تصویر مربوط به معماری داخلی تراشه A16 اپل فاش شد - تکفارس 
تصویر مربوط به معماری داخلی تراشه A16 اپل فاش شد - تکفارس 
تصویر مربوط به معماری داخلی تراشه A16 اپل فاش شد - تکفارس 

تصویر مربوط به معماری داخلی تراشه A16 اپل فاش شد

افشین نوری
۲ مهر ۱۴۰۱ - 10:24
اپل A16

اپل اخیرا گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس را با تراشه A16 معرفی کرد و حالا معماری کامل این تراشه منتشر شده است که دید بسیار خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. 

هملنطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این تراشه تقریبا اکثر المان‌های طراحی تراشه A15 را حفظ کرده است، اما از دو نوع هسته جدید به نام‌های Everest و Sawtooth با معماری ۲+۴ استفاده کرده است که قبلا در A15 شاهد آن‌ها نبودیم. با این حال، واحد گرافیکی ۵ هسته‌ای A16 تغییری نکرده است. در بخش حافظه نیز اپل ادعا کرده است که A16 حدود ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتری نسبت به A15 دارد که دلیل آن استفاده از حافظه جدید و پیشرفته LPDDR5 6,400 است.  

تراشه A16

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که هرچند تراشه A15 با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده و تراشه A16 با فناوری ۴ نانومتری طراحی شده است، اما تفاوت چندانی بین تعداد ترانزیستورهای آن‌ها وجود ندارد و A16 از ۱۶ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و فقط ۱ میلیارد ترانزیستور بیشتر از A15 دارد. 

تفاوت‌های دیگری هم بین A16 و A15 وجود دارد که یکی از آن‌ها حافظه کش L2 است که A16 به ۱۶ مگابایت حافظه کش L2 و A15 به ۱۲ مگابایت حافظه کش L2  دسترسی دارند. با این حال، کش سیستمی A16 به ۲۴ مگابایت کاهش یافته است، در حالیکه A15 دارای ۳۲ مگابایت حافظه کش سیستمی است. 

در کل به نظر می‌رسد که A16 ارتقا چندانی نسبت به A15 پیدا نکرده است و صرفا در برخی جنبه‌ها بهبود عملکرد داشته است. با این حال، انتظار می‌رود اپل سال آینده تراشه A17 را با فناوری پیشرفته‌تر ۳ نانومتری TSMC بسازد و اگر چنین اتفاقی بیفتد مسلما شاهد افزایش عملکرد قابل‌توجهی در گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو خواهیم بود. 

منبع: Nbookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید