محققان چینی: دولت چین باید ماهواره های استارلینک را نابود کند - تکفارس 
محققان چینی: دولت چین باید ماهواره های استارلینک را نابود کند - تکفارس 
محققان چینی: دولت چین باید ماهواره های استارلینک را نابود کند - تکفارس 

محققان چینی: دولت چین باید ماهواره های استارلینک را نابود کند

افشین نوری
۷ خرداد ۱۴۰۱ - 09:47
آمازون

به‌تازگی محققان چینی نسبت به خطرات احتمالی ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس اظهار نگرانی کرده‌اند و به هین‌خاطر به دولت چین پیشنهاد کرده‌اند که روشی برای نابود کردن یا از کار انداختن آن‌ها پیدا کند. 

این در حالیست که اخیرا ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس با رئیس آژانس فضایی روسیه بر سر ماهواره‌های استارلینک که خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران اوکراینی  ارائه کرده بودند مشاجره و بگوومگو داشتند..‌

حالا محققان چینی مقاله‌ای را در به چاپ رسانده‌اند که در آن خطرات احتمالی استارلینک را توضیح داده‌اند و آن را خطری برای چین دانسته‌اند. این مقاله به سرپرستی Ren Yuanzhen مخقق موسسه علمی Institute of Tracking and Telecommunications پکن منتشر شده است و چندین دانشمند دیگر نیز در نوشتن آن همکاری داشته‌اند. 

طبق این مقاله، ماهواره‌های استاراینک هر روز بر وسعت و تعدادشان افزوده می‌شود و این موضوع می‌تواند خطرات جدی برای چین ایجاد بکند. در این مقاله ترکیبی از روش‌های مختلف سخت و نرم برای از کار انداختن یا نابود کرد این ماهواره‌ها پیشنهاد شده است که در نوع خود جالب توجه هستند. 

به گفته دلنشمندان چینی ماهواره‌های استارلینک می‌توانند کاربردهای نظامی مختلفی در اختیار دشمنان چین قرار بدهند. مثلا آن‌ها می‌توانند به پهپادها اجازه دهند تا سرعت ارسال انتقال اطلاعات خود را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهند. این ماهواره همچنن قابلیت فراهم کردن ارتباط اینترنتی در میدان جنگ را برای دشمنان چین مهیا کنند و قابلیت‌های مهم دیگری را در اختیار آن‌ها قرار بدهند. 

محققان چینی: دولت چین باید ماهواره های استارلینک را نابود کند - تکفارس 

بد نیست بدانید که اسپیس ایکس قراردادی با دولت آمریکا بسته است که امکان رهگیری و شناسایی سلاح‌های هایپرسونیک را برای وزارت دفاع آمریکا راحت تر خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که استارلینک صرفا کاربردهای معمولی ندارد بلکه همه این‌ها پوششی برای کاربردهای نظامی آن هستند. و دقیقا همین مو‌ضوع باعث نگرانی چین شده است.‌

در مقاله مذکور آمده است که چین باید برای مقابله با این ماهواره‌ها استراتژی نظامی و دفاعی مختص خودش را داشته باشد.‌این کشور ظاهرا در حال توسعه یک فناوری میکروویو است که  امکان از کار انداختن یا سوزاندن قطعات استارلینک را امکان‌پذیر خواهد کرد. استفاده از موشک برای نابودی این ماهواره‌ها پیشنهاد نشده لست برای اینکه این کار ممکن است زباله فضایی بسیار زیاد را در اطراف جو زمین ایجاد بکند که بعدا مشکل‌ساز خواهد بود. 

ما می‌دانیم که چین نیز ماهواره‌های اینترنتی مخصوص خودش را توسعه داده است که Xing Wang یا به زبان انگلیسی StarNet نام دارد و هدفش ایجاد دسترسی اینترنتی برای مناطق دورافتاده است. مقامات این کشور همچنین چند ماه پیش نسبت به برخورد ماهواره‌های استارلینک با ایستگاه‌های فضایی این کشور شکایت کرده بودند. 

چند هفته پیش هم رئیس آژانس فضایی روسیه ایلان ماسک را به خاطر فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای برای اوکراینی‌ها تهدید کرده بود که ایلان ماسک نیز جواب او را در قالب یک طنز داد و گفت که اگر او به‌طور مشکوکی مرد احتمالا کار روسیه است.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید