گزارش: انویدیا و ای ام دی بزرگترین بازندگان بازار کارت گرافیکی در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ - تکفارس 
گزارش: انویدیا و ای ام دی بزرگترین بازندگان بازار کارت گرافیکی در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ - تکفارس 
گزارش: انویدیا و ای ام دی بزرگترین بازندگان بازار کارت گرافیکی در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ - تکفارس 

گزارش: انویدیا و ای ام دی بزرگترین بازندگان بازار کارت گرافیکی در سه ماهه سوم ۲۰۲۲

افشین نوری
۲ آذر ۱۴۰۱ - 19:46
انویدیا

طبق یک گزارش جدید، میزان عرضه کارت‌های گرافیکی در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است و کل کارت‌های عرضه شده در این مدت ۲۵ درصد کمتر از سه ماهه سوم سال قبل است. ظاهرا بازار پردازنده‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده است. 

موسسه Jon Peddie Research در گزارش جدید خود گقته است سه ماهه سوم امسال بدترین فصل از نظر فروش برای کارت‌های گرافیکی بوده است و از سال ۲۰۰۹ تاکنون شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. بازار پردازندها نیز نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افت کرده است. 

طبق این گزارش، در مجموع ۷۵.۵ میلیون کارت گرافیکی در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ عرضه شده است که کاهش ۲۵.۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد‌. این افت در بخش کارت‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها حدود ۳۰ درصدی و در بخش کارت‌های گرافیکی کامپیوترها ۱۵.۴ درصد بوده است.

شرکت‌های انویدیا و ای ام دی نیز تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته‌اند و سهم بازار آن‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۸.۵ و ۱.۸۷ درصد کاهش یافته است. در مقابل، سهم بازار اینتل ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است. بپابراین اینتل با سهم ۷۲ درصدی بر بازار کارت گرافیکی مسلط بوده و ای ام دی و انویدیا به‌ترتیب با ۱۶ و ۱۲ درصد در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. 

نکته جالب اینکه انویدیا و ای ام دی کاهش فروش بسیار قابل‌توجهی داشته‌اند بطوریکه در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه قبل به‌ترتیب ۱۹.۷ و ۴۷.۶ درصد کاهش فروش کارت گرافیکی داشته‌اند. این در حالیست که فروش کارت‌های اینتل نسبت به سه ماهه قبل ۴.۷ درصد افزایش یافته است. 

بازار پردازنده‌ها نیز با افت مشابهی روبه‌رو‌ شده است و کل پردازنده‌های عرضه شده در سه ماهه سوم امسال ۶۶ میلیون واحد بوده است که ۴ میلیون کمتر از سه ماهه قبل و ۱۵ میلیون کمتر از سه ماهه سوم سال قبل است. 

به‌گفته موسسه Jon Peddie، سقوط بازار رمزارزها، سیاست‌های کرونایی چین، تحریم‌های آمریکا علیه چین و تورم جهانی و همچنین عدم قطعیت درباره آینده باعث رکود بازار پی‌سی شده است. 

حالا باید ببینیم‌ که در سه ماهه چهارم امسال وضعیت به چه صورت خواهد بود.

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید