مایکروسافت و انویدیا ابررایانه های هوش مصنوعی بر پایه پردازنده های گرافیکی توسعه می دهند - تکفارس 
مایکروسافت و انویدیا ابررایانه های هوش مصنوعی بر پایه پردازنده های گرافیکی توسعه می دهند - تکفارس 

مایکروسافت و انویدیا ابررایانه های هوش مصنوعی بر پایه پردازنده های گرافیکی توسعه می دهند

افشین نوری
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - 11:33
مایکروسافت و انویدیا ابررایانه های هوش مصنوعی بر پایه پردازنده های گرافیکی توسعه می دهند - تکفارس 

انویدیا و مایکروسافت قصد دارند با همکاری همدیگر ابررایانه‌های مجازی قدرتمندی برای سرعت بخشیدن به محاسبات الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسازند. این ابررایانه‌ها قرار است در انجام تحقیقات هوش مصنوعی و کارهای هنری سنگین استفاده شوند.

الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و کاربرد‌های بسیاری دارند و می‌توانند در پیش‌بینی کدمنبع‌ها و خلق تصاویر گرافیکی پیچیده استفاده شوند. حالا دو شرکت بزرگ انویدیا و سامسونگ قصد دارند فرایند انجام این محاسبات را سریع‌تر بکنند، بنابراین آنها به‌دنبال طراحی ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی بر پایه فضای ابری هستند.

در این ابرکامپیوترها از پلتفرم ابری آژور مایکروسافت در کنار سخت افزارهای کارت گرافیکی رده‌بالای انویدیا برای انجام پردازش‌های سنگین بهره گرفته خواهد شد. بنابراین ما باید به زودی شاهد قدرتمندترین ابررایانه های دنیا باشیم ابر رایانه قرار است شامل ده‌ها هزار پردازنده گرافیکی A100 و H100 باشیم. زیرساخت‌های ابری این دستگاه شامل ماشین های مجازی سری NC و ND مایکروسافت خواهیم بود. همچنین از فناوری شبکه Quantum-2 400Gb/s InfiniBand و نرم‌افزار AI Enterprise مایکروسافت در این ابررایانه استفاده خواهد شد.

این ابر رایانه از نظر طراحی شبیه به نمونه‌های مشابه فیزیکی خود خواهد بود، اما تفوت آن این خواهد بود که بر پایه ماشین های مجازی در فضای ابری کار خواهند کرد. بنابراین مزیت اصلی این ابرکامپیوتر این خواهد بود که نیاز به تجهیزات فیزیکی نخواهد داشت و بنابراین کاربران خواهند توانست از ظرفیت‌های این کامپیوتر بدون نیاز به فضای فیزیکی استفاده کنند.

هدف اصلی این ابرکامپیوتر بهبود سرعت پردازش الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی خواهد بود و به تحقیقات مبتنی بر هوش مصنوعی که هم اکنون در مراکز علمی مختلفی در حال انجام است کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین همکاری دو شرکت بزرگ مایکروسافت و انویدیا که هر دو تجربیات زیادی در این زمینه دارند می‌تواند آینده هوش مصنوعی را در همه جهات توسعه بدهد  لذا باید منتظر بمانیم و ببینیم که ابررایانه ساخت این دو شرکت چقدر سریع و پشرفته خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.