بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲ - تکفارس 
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲ - تکفارس 
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲ - تکفارس 

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

امیرحسین ندایی
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - 09:00
بهترین پردازنده های ۲۰۲۲

هنگامی که قصد خرید بهترین پردازنده گیمینگ را دارید، قطعاً تمایل دارید بین عملکرد و ویژگی‌های پردازنده با بودجه خود تعادل برقرار کنید. راهنمایی‌ها و انتخاب‌های ما در ادامه مقاله، به شما برای انتخاب بهترین پردازنده گیمینگ در سال ۲۰۲۲ کمک خواهند کرد.

Ryzen 7 5800X3D ای‌ام‌دی با عنوان سریع‌ترین پردازنده گیمینگ بازار به فهرست ما می‌پیوندد. همانطور که در بخش عملکرد گیمینگ در قسمتی که در ادامه مقاله خواهید دید، پردازنده Ryzen 7 5899X3D تاج پادشاهی سریع‌ترین پردازنده گیمینگ را بر سر گذاشته و ادعای ای‌ام‌دی مبنی بر اینکه ۳D V Cache در گیمینگ تاثیر زیادی خواهد داشت را اثبات کرده و به گفته این شرکت تاثیر آن در عملکرد پردازنده‌ها در بازی‌ها، چیزی معادل آنچه معمولا انتظار داریم از یک میکرو معماری جدید ببینیم، است.

هرچند سرعت پردازنده ۵۸۰۰X3D به اندازه سایر پردازنده‌های قابل مقایسه تک و چند رشته‌ای در کارهای فراتر از گیمینگ، نمی‌باشد. این امر نیز به دلیل این است که مدل‌های دیگر تعداد هسته بیشتری دارند و از نظر فرکانس نیز برتری دارند.

هرچند اگر به دنبال بهترین پردازنده میان‌رده گیمینگ هستید، پردازنده شش هسته‌ای ۱۲ رشته‌ای آلدر لیک Core i5-12400 که قیمتی حدود ۱۹۲ دلار دارد، بهترین انتخاب است. با تنظیمات درست، این پردازنده حتی از پرچمدار نسل قبلی ۵۴۹ دلاری Core i9-11900K هم در گیمینگ سریع‌تر است.

با این وجود نیازی نیست اشاره کنیم که این پردازنده از پردازنده ۲۹۹ دلاری Ryzen 5 5600X هم سریع‌تر است. این پردازنده همچنین عملکرد جذابی در برنامه‌های تک و چند رشته‌ای ارائه می‌دهد که به همین دلایل، بهترین انتخاب ما از گروه پردازنده‌های گیمینگ اقتصادی می‌باشد.

اگر به دنبال پردازنده‌ای در بازار هستید که سریع‌ترین عمکلرد در گیمینگ و نرم‌افزارها را ارائه دهد، حتما نگاهی به نقد و بررسی‌های ما از پردازنده Core i9-12900K اینتل در اینجا بیندازید. پردازنده ۵۸۹ دلاری Core i9-12900K اینتل عملکرد رشته‌ای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌:ند که قابل رقابت با پردازنده ۷۹۹ دلاری Ryzen 9 5950X می‌باشد و حتی برخی مواقع این ردازنده را نیز مقلوب می‌کند. هرچند پردازنده Core i7012799K هم همان عملکرد را در گیمینگ ارائه می‌دهد که پردازنده پرچمدار ۵۸۹ دلاری Core i9-12900K ارائه می‌دهد، اما قیمت ان ۱۸۰ دلار کمتر است.

پردازنده ۱۲۹۰۰K هسته‌های بیشتری دارد و سرعت بیشتری را در اختیار کسانی که خواهان عملکرد حداکثری پردازنده در کارهای خود هستند، قرار می‌دهد. اما پردازنده Core i7-12700K پردازنده جمع و جوری است که ترکیب جذابی از قیمت گذاری و عملکرد در هر دو حوزه گیمینگ و نرم‌افزارها ارائه می‌دهد.

پردازنده ۲۸۹ دلاری Core i5-12600K اینتل نیز به راحتی بهترین پردازنده گیمینگ در رنج قیمتی ۲۶۰ تا ۲۸۹ دلاری است. پردازنده ۱۲۶۰۰K عملکرد رشته‌ای ۳۸ درصد بیشتری نسبت به Ryzen 5 5600X ارائه می‌دهد و از این لحاظ نسبت به پردازنده Ryzen 7 5800X نیز برتری دارد. در همین حین، پردازنده Core i3-12100 نیز به عنوان بهترین پردازنده اقتصادی بازار عمل می‌کند و ترکیب فوق‌العاده‌ی از قیمت و عملکرد را ارائه‌ می‌دهد.

واحد پردازش شتاب یافته (APU) پردازنده‌های Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G سریع‌ترین پردازنده گرافیکی مجتمع (Integrated GPU) بازار را دارند و عملکردی تقریبا دو برابر پردازنده‌‌ای گرافیکی اینتل را ارائه می‌دهند. پردازنده ۲۵۹ دلاری Ryzen 5 5600G بسیار با ارزش است.

عملکرد آن نیز تنها حدود ۴ درصد با پردازنده Ryzen 7 5700G تفاوت دارد، اما قیمت آن حدود ۳۰ درصد کمتر است. ما همچنین اخیراً پردازنده Ryzen 3 5300G نیز را آزمایش کرده‌ایم. این پردازنده اما OEM-exclusive باقی می‌ماند، این امر به این معنا است که شما نمی‌توانید آن را در خرده فروشی‌ها تهیه کنید. پردازنده Ryzen 5600G می‌تواند راه حلی موقت برای علاقه‌مندانی باشد که در این دوران کمبود کارت گرافیک، نمی‌توانند کارت گرافیک مورد نظر خود را با قیمت معقول پیدا کرده و خریداری کنند.

  • بهترین پردازنده گیمینگ: Intel Core i5-12600K
  • پردازنده با بالاترین عملکرد برای گیمینگ: Intel Core i9-12900K
  • گزینه جایگزین: Ryzen 5 5600X ای‌ام‌دی
  • بهترین پردازنده میان رده برای گیمینگ: Intel Core i5-12400
  • بهترین پردازنده با قیمت اقتصادی برای گیمینگ: Intel Core i3-12100

اگر هدف اصلی شما بازی کردن است، قطعاً نباید کارت گرافیک را فراموش کنید. خریدن بهترین پردازنده گیمینگ ممکن، تا زمانی که کارت گرافیکتان قدرت کمی دارد یا قدیمی شده باشد، فایده‌ای ندارد. پس قبل از خرید پردازنده خود حتما اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک مناسبی را برای سطح کیفیت گیمینگی که مد نظرتان است، در اختیار دارد.

بنچمارک‌های پردازنده‌های گیمینگ

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲
فریم بر ثانیه میانگین
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲
فریم بر ثانیه میانگین در کیفیت ۱۴۴۰p
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲
رده‌بندیعملکرد چند رشته‌ای
بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲
رده بندی عملکرد تک رشته‌ای

ما همه پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی را بر اساس بنچمارک پردازنده‌ خود رده‌بندی کرده‌‌ایم. شما می‌توانید برخی از این اعداد را در فهرست بالا ببنید که شامل نتایج عملکرد پردازنده‌های اورکلاک شده نیز می‌باشند (که پردازنده‌های ای‌ام‌دی با PBO نشان داده شده‌). نتایج بنچمارک‌ها هم در ویندوز ۱۰ و ۱۱ دریافت شده‌اند.

این گروه از نتایج تنها شامل پردازنده‌هایی می‌باشد که از جدیدترین آزمایش ما عبور کرده‌اند. در نهایت در نظر داشته باشید که قیمت‌ پردازنده‌های فهرست بالا ممکن است با نوساناتی رو‌بهرو شوند.

نکات خریداری

اگر قصد خرید بهترین پردازنده سال ۲۰۲۲ را دارید، سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • هر دو شرکت ای‌ام‌دی و اینتل پردازنده‌ای خوبی تولید می‌کنند

البته طبق بررسی‌ها، اینتل اخیراً بهترین پردازنده‌ها را برای کامپیوترهای شخصی میان‌رده تولید می‌کند.

  • برای بازی کردن سرعت کلاک از تعداد هسته‌ها مهم‌تر است

سرعت  کلاک‌ بالاتر پردازنده به معنای عملکرد بهتر در کارهای ساده و عادی‌ای مانند بازی کردن است و این در حالی است که تعداد هسته‌های بیشتر به شما در انجام سریع‌تر کارهای زمان‌بر کمک می‌کند. در نهایت هم سریع‌ترین پردازنده هر خانواده‌ای از پردازنده‌ها، آن پردازنده‌ای است که سرعت کلاک بالاتری دارد.

  • بودجه خود را برای یک سیستم کامل در نظر بگیرید

یک پردازنده قوی را با یک حافظه، رم و کارت گرافیک ضعیف خریداری نکنید و سعی کنید بین قطعات تناسب برقرار باشد.

  • اورکلاک کردن برای هر کسی جوابگو نیست

اگر قصدتان صرفاً بازی کردن است، شاید پرداخت ۲۰-۶۰ دلار بیشتر و خرید یک پردازنده رده بالاتر تصمیم عقلانی‌تری باشد تا اینکه بخواهید پول خرج خرید یک خنک کننده رده بالاتر کنید.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

۱. Core i5-12600K اینتل

معماری: آلدر لیک

سوکت: LGA 1700

تعداد هسته/رشته‌ها: ۱۰ عدد (۶ هسته P و ۴ هسته E)/ ۱۶ رشته‌ای

فرکانس پایه: ۳.۷

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۹

TDP (توان حرارتی): ۱۲۵ وات

نقاط قوت

  • عملکرد بی‌نظیر در گیمینگ
  • قیمت‌گذاری رقابتی
  • PCIe 5.0 و کارت حافظه DDR5
  • قابل اورکلاک کردن
  • در رقابت با پردازنده‌های رایزن برنده بیرون می‎‌آید

نقاط ضعف

  • خنک کننده به همراه پردازنده عرضه نمی‌شود
  • به مادربرد LGA1700 نیاز دارید

پردازنده Core i5-12600K با قیمت ۲۸۰ دلاری در بازه قیمتی خود بهترین عملکرد را در حوزه گیمینگ ارائه می‌دهد و از رایزن ۵ ۵۶۰۰X ۲۳۰ دلاری هم بسیار بهتر عمل می‌کند.

بزرگترین نقظه ضعف این پردازنده اما این است که شما ملزم به اتسفاده از یک مادربرد جدید سری ۶۰۰ هستید و مدل‌های Z690 در حال حاضر تنها گزینه‌های شما هستند. شما می‌توانید تعداد زیادی از مدل‌های مادربرد رده بالایی پیدا کنید که از کارت حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنند و هرچند برای استفاده از کارت حافظه DDR4 شاید تنها به مادربردهای میان رده و پایین رده برخورد کنید، اما هنوز هم کلی گزینه برای انتخاب پیش رویتان دارید.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

رایزن ۵ ۵۶۰۰X ای‌ام‌دی

معماری: Zen 3

سوکت: AM4

تعداد هسته‌/رشته‌ها: ۶ هسته‌ای/ ۱۲ رشته‌ای

فرکانس پایه: ۴.۱ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۸ گیگاهرتز

TDP (توان حرارتی): ۶۵ وات

نقاط قوت

  • عملکرد گیمینگ قدرتمند
  • قدرت بالا در انجام حجم ‌کاری تک و چند رشته‌ای
  • خنک کردن آن نسبتاً آسان است
  • PCIe 4.0
  • خنک کننده در جعبه پردازنده و به همراه آن عرضه می‌شود
  • از نظر مصرف انرژی بهینه است
  • با مادربردهای سری ۵۰۰ای که در حال حاضر وجود دارند هم کار می‌کند

نقاط ضعف

  • نسبت به پردازنده‌های هم نسلش قیمت بالاتری دارد

پردازنده رایزن ۵ ۵۶۰۰X عنوان بهترین پردازنده گیمینگ شرکت ای‌ای‌دی را از آن خود کرده و عملکرد قدرتمندی در هر دو حوزه‌ گیمینگ و حجم کاری اپلیکیشین‌ها ارائه می‌دهد که حتی اینتل هم به پای آن نمی‌رسد. این پردازنده ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته‌ای را می‌توانید با قیمتی معادل ۲۳۰ دلار خریداری کنید که تفاوت نستباً زیادی با پردازنده اینتلی دارد که همین بالا آن را بهترین پردازنده گیمینگ خطاب کردیم. پردازنده رایزن ۵ ۵۶۰۰X حتی اینتل Core i9-10900K را هم در گمینگ شکست می‌دهد که با توجه به قیمت پایین‌تر این پردازنده نسبت به غول اینتل، برتری قابل توجهی است.

اگر به مادربرد جدیدی نیاز دارید که از این پردازنده پشتیبانی کند، مادربردهای AM4 ای‌ام‌دی فراوان هستند وقیمت به نسبت خوبی دارند هستند. سری B هم در کل بهترین مادربرد برای این سری پردازنده هستند.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

۲. اینتل Core i9-12900K

معماری: آلدر لیک

سوکت: LGA 1700

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۱۶ هسته‌ای (۸ هسته P و ۸ هسته E)/ 24 رشته‌ای

فرکانس پایه: ۳.۲ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۵.۲ گیگاهرتز

TDP (توان حرارتی): ۱۲۵ وات

نقاط قوت

  • سریع‌ترین پردازنده گیمینگی که می‌توانید پیدا کنید
  • قیمت‌گذاری رقابتی
  • DDR5 و PCIe 5.0
  • عملکرد تک هسته‌ای بی نظیر
  • قابل اورکلاک کردن

نقاط ضعف

  • خنک کننده به همراه آن عرضه نمی‌شود
  • نیاز به مادربرد LGA1700 دارید

پردازنده Corei9-12900K اینتل روزگاری دارنده عنوان سریع‌ترین پزدانده گیمینگ روی زمین بود. این پردازنده با قیمت ۵۸۹ دلاری‌اش در حوزه گیمینگ حتی از پردازنده رایزن ۹ ۵۹۵۰X ای‌ام‌‌دی هم سریع‌تر است و کارهای سنگین تولید محتوا را را هم با سرعت زیادی انجام می‌دهد که همه این موارد این پردازنده را به پردازنده‌ای استثنائی برای استریم حرفه‌ای بازی‌ها هم تبدیل می‌کند.

با توجه به اینکه خنک کننده به همراه این پردازنده عرضه نمی‌شود، حتماً باید یک خنک کننده قوی کنار آن خریداری کنید و به یک مادربرد سری ۶۰۰ هم نیاز دارید. گزینه‌های زیادی هم برای انتخاب مادربردهایی که از کارت حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنند پیش رویتان دارید.

اما از طرفی اگر به دنبال مادربردی باشید که از DDR4 پشتیبانی کند، با مادربردهای پایین رده و میان رده روبه‌رو خواهید شد اما هنوز هم گزینه‌های زیادی برای انتخاب کردن دارید. عمده گیمرها از قیمت پایین‌تر و عملکرد قابل مقایسه DDR4 لذت می‌برند اما شما اگر نیاز به دسترسی به حافظه بیشتری دارید، می‌توانید یک قدم فراتر بروید و کارت حافظه DDR5 گران‌ قیمت‌تر را خریداری کنید.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

Ryzen 9 5950X ای‌ام‌دی

معماری: Zen 3

سوکت: AM4

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ رشته‌ای

فرکانس پایه: ۳.۴ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۹ گیگاهرتز

TDP (توان حرارتی): ۱۰۵ وات

نقاط قوت

  • قابل اورکلاک کردن
  • فرکانس بوست بالاتر
  • قیمت منطقی به ازای هر هسته
  • مصرف بهینه برق
  • PCIe نسل ۴.۰

نقاط ضعف

  • به خنک کننده قوی نیاز است
  • خنک کننده همراه آن عرضه نمس‌شود
  • پردازنده گرافیکی مجتمع ندارد

پردازنده‌‌های بالا رده دسکتاپ تا جایی که بتوانید هزینه آن را پرداخت کنید، به شما بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند. پردازنده Ryzen 9 5950X ای‌ام‌دی با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته، ماموریت نسل‌های پیشنش را گسترش می‌دهد و عملکرد سطح HEDT (پردازنده‌های HEDT پردازنده‌هایی هستند که به طور میانگین تعداد هسته‌های آنها دو برابر هسته‌های پردازنده‌های معمولی است) را به عرصه مادربردهای مین‌استریم می‌آورد. پردازنده ۵۹۵۰X قیمتی معادل ۵۵۰ دلار دارد اما در مقایسه با سایر پردازنده‌های HEDT رقیبش که عملکردی مانند آن ارائه نیم‌دهند، قابل خرید است. اما به طور کلی ما پردازنده‌های HEDT را به علاقه مندانی که صرفاً قصد بازی کردن دارند، پیشنهاد نمی‌دهیم.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

۳. Ryzen 7 5800X3D ای‌ام‌دی

معماری: Zen 3

سوکت: AM4

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۸ هسته‌ای و ۱۶ رشته‌ای

فرکانس پایه: ۳.۴ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۵ گیگاهرتز

TDP (توان حرارتی): ۱۰۵ وات

نقاط قوت

  • سریع‌ترین پردازنده گیمینگی که می‌توان خرید
  • قیمت رقابتی
  • پشتیبانی از PCIe 4.0
  • سازگار با مادربردهای AM4
  • عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای قابل قبول
  • مصرف برق کمتر

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از اورکلاک
  • خنک کننده به همراه آن عرضه نمی‌شود
  • عدم وجود پردازنده گرافیکی مجتمع
  • قدرت آن به اندازه پردازنده‌های رقیب در اپلیکیشن‌های PC نیست

اگر شما با قدرت کمتر این پردازنده مشکلی ندارید و می‌خواهید در اپلیکشین‌های کامپیوتر عملکرد خوبی داشته باشید و مظمئن شوید که پردازنده Ryzen 7 5800X3D در آن نوع بازی‌هایی که شما مرتبا بازی می‌کنید به خوبی عمل می‌کند، این پردازنده به احتمال زیاد برای مصارف شما جوابگو است. اگر شما به پردازنده‌های رده بالا علاقه دارید و درک خوبی از نقاط قوت و ضعف آنها دارید، پردازنده Ryzen 7 5800X3D پردازنده تحسین برانگیزی است که عملکرد فوق‌العاده‌ای در بازی‌ها ارائه می‌دهد و امکان ارتقاء کارت گرافیک در آینده را هم برایتان مهیا می‌کند.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

اینتل Core i7-12700K

معماری: آلدر لیک

سوکت: LGA 1700

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۱۲ هسته‌ای (۸ هسته P + 4 هسته‌ E)

فرکانس پایه: ۳.۶ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۹ گیگاهرتزی

TDP (توان حرارتی): حداقل ۱۲۵ و حداکثر ۱۹۰ وات

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • عملکرد آن در بازی‌ها با عملکرد ۱۲۹۰۰K گران‌تر یکسان است
  • عملکرد خوب تک و چند هسته‌ای
  • عملکرد عالی در میان پردازنده‌های هم رده
  • ‌ PCIe 5.0 و کارت حافظه DDR5
  • قابل اورکلاک کردن
  • مصرف برق آن بهینه‌تر شده است

نقاط ضعف

  • خنک کننده به همراه آن عرضه نمی‌شود
  • برق بیشتری نسبت به پردازنده رایزن مصرف می‌کند

این پردازنده با قیمت ۳۸۵ دلاری‌اش به راحتی بر Ryzen 7 5800X 330 دلاری غلبه می‌کند و حتی Ryzen 9 5900X گران قیمت (با قیمت ۵۵۰ دلاری) را هم شکست می‌دهد و در همین حین عملکرد گیمینگ مشابهی با Core i9-12900K پرچمدار اینتل ارائه می‌دهد، اما قیمت آن به طرز قابل توجهی کمتر است.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

۴. اینتل Core i5-12400

معماری: آلدر لیک

سوکت: LGA 1700

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته‌ای

فرکانس پایه: ۴.۴ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۲.۵ گیگاهرتز

TDP (توان حرارتی): ۶۵ وات

نقاط قوت

  • عملکرد فوق‌العاده در گیمینگ
  • عملکرد قوی تک و چند رشته‌ای
  • قیمت فوق رقابتی
  • PCIe 5.0 و کارت حافظه DDR5
  • پشتیبانی از اورکلاک کارت حافظه

نقاط ضعف

  • نیاز به مادربرد LGA1700 دارد

اگر به دنبال بهترین پردازنده میان‌رده برای گیمینگ هستید، پردازنده Core i5-12400 آلدر لیک ۶ هسته‌ای ۱۲ رشته‌ای، پردازنده شما است. با تنظیمات درست، این پردازنده در گیمینگ حتی از پردازنده پرچمدار Core i9-11900K نسل قبلی ۵۴۰ دلاری هم سریع‌تر است. پس با این وجود نیازی نیست که بگوییم این پردازنده در گیمینگ حتی از Ryzen 5 5600X 230 دلاری هم سریع‌تر است.

Core i5-12400 به همراه یک خن کننده قوی عرضه می‌شود که از پس مصرف حداکثر ۱۱۷ واتی آن هم بر می‌آید. اما از ظرفی باید یک مادربرد سری ۶۰۰ تهیه کنید. اکثر گیمرها از قیمت پایین‌تر و عملکرد قابل توجه DDR4 لذت می‌برند اما اگر به حافظه بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از DDR5 گران قیمت‌تر استفاده کنید تا به حافظه بیشتری دسترسی داشت هباشید. خوشبختانه همکاران اینتل اکنون مادربردهای سری H و سری B را موجود دارند و یک مادربرد B660 به همراه پردازنده Core i5-12400، ترکیب کشنده‌ای را تکشیل می‌دهند.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

۵. Core i3-12100 اینتل

معماری: آلدر لیک

سوکت: LGA 1700

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۴ هسته‌ای و ۸ رشته‌ای

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۳

TDP (توان حرارتی): ۶۰ وات

نقاط قوت

  • قیمت و عملکرد فوق‌العاده
  • عملکرد گیمینگ و تک هسته‌ای عالی
  • پشتیبانی از ddr4 و DDR5
  • PCIe 5.0
  • مصرف برق کمتر
  • پشتیبانی از اورکلاک کارت حافظه

نقاط ضعف

  • عدم وجود توربو بوست ۳.۰
  • فرکانس هسته قابل اورکلاک نیست

مانند سایر اعضای خانواده آلدر لیک، پردازنده Core i3-12100 130 دلاری هم با قیمتی بسیار رقابتی به بازار عرضه شده است. این پردازنده همچنین یک نسخه سری F با نام Core i3-12100F هم دارد که قیمتی معادل ۱۰۴ دلار دارد و اینتل آن را با گرافیک مجتمع غیر فعال و با قیمتی ۲۵ دلار کمتر از مدل کامل آن عرضه می‌کند.

پردازنده Core i3-12100 رقیب هم قیمتی از شرکت ای‌ام‌دی ندارد، هرچند علاغرم نبود رقیب، تفاوت نسل خودش با نسل قبلی را در عملکردش به خوبی نمایان می‌کند. در حقیقت در گیمینگ با رزولوشن ۱۰۸۰p، پردازنده Core i3-12100 129 دلاری حدود ۸۸ درصد از عملکرد Core i5-12400 299 دلاری را ارائه می‌دهد اما قمیتی حدود ۵۶ درصد کمتر از آن پردازنده دراد. این موارد پردازنده Core i3-12100 را به ترکیب برنده‌ای از قیمت و عملکرد تبدیل می‌کند.

بهترین پردازنده های گیمینگ ۲۰۲۲

۶. Ryzen 5 5600G ای‌ام‌دی

مشخصات

معماری: Zen 3

سوکت: AM4

تعداد هسته‌ها/ رشته‌ها: ۶ هسته‌ای با ۱۲ رشته

فرکانس پایه: ۳.۹ گیگاهرتز

فرکانس بوست حداکثری: ۴.۴ گیگاهرتز

TDP (توان حرارتی): ۶۵ وات

نقاط قوت

  • هسته‌های پردازنده Zen 3 سریع‌تر
  • عملکرد آن در کیفیت ۱۰۸۰P قابل قبول و در کیفیت ۷۲۰p عالی است.
  • مصرف برق عالی و بهینگی
  • امکان اورکلاک کردن
  • خنک کننده به همراه آن عرضه می‌شود
  • سازگار با برخی از مادربردهای AM4

نقاط ضعف

  • اتصال PCIe 3.0

پردازنده Ryzen 5 5600G در دوره بدترین کمبود کارت گرافیک تاریخ عرضه می‌شود، پس بسیاری از کاربران به این پردازنده روی آورده و از پردازنده گرافیکی مجتمع قدرتمند آن برای گیمینگ و تا زمانی قیمتگذاری کارت گرافیک‌ها بهبود یابد استفاده خواهند کرد.

این پردازنده با قیمت ۲۵۹ دلاری‌اش حدود ۹۶ درصد از عملکرد گیمینگ خویشاوند گران قیمت‌ترش (Ryzen 7 5700G) را ارائه می‌دهد و از طرفی قیمت آن هم حدود ۳۰ درصد کمتر است. این مورد پردازنده Ryzen 5 5600G را به با ارزش‌ترین APU بازار تبدیل می‌کند.

تا زمانی که قصد داشته باشید وضوح و رزولوشن را فدا کنیدتا سایر انتظاراتتان برآورده شوند، باید بگوییم که گرافیک Vega پردازنده Ryzen 5 5600G عملکردی به شدت خوب و تعجب‌ برانگیزی در گیمینگ دارد. گرافیک Vega این پردازنده به رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ به نسبت عالی در تعداد زیاید از عناوین دیای بازی دست یافته‌اند، اما در رزولوشن ۱۰۸۰p گزینه‌ها محدودتر هستند. هرچند البته که می‌توانید از این پردازنده برای تجربه عناوین با کیفیت ۱۰۸۰p استفاده کنید، اما در اکثر عاناوین مجبور خواهید شد تنظیمات را پایین بیاورید.

این پردازنده همچنین در بسته خود حاوی خنک کننده Wraith Stealth است و با مادربردهای سری ۴۰۰ و سری ۵۰۰ای که در حال حاضر هم موجود هستند هم سازگار است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید