پردازنده قدرتمند اسنپدراگون X Elite کوالکام در گیک­‌بنچ رویت شد - تکفارس 
پردازنده قدرتمند اسنپدراگون X Elite کوالکام در گیک­‌بنچ رویت شد - تکفارس 
پردازنده قدرتمند اسنپدراگون X Elite کوالکام در گیک­‌بنچ رویت شد - تکفارس 

پردازنده قدرتمند اسنپدراگون X Elite کوالکام در گیک­‌بنچ رویت شد

علیرضا بیات
۷ اسفند ۱۴۰۲ - 15:00
اسنپدراگون X Elite

به‌تازگی یک پردازنده جدید از شرکت کوالکام با شماره مدل ZH-WXX در بنچمارک گیک‌بنچ مشاهده شده است که به نظر همان تراشه اسنپدراگون X Elite باشد.

این تراشه عملکرد بی‌نظیری را از خود به ثبت رسانده و شاهد امتیاز ۲۵۷۴ برای عملکرد تک هسته­‌ای و امتیاز ۱۲۵۶۲ برای عملکرد چند هسته‌­ای هستیم. عملکرد و امتیازات این تراشه در وسیله‌­ای با سیستم عامل ویندوز ۱۱، پردازنده دوازده هسته­‌ای با فرکانس ۴.۰۱ گیگا­هرتز و ۳۲ گیگا­بایت رم به ثبت رسیده است.

در اکتبر سال ۲۰۲۳ شرکت کوالکام پردازنده اسنپدراگون X Elite را معرفی کرد که حاصل یک معماری اختصاصی در هسته Oryon بود. این تراشه بر پایه تکنولوژی پردازنده­ ۴ نانو­متری از شرکت TSMC می­‌باشد و دارای طراحی دوازده هسته پردازنده ۶۴­بیتی است. این تکنولوژی اجازه افزایش سرعت کلاک هسته از مقدار پایه ۳.۸ گیگا­هرتز به حداکثر ۴.۳ گیگا­هرتز در دو هسته توربو را فراهم می‌­آورد.

اسنپدراگون X Elite

شرکت کوالکام این پردازنده را در زمره پیشگامان محاسباتی تجهیزات موبایلی در نظر گرفته است و ادعا دارد قابلیت عملکرد آن تا دو برابر رقبا خواهد بود. این قابلیت در زمان اوج عملکرد قابل دستیابی خواهد بود و تنها یک سوم انرژی را مصرف خواهد کرد.

ویژگی بارز تراشه اسنپدراگون X Elite قابلیت­‌های محاسباتی هوش مصنوعی آن خواهد بود. گفته شده است شاهد عملکردی ۴.۵ برابری رقبا خواهیم بود که ویژگی پردازش مدل­‌های پیچیده با بالغ بر سیزده میلیارد پارامتر را در یک وسیله خواهد داشت. این ویژگی باعث عملکرد روان دستگاه، قابلیت بهتر انجام چند وظیفه همزمان و ویژگی­‌های جذاب دیگری مانند دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی و ابزار­های کنفرانس ویدیویی پیشرفته خواهد بود.

کوالکام ادعاهای بزرگی را نسبت به این تراشه دارد و مدعی است که عملکرد آن حتی از تراشه M2 Max اپل و i7-1355U اینتل نیز در پارامتر­های عملکرد تک هسته‌­ای فراتر است. طبق ادعای کوالکام تراشه X Elite نه تنها در عملکرد تک هسته­‌ای بهتر از M2 Max اپل است بلکه این عملکرد را با مصرف ۳۰ درصد انرژی کمتر به ارمغان خواهد آورد. در عملکرد چند هسته‌ای نیز ادعا شده ۵۰ درصد سریعتر از تراشه اپل عمل خواهد کرد.

تولید­کنندگان بزرگ قطعات کامپیوتری مانند شرکت­‌های ایسر، اچ پی، دل، سامسونگ، ایسوس، لنوو و … پیش‌­بینی می‌کنند که لپ‌تاپ­‌های مجهز به تراشه جدید اسنپدراگون X Elite‌ را در اواسط سال جاری میلادی راهی بازار نمایند. حتی گزارش‌ها نشان می­‌دهند شرکت شیائومی نیز قصد آماده­‌سازی و رونمایی از یک لپ‌تاپ باریک که احتمالا از سری ردمی G Pro‌ ۲۰۲۴ خواهد بود با این پردازنده جدید را دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید