متا از هوش مصنوعی قدرتمند Llama 3 برای رقابت با  ChatGPT رونمایی کرد - تکفارس 
متا از هوش مصنوعی قدرتمند Llama 3 برای رقابت با  ChatGPT رونمایی کرد - تکفارس 
متا از هوش مصنوعی قدرتمند Llama 3 برای رقابت با  ChatGPT رونمایی کرد - تکفارس 

متا از هوش مصنوعی قدرتمند Llama 3 برای رقابت با ChatGPT رونمایی کرد

فرزاد اسرافیلی
۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 17:17
Llama 3 هوشمندترین دستیار هوش مصنوعی

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا در مصاحبه‌ای از مدل زبانی جدید Llama 3 رونمایی کرد و از آن به عنوان هوشمندترین دستیار هوش مصنوعی رایگان یاد کرد.

شرکت متا روز پنجشنبه اولین مدل‌های Llama 3 را در دو سایز ۸ و ۷۰ میلیاردی پارامتری عرضه کرد. این نسخه‌ها در حال حاضر در دستیار هوش مصنوعی Meta AI ادغام شده‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت روز پنجشنبه در پستی در اینستاگرام این مدل جدید را هوشمندترین دستیار هوش مصنوعی دانست که کاربران می‌توانید آزادانه از آن استفاده کنند.

متا در یک پست وبلاگی خبر داد که در جدیدترین مدل‌های Llama 3 تعداد دفعات امتناع از پاسخگویی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، همترازی بهبود داشته و تنوع در پاسخ‌ها و همچنین پیشرفت در استدلال، تولید کد و دستورالعمل روند رو به رشدی داشته است.

در این پست آمده است:

ما تصمیم گرفتیم بهترین مدل‌های باز را برای Llama 3 بسازیم که همتراز با بهترین مدل‌های اختصاصی موجود امروزی باشند. این نسل از Llama عملکرد پیشرفته‌ای را در طیف گسترده‌ای از بنچمارک‌های صنعتی دارد و مجهز به قابلیت‌های جدیدی از جمله استدلال بهبود یافته می‌باشد. ما معتقدیم که این مدل‌ها بهترین مدل‌های منبع باز در نوع خود هستند.

متا در حالی مدل‌های Llama را منبع باز می‌داند که Llama 2 از شرکت‌های دارای بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه می‌خواهد مجوز استفاده از این دستیار هوش مصنوعی را از متا کسب کنند، که در برخی موارد متا مجوزهای لازم را اعطا نمی‌کند.

شرکت متا امیدوار است در آینده نزدیک Llama 3 چند زبانه و چندحالتی را روانه بازار کند تا عملکرد کلی قابلیت‌های اصلی LLM مانند استدلال و کدنویسی بهبود یابد.

دستیار هوش مصنوعی متا می‌تواند در کارهایی مانند رستوران داری، برنامه‌ریزی سفر و حرفه‌ای‌تر کردن ایمیل‌ها کمک کند. با استفاده از قابلیت Imagine دستیار هوش مصنوعی Meta AI، کاربران اکنون می‌توانند تصاویر واضح‌تری را تولید کنند. طبق بیانیه مطبوعاتی که روز پنجشنبه منتشر شد، تصاویر در حین تایپ کردن متن ظاهر می‌شوند و با تایپ کردن هر یک حرف تغییر می‌کنند.

هوش مصنوعی متا در فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، مسنجر و مرورگرها در دسترس است. بنا به اعلام متا، به زودی عینک‌های هوشمند Ray-Ban Meta مجهز به هوش مصنوعی چند حالتی متا خواهند شد. دستیار هوش مصنوعی چند حالتی علاوه بر ایالات متحده در بیش از ده‌ها کشور به زبان انگلیسی انتشار می‌یابد.

شرکت متا اعلام کرده است بر روی مدل‌های دارای ۴۰۰ میلیارد پارامتری که در حال حاضر در مرحله تعیلم دادن قرار دارند کار می‌کنند. مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، در گفتگو با وبگاه خبری The Verge اعلام کرد انتظار دارد این مدل‌ها به محصولی بزرگ تبدیل شود و مورد استقبال کاربران قرار گیرد.

لازم به ذکر است Meta AI رقابت سختی با سایر دستیاران هوش مصنوعی معروف از جمله ChatGPT، Copilot و Claude آنتروپیک دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید