اینترنت ماهواره ای استارلینک رکورد سرعت دانلود بالای ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را شکست - تکفارس 
اینترنت ماهواره ای استارلینک رکورد سرعت دانلود بالای ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را شکست - تکفارس 
اینترنت ماهواره ای استارلینک رکورد سرعت دانلود بالای ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را شکست - تکفارس 

اینترنت ماهواره ای استارلینک رکورد سرعت دانلود بالای ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را شکست

افشین نوری
۵ تیر ۱۴۰۲ - 10:40
استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سرعت دانلود فوق‌العاده‌ای را در آلمان به ثبت رسانده است. این شبکه اینترنتی که متشکل از صدها ماهواره در مدار پایین زمین است، به عنوان اولین اینترنت ماهواره‌ای تجاری جهان توانسته میلیون‌ها کاربر را جذب خود کند و این موضوع باعث شده تا سرعت آن در مناطقی که با تقاضایی بالایی روبروست از جمله چند ناحیه آمریکا کاهش یابد. با این حال، استارلینک توانسته پتانسل خود را در مواردی به رخ بکشد و تست‌های امروز نیز این موضوع را نشان می‌دهند.

این تست‌ها توسط یک کاربر ردیت که اخیرا دیش استارلینک خود را در یکی از روستاهای آلمان نصب کرده است انجام شده‌اند. تست‌های سرعت استارلینک در این کشور اروپایی اغلب نتایج خیره‌کننده‌ای را به ثبت رسانده است که دلیل آن شاید به خاطر ازدحام کمتر و موقعیت قرارگیری بهتر ماهواره‌ها باشد. اسپیس ایکس به‌تدریج در حال توسعه مجموعه ماهواره‌های خود است و می‌خواهد تعداد آن‌ها به هزاران دستگاه برساند.

البته رسیدن سرعت دانلود ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه در شمال آلمان چیز جدیدی نیست و چندین کاربر این سرعت را قبلا گزارش داده‌اند. یکی از اولین گزارش‌ها مربوط به سال ۲۰۲۱ می‌شود که یک کاربر ردیت در Kassel نتایج آن را منتشر کرد. این نتایج در قالب سه تست منتشر شد که بالاترین سرعت به ۵۶۰ مگابیت بر ثانیه رسیده بود.

حالا یک کاربر ردیت از شهر مونیخ آلمان که یک شهر پرجمعیت است تصاویری در توییتر منتشر کرده است که سرعت ۶۳۸ مگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد. این سرعت جزو بالاترین سرعت‌هایی است که تاکنون برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ثبت رسیده است و تقریبا با بهترین نتیجه تست شده در شهر مونیخ مطابقت دارد. کاربر ردیت با نام DankSquared2 آخر هفته با سفر به مناطق روستایی آلمان در اولین تست خود موفق شد سرعت دانلود ۵۶۲ مگابیت بر ثانیه را ثبت کند که بیشتر از آن چیزی بود که اکثر کاربران تجربه‌ش کرده بودند. او سپس برای اینکه از نتیجه تست خود مطمئن شود دوباره آن را انجام داد و به سرعت ۶۳۸ مگابیت بر ثانیه دست یافت.

با این حال، سرعت آپلود در تست دوم کاهش یافته است بطوریکه در تست اول این سرعت ۲۰۸ مگابیت بر ثانیه بود اما در تست دوم به ۱۷۷ مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است.

به نظر می‌ٰرسد با توجه به موقعیت ماهواره‌های استارلینک، کشور آلمان یک منطقه عالی برای ثبت رکوردهای بالا برای اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس است. البته انتظار نمی‌رود که سرعت‌های فوق توسط اکثر کاربران تجربه شود. داده‌های Ookla نشان می‌دهند که متوسط سرعت دانلود استارلینک در آلمان در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ حدود ۹۴ مگابیت برا ثانیه بوده است. این داده‌ها نشان می‌دهند که در اثر افزایش کاربران استارلینک در طول یکسال سرعت دانلود ۱۳ درصد کاهش یافته است.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید