تعداد بینندگان استریم برای اولین بار از شبکه‌های کابلی پیشی گرفت - تکفارس 
تعداد بینندگان استریم برای اولین بار از شبکه‌های کابلی پیشی گرفت - تکفارس 
تعداد بینندگان استریم برای اولین بار از شبکه‌های کابلی پیشی گرفت - تکفارس 

تعداد بینندگان استریم برای اولین بار از شبکه‌های کابلی پیشی گرفت

مهدی ملکی
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - 14:17
سرویس‌های اشتراک ویدئو و فیلم VR

سرویس‌های استریم در ماه میلادی گذشته ۳۴.۸ درصد از سهم تماشای تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با سهم ۳۴.۴ درصدی شبکه‌های کابلی، بیشتر است. به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ، تعداد بینندگان استریم از شبکه‌های کابلی پیشی گرفت.

استفاده از محتوای استریم از ماه ژوئن حدود ۳.۲ درصد و نسبت به بازه زمانی مشابه حدود ۲۲.۶ درصد رشد پیدا کرده است. در سمت مقابل استفاده از شبکه‌های کابلی حدود ۲ درصد از ماه ژوئن و حدود ۸.۹ درصد نسبت به سال میلادی گذشته کاهش داشته است که به خوبی مشخص می‌کند چرا شاهد رکورد جدیدی هستیم.

آمار ارائه شده توسط Nielsen نشان می‌دهد که مخاطبان هر هفته از ماه جولای ۱۹۰.۹ میلیارد دقیقه را صرف تماشای محتوای استریم کرده‌اند. به استثنای یک هفته در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی، تمام هفته‌های جولای ۲۰۲۲ میزبان بیشترین آمار استریم تاریخ Nielsen است.

غول‌های استریم از جمله نتفلیکس، هولو، آمازون پرایم ویدیو و همچنین یوتیوب در ماه جولای همه به رکوردهای جدیدی دست یافتند. بینندگان نتفلیکس ماه گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد دقیقه را صرف تماشای سریال Stranger Things کرده‌اند. به همین ترتیب سریال‌های The Umberlla Academy و Virgin River مجموعاً ۱۱ میلیارد دقیقه تماشا شده‌اند.

در بخش فیلم نیز شاهد The Sea Beast و The Gray man هستیم که ۵ میلیارد دقیقه را به مجموع رکورد نتفلیکس اضافه کرده‌اند.

هولو هم وضعیت مشابهی دارد. با عرضه فصل جدید سریال Only Murders in the Building و عرضه The Bear این سرویس استریم نیز آمار قابل ملاحظه‌ای را بر جای گذاشته است. سریال جدید The Terminal list و قسمت‌های تازه The Boys بیش از ۸ میلیارد دقیقه بازدید را روی سرویس استریم آمازون ثبت کرده‌اند.

اما این را هم باید در نظر گرفت که فصل ورزش و محتوای مربوط به آن، می‌تواند آمار بازدید تلویزیون را مجدداً افزایش دهد. موضوع دیگر هم وجود رقابت سنگین بین غول‌های استریم است، تا جایی که به نظر می‌رسد جنگ قدرت در حالت تقسیم کردن و پخش کاربران بین چند گزینه است.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که نتفلیکس در در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون کاربر خود را از دست خواهد داد، اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که نتفلیکس عملکرد بدی در این مدت نداشته است. طبق این گزارش، تعداد مشترکین نتفلیکس در سه ماهه دوم ‌امسال فقط ۹۷۰ هزار نفر کاهش یافته است.

اگرچه زمانی نتفلیکس تنها بازیگر حوزه استریم بود اما اکنون شرایط تغییر کرده است. بنابراین نتفلیکس باید در این شرایط، مسیر خودش را انتخاب کند. به قدری بازار استریم رقابتی شده است که نتفلیکس دیگر توان تکیه بر سیاست‌های قدیمی خود را ندارد.

HBO مکس اخیراً به لطف شرکت مادر خود، وارنر برادرز رقیب بزرگی است و اخیراً هم با تصاحب دیسکاوری، به رقیبی بزرگ‌تر تبدیل شده است.

در مقیاس بزرگ‌تر، درباره ماهیت برندینگ نتفلیکس هم به فکر فرو می‌رویم. برند نتفلیکس دقیقاً چیست؟ به نظر می‌رسد این برند وابستگی زیادی به آثار اورجینال خود دارد چرا که می‌تواند آن‌ها را آزادانه بسازد و به صورت اختصاصی پخش کند. اما باز هم این‌ها باعث نمی‌شوند نتفلیکس هویت مشخص و معینی را ارائه دهد.

دیزنی پلاس برندهای معروفی مانند پیکسار، مارول، نشنال جئوگرافیک و … را زیر یک سقف جمع‌آوری کرده تا هویتی مشخص داشته باشد. در مقابل Peacock وابستگی زیادی به NBC دارد. سایر رسانه‌های استریم مانند Shudder و The Crietrion Channel هم مسیر خودشان را می‌روند. این اتفاق چیزی نیست که اپل تی وی پلاس هم بتواند از آن فرار کند. کتابخانه کوچک‌تر ولی باکیفیت، خودش مزیتی بزرگ برای اپل در نظر گرفته می‌شود.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید