اولین ماهواره‌ Direct to Cell استارلینک پرتاب شد - تکفارس 
اولین ماهواره‌ Direct to Cell استارلینک پرتاب شد - تکفارس 
اولین ماهواره‌ Direct to Cell استارلینک پرتاب شد - تکفارس 

اولین ماهواره‌ Direct to Cell استارلینک پرتاب شد

افشین نوری
۱۳ دی ۱۴۰۲ - 15:28
استارلینک

اسپیس ایکس چندین ماهواره استارلینک از پایگاه فضایی وندنبرگ کالیفرنیا به مدار زمین پرتاب کرد که برخی از آن‌ها Direct to Cell هستند و اتصال ماهواره‌ای را به گوشی های مویایل می‌آورند.

شرکت اسپیس ایکس در سال جدید ۲۰۲۴ با پرتاب اولین مجموعه از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک با قابلیت Direct to Cell، امکان دسترسی مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند را فراهم خواهد کرد. 

گفتنی است ماهواره‌‌های Direct to Cell استارلینک دارای مودم‌هایی هستند که به عنوان برج‌های تلفن همراه در فضا عمل می‌کنند. قرار است  اپراتورهایی مانند T-Mobile در ایالات متحده، Rogers در کانادا، KDDI در ژاپن، Optus در استرالیا، One NZ در نیوزلند، Salt در سوئیس و Entel در شیلی از این فناوری استفاده کنند.

اسپیس ایکس در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ ماهواره فعال در فضا دارد که اینترنت پرسرعتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۴ فقط سرویس متنی مستقیم به گوشی را عرضه خواهد کرد. سپس نسخه پرسرعت سرویس LTE ماهواره‌ای با سرعت حداکثر ۲ مگابیت در ثانیه در سال ۲۰۲۵ ارائه خواهد شد.

به گزارش Ars Technica، سرویس ارتباط ماهواره‌ای مستقیم به گوشی نیاز به ماهواره‌های بزرگ‌تری دارد که با استارشیپ پرتاب خواهند شد. اما تا آن موقع، اسپیس ایکس مجبور است ماهواره‌هایی با اندازه متوسط طراحی کند که البته بزرگتر از مدل‌های قدیمی هستند اما می‌توانند با راکت فالکون ۹ پرتاب شوند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سرعت دانلود فوق‌العاده‌ای را در آلمان به ثبت رسانده است. این شبکه اینترنتی که متشکل از صدها ماهواره در مدار پایین زمین است، به عنوان اولین اینترنت ماهواره‌ای تجاری جهان توانسته میلیون‌ها کاربر را جذب خود کند و این موضوع باعث شده تا سرعت آن در مناطقی که با تقاضایی بالایی روبروست از جمله چند ناحیه آمریکا کاهش یابد. با این حال، استارلینک توانسته پتانسل خود را در مواردی به رخ بکشد و تست‌های امروز نیز این موضوع را نشان می‌دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید