دیوان عالی آمریکا چه تصمیمی درباره سرنوشت جستجوهای هوش مصنوعی می‌گیرد؟ - تکفارس 
دیوان عالی آمریکا چه تصمیمی درباره سرنوشت جستجوهای هوش مصنوعی می‌گیرد؟ - تکفارس 

دیوان عالی آمریکا چه تصمیمی درباره سرنوشت جستجوهای هوش مصنوعی می‌گیرد؟

افشین نوری
۳ اسفند ۱۴۰۱ - 09:51
هوش مصنوعی

دیوان عالی آمریکا ظاهرا قصد دارد بخش 230 قانون ارتباطات این کشور را که در رابطه با اینترنت است مورد بازنگری قرار دهد. در حال حاضر اکثر شرکت‌های فناوری به سراغ یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی با موتورهای جستجوی خود رفته‌اند و به نظر می‌رسد که قانون ارتباطات آمریکا نیازمند یک اصلاح جدی در این زمینه است.

مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روی فناوری‌های هوش مصنوعی OpenAI خواهد کرد. OpenAI سازنده چت بات معروف ChatGPT است که محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است. 

مایکروسافت گفته است که هدفش ادغام پلتفرم‌های خود از جمله موتور جستجوی بینگ و مرورگر اج با هوش مصنوعی است تا از این طریق بتواند آن‌ها را هوشمندتر و کاربردی‌تر بکند‌. در حال حاضر، هم مرورگر اج و هم موتور جستجوی بینگ عقب‌تر از مرورگر کروم و موتور جستجوی گوگل قرار دارند و مایکروسافت می‌خواهد که در این زمینه اقدامات موثرتری انجام دهد تا سهم بیشتری را از بازار به خودش اختصاص دهد. 

ظاهرا گوگل هم برنامه جدی برای ورود به دنیای چت بات‌‌ها دارد و این شرکت چت بات اختصاصی خودش را به نام Bard رونمایی کرد. این چت بات در واقع یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که امکان پاسخگویی به سوالات کاربران را در قالب گفتگو و متن را دارد قرار است این چت بات با سایر محصولات گوگل مثل موتوری جستجوی گوگل یکپارچه شود. ساندار پیچای مدیرعامل گوگل گفته است که این چت بات ابتدا در دسترس تست‌کنندگان قرار خواهد گرفت و سپس همه کاربران به آن دسترسی خواهند داشت. 

دیوان عالی آمریکا چه تصمیمی درباره سرنوشت جستجوهای هوش مصنوعی می‌گیرد؟ - تکفارس 

چت بات Bard این قابلیت را دارد که به جای تایپ کردن کلمات کلیدی برای پیدان کردن مطالب مرتبط آن در موتور جستجوی گوگل، صرفا با پرسیدن سوال به خلاصه‌ای از اطلاعات جامعه درباره موضوع موردنظر دسترسی پیدا کنید. این پلتفرم با استفاده از هوش مصنوعی و با بهره‌گیری از چندین منبع معتبر اطلاعات را آنالیز کرده و نتیجه نهایی را دراختیار شما قرار خواهد داد. 

حالا دیوان عالی آمریکا قصد دارد بخش 230 قانون ارتباطات این کشور را که در رابطه با اینترنت است مورد بازنگری قرار دهد. این قانون سال‌هاست که بدون تغییر باقی مانده است و حالا با ورود هوش مصنوعی به عرصه اینترنت احتمالا شاهد تغییراتی در آن خواهیم بود. اخیرا شرکت‌های گوگل و مایکروسافت اقدام به یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی با مرورگرهای خود کرده‌اند و این موضوع نگرانی‌هایی را برای آینده اینترنت ایجاد کرده است.

ظاهرا قرار است دیوان عالی آمریکا هفته آینده به یک شکایت حقوقی علیه شرکت گوگل رسیدگی کند که درباره میزبانی یوتیوب از اکانت‌های تروریست‌هاست و دادگاه باید درباره این موضوع نظر بدهد که آیا طبق بخش 230 قانون ارتباطات آمریکا یوتیوب اجازه چنین کاری را دارد و آیا می‌تواند این اکانت‌های تروریستی را در یوتیوب به سایر کاربران پیشنهاد دهد یا خیر. به هر حال، خیلی‌ها نگران این موضوع هستند که تروریست‌ها بتوانند از پلتفرم یوتیوب برای تبلیغ اهداف خود استفاده کنند. در رابطه با جستجوی هوش مصنوعی نیز این نگرانی‌ها وجود دارد، هرچند که جستجوی هوش مصنوعی یک موضوع کاملا جدید است و هیچ سابقه‌ای برای آن وجود ندارد.

چت بات بارد گوگل

بعد از معرفی چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT توسط شرکت OpenAI، خیلی از شرکت‌های فناوری به دنبال ادغام این ربات با موتورهای جستجوی خود رفته‌اند و به نظر می‌رسد که آینده جستجوی اینترنتی وابسته به هوش مصنوعی خواهد بود. خیلی‌ها معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین موتورهای جستجو شود. مساله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که موتورهای جستجوی قدیمی، کاملا با بند ۲۳۰ قانون ارتباطات آمریکا سازگار هستند، اما موتورهای مبتنی بر هوش مصنوعی یک چیز کاملا جدید هستند و احتمالا قوانین فعلی باید اصلاح شوند.

چت بات ChatGPT قادر به انجام‌ کارهای مختلفی مثل نوشتن کدهای کامپیوتری، ایجاد متن‌های پیچیده، و دادن ایده‌هایی درباره دکوراسیون منزل و مارکتینگ است. برای مثال اگر شما از این ربات بخواهید که یک هایکو درباره احساسات غم‌انگیز بنویسد برایتان شعری خواهد نوشت که از خواندن آن شگفت‌زده خواهید شد. در واقع یکی از تفاوت‌های ChatGPT با موتور جستجوی گوگل این است که گوگل شما را به وب‌سایت‌های دیگر ارجاع می‌دهد اما ChatGPT خودش براساس هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین پاسخ کاملی به شما خواهد داد.

البته موتورهای مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز دارای ایرادات و نواقصی هستند که می‌توانند اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربران قرار دهند. اطلاعاتی که این موتورها در پاسخ به سوالات کاربران ارائه می‌کنند اغلب مبهم هستند. برای مثال، چت بات گوگل بارد که به‌ صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است اخیرا درباره یک سوال نجومی اشتباه فاحشی انجام داد و چت بات بینگ نیز نتایج مالی جعلی را برای یک شرکت سهامی عام نمایش داده است. پخش اطلاعات نادرست توسط چت بات بارد، در واقع مشکل عدم توجه هوش مصنوعی به حقایق را نشان می‌دهد و همین موضوع می‌تواند دلیل مناسبی برای استفاده‌ی کاربران از موتورهای جست‌وجوی قدیمی باشد.

چت بات بارد گوگل اخیرا در پاسخ به یک سوال به‌اشتباه گفته بود که تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصویر از یک سیاره‌ی فراخورشیدی را به ثبت رسانده است اما در واقع این اتفاق در سال ۲۰۰۴ رخ داده بود. چت بات‌های هوش مصنوعی به اطلاعات حقیقی دسترسی نداشته و جملات را با استفاده از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده تکمیل می‌کنند و به‌نظر می‌رسد جملاتی که مربوط به گذشته‌ی نزدیک است برای آن‌ها مشکل‌ساز می‌شود چرا که این جملات به اندازه‌ی کافی نوشته نشده‌اند.

ChatGPT

در واقع نحوه عملکرد موتورهای جستجوی هوش مصنوعی بر این اساس است که خلاصه‌ای از   محتوای سراسر وب را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، اما ما می‌دانیم که خود وب پر از اطلاعات نادرست است و در نتیجه این احتمال وجود دارد که کاربران به اطلاعات نادرستی دسترسی پیدا کنند و آن را با واقعیت اشتباه بگیرند. این موضوع در مورد موتورهای جستجوی معمولی صدق نمی‌کند چراکه آن‌ها به‌واسطه بند ۲۳۰ قانون ارتباطات آمریکا از ارائه اطلاعات نادرست مصون هستند. اما در رابطه با موتورهای جستجوی هوش مصنوعی شرایط پیچیده‌تر است. بنابراین دیوان عالی آمریکا باید در بازنگری خود از بند ۲۳۰ این موارد را در نظر بگیرد.

بنابراین اگر بخش 230 قانون ارتباطات تغییر اساسی پیدا نکند، احتمالا در آینده با مشکلات حقوقی زیادی مواجه خواهیم شد. یکی از مسایل حقوقی که می‌تواند پیش بیاید این است که آیا یک موتور جستجوی هوش مصنوعی، سخنان غیرقانونی شخص دیگری را تکرار کرده یا خودش این سخنان را تولید کرده است. به هرحال موتورهای هوش مصنوعی محدویت‌های خودشان را دارند و مدل‌های زبانی آن‌ها می‌توانند حقایق نادرستی را مانند آنچه را که در مورد خطای فاحش پلتفرم‌های هوش مصنوعی گوگل و بینگ دیدم تولید کنند.

اگر محدودیت سخت‌تری در بخش 230 قانون ارتباطات اعمال شود می‌توان انتظار داشت که دادگاه‌ها تصمیم بگیرند که موتورهای هوش مصنوعی را مسئول خطاهای پیش‌آمده در هر موردی بدانند. البته این به معنای آن نیست که تمام جستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی از نظر قانونی و حقوقی به مشکل خواهند خورد. به هر حال، بخش 230 قانون ارتباطات آمریکا یک بند بسیار مهم در حوزه اینترنت است و باید برای انطباق با شرایط فعلی اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

انتظار می‌رود یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی با موتورهای جستجو، عصر تازه‌ای را در دنیای وب باز کند و البته مسایل حقوقی آن نیز جزو لاینفکی از این فرایند خواهند بود. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید