بینگ و مرورگر اج را با ChatGPT ادغام کرده است. این شرکت می‌خواهد در سرویس‌های ابری خود نیز از این پلتفرم‌ هوش مصنوعی بهره بگیرد. این شرکت گفته است که یک قرارداد همکاری چندساله با شرکت OpenAI امضا کرده است که به موجب آن یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روی فناوری‌های هوش مصنوعی خواهد کرد تا بتواند نسخه پیشرفته مدل زبان GPT-4 را که سریع‌تر از نسخه قبلی است در موتور جستجوی بینگ ادغام کند. ‌

حالا به نظر می‌رسد که فناوری هوش مصنوعی با معرفی چت‌بات‌های مختلف وارد عصر تازه‌ای شده است و البته موافقان و مخالفانی نیز برای این چت‌بات‌ها وجود دارد. موافقان این فناوری معتقدند که باید از مزایای آن بهره جست و در هر زمینه‌ای از آن استفاده کرد. اما مخالفان این فناوری می‌گویند که هوش مصنوعی می‌تواند زحمات خالقان آثار هنری و نویسندگان را ضایع کند و باید با آن مقابله کرد. 

اخیرا گزارشی منتشر شده بود که نشان می‌داد چت بات هوش مصنوعی ChatGPT توانسته بیش از ۲۰۰ کتاب را برای انتشار در فروشگاه کیندل آمازون تولید کند‌. به گزارش رویترز، هرچند برخی از این کتاب‌ها با همکاری انسان نوشته شده‌اند اما اکثر آن‌ها بدون دخالت انسان تولید شده‌اند و به نظر می‌رسد که ما وارد دوران تازه‌ای از نظر تولید محتوا و خلق آثار هنری شدیم که می‌تواند کاملا نگران‌کننده باشد. 

ChatGPT

البته آمازون برای اینکه کاربران متوجه شوند که این کتاب‌ها توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند، آن‌ها را با برچسب ChatGPT در فروشگاه کیندل ارائه کرده است و حتی یک دسته‌بندی جدید با نام «کتاب‌های نوشته شده توسط ChatGPT» برای آن‌ها ایجاد کرده است. این‌ها کتاب‌هایی هستند که تولیدکنندگان آن‌ها به‌طور شفاف به استفاده از هوش مصنوعی در تولید آن‌ها اذعان کرده‌اند، اما کتاب‌هایی هم هستند که علیرغم استفاده از هوش مصنوعی، به هیچ‌وجه به این موضوع اشاره نمی‌کنند. ‌ 

به هر حال، حتی اگر شفافیتی هم در این زمینه وجود داشته باشد باز هم نگرانی‌های زیادی درباره تولید بسیار سریع‌ کتاب‌ها و آثار هنری بی‌کیفیت توسط هوش مصنوعی وجود دارد. در حالیکه یک نویسنده عادی مجبور است روزها و ماه‌ها وقت خود را صرف نوشتن یک کتاب بکند، هوش مصنوعی می‌تواند در عرض چند ساعت این کار را انجام دهد. 

مجله Clarkesworld با انتشار گزارشی گفته است که در بیست روز اخیر شاهد تولید حجم وسیعی از داستان‌ها توسط هوش مصنوعی بودیم. این موضوع واقعا نگران‌کننده است و حتی خیلی از نویسندگان ممکن است کار خود را از دست بدهند. یکی از پژوهشگران این حوزه به نام Mary Rasenberger. گفته است که کسانی که این نوع کتاب‌ها را تولید می‌کنند باید توضیح دهند که چگونه و تحت چه پروسه‌ای این کار را انجام داده‌اند و کیفیت کارشان چگونه بوده است. 

اگر بخواهیم به یک نمونه در این زمینه اشاره کنیم، یکی از تولیدکنندگان محتوا به‌تازگی یک کتاب علمی‌تخیلی به نام Galactic Pimp: Vol. 1 به کمک هوش مصنوعی در عرض کمتر از یک روز تولید کرده و آن را به قیمت ۱ دلار در فروشگاه کیندل به فروش گذاشته است. این تولیدکننده گفته که در عرض یکسال می‌تواند بیش از ۳۰۰ کتاب مثل این تولید کند‌. 

مجله Clarkesworld هم‌ با اخیرا با حجم زیادی از داستان‌ها تولید شده توسط هوش مصنوعی مواجه شده است که درخواست انتشار در این مجله را داده‌اند. به‌گفته یکی از دبیران این مجله تاکنون اکانت بیش از ۳۵۰‌ نفری که محتوای هوش مصنوعی ارسال کرده‌ بودند مسدود شده است. این مجله حالا مجبور شده است صفحه مربوط به ارسال درخواست‌ها را ببندد. ‌

به هر حال چت بات ChatGPT قابلیت انجام‌ کارهای مختلفی مثل نوشتن کدهای کامپیوتری، تولید متن‌های پیچیده، و دادن ایده‌هایی درباره دکوراسیون منزل و مارکتینگ دارد. برای مثال اگر شما از این ربات بخواهید که یک شعر احساسی بنویسد برایتان شعری خواهد نوشت که از خواندن آن شگفت‌زده خواهید شد. اخیرا نیز شاهد ادغام این چت بات در موتورهای جستجو بودیم. البته موتورهای مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز دارای ایرادات و نواقصی هستند که می‌توانند اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربران قرار دهند. اطلاعاتی که این موتورها در پاسخ به سوالات کاربران ارائه می‌کنند اغلب مبهم هستند.

برای مثال، چت بات گوگل بارد که به‌ صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است اخیرا درباره یک سوال نجومی اشتباه فاحشی انجام داد و چت بات بینگ نیز نتایج مالی جعلی را برای یک شرکت سهامی عام نمایش داده است. پخش اطلاعات نادرست توسط این چت‌بات‌ها، در واقع مشکل عدم توجه هوش مصنوعی به حقایق را نشان می‌دهد و همین موضوع می‌تواند دلیل مناسبی برای استفاده‌ی کاربران از موتورهای جستجوی قدیمی باشد.

بحث استفاده از هوش مصنوعی در تولید کتاب‌های داستان‌ نیز ظاهرا از اواخر سال ۲۰۲۲ داغ شده است و حالا شاهد فراگیر شدن آن در مقیاس وسیعی هستیم. حالا سوال اینجاست که آیا تولید چنین کتاب‌هایی از نظر اخلاقی درست است؟ 

به هر حال، این سوالی است که گذشت زمان پاسخ آن را خواهد داد و باید ببینیم که‌ واکنش مردم به این موضوع چه خواهد بود. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید