تراشه A16 اپل احتمالا در بخش گرافیکی ضعیف تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد بود - تکفارس 
تراشه A16 اپل احتمالا در بخش گرافیکی ضعیف تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد بود - تکفارس 

تراشه A16 اپل احتمالا در بخش گرافیکی ضعیف تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد بود

افشین نوری
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - 18:56
اپل A16

اپل مدل‌های آیفون ۱۴ پرو را چند روز پیش با تراشه A16 معرفی کرد و گفته می‌شود این تراشه بهبودهای خوبی نسبت به تراشه A15 بایونیک دارد.

تراشه A16 با استفاده از فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است و خیلی‌ها معتقدند این فناوری تفاوت چندانی با لیتوگرافی ۵ نانومتری ندارد. ‌با این حال، به نظر می‌رسد که این تراشه حرف‌های زیادی برای گفتن در مقابل تراشه نسل بعدی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد داشت. این تراشه هنوز معرفی نشده است و احتمالا اواخر امسال روانه بازار خواهد شد. 

طبق اطلاعاتی که امروز فاش شده است تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارای سرعتی در محدوه ۳.۴ تا ۳.۵ گیگاهرتز خواهد بود و تمرکز این پردازنده عمدتا روی بهبود عملکرد GPU خواهد بود. این در حالیست که مدیاتک تمرکز خود را در تراشه بعدی سری دایمنسیتی ۹ روی بهبود عملکرد CPU خواهد گذاشت. 

براساس اطلاعات امروز، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هرچند در بخش GPU نسبت به تراشه A16 برتری خواهد داشت اما در بخش CPU عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آن خواهد داشت. طبق شایعات، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد و از معماری جدیدی با آرایش ۱+۲+۲+۳ بهره خواهد برد. این پردازنده احتمالا دارای یک هسته قدرتمند X3، دو هسته بزرگ A720، دو هسته متوسط A710 و سه هسته کوچک A510 خواهد بود. واحد گرافیکی این تراشه نیز احتمالا از آدرنو ۷۳۰ در مدل فعلی به آدرنو ۷۴۰ ارتقا خواهد یافت.

در هر حال باید منتظر مانیم و ببینیم رقابت این تراشه با A16 اپل چگونه خواهد بود.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید