چرا ایلان ماسک برخلاف سایر میلیاردرهای سیلیکون ولی از مرگ نمی‌ترسد؟ - تکفارس 
چرا ایلان ماسک برخلاف سایر میلیاردرهای سیلیکون ولی از مرگ نمی‌ترسد؟ - تکفارس 

چرا ایلان ماسک برخلاف سایر میلیاردرهای سیلیکون ولی از مرگ نمی‌ترسد؟

امیرحسین ندایی
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - 17:23
چرا ایلان ماسک از مرگ نمی ترسد؟

طی دهه اخیر میلیاردهای سیلیکون ولی از جمله مارک زاکربرگ، جف بیزوس و پیتر تیل همگی پول زیادی در تحقیقات مرتبط با افزایش طول عمر و ضد پیری سرازیر کرده‌اند. اما از طرفی مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، یعنی ایلان ماسک، تمایلی به این کار ندارد.

ماسک و تمایل به فانی بودن

ماسک اخیراً به اینسایدر گفته بود:

من فکر می‌کنم که ما نباید کاری کنیم که مردم بتوانند مدتی بسیار زیادی زندگی کنند. این امر باعث خفگی و راکد ماندن جامعه می‌شود، چرا که حقیقت امر این است که اکثر افراد افکار خود را تغییر نمی‌دهند و صرفاً می‌میرند. پس اگر این افراد نمیرند، ما با ایده‌های قدیمی گیر می‌افتیم و جامعه ترقی نخواهد کرد.

نقطه نظر ایلان ماسک، بر خلاف آنچه بین سایرین متداول است، می‌باشد. حداقل میلیاردرهای سیلیکون ولی (با توجه به سابقه سرمایه‌گذاریشان در تحقیقات افزایش طول عمر) مانند ماسک فکر نمی‌کنند. تا به الان، تعداد بسیار اندکی از آن سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه رسیده‌اند و عمده‌ آنها بی ثمر باقی مانده‌اند.

بیزوس، زاکربرگ و سایرین به دنبال جاودانگی

در سپتامبر ۲۰۲۱، مجله MIT Technology Review گزارش کرده است که بیزوس مقدار نامشخصی پول در استارت‌آپ ضد پیری Altos Labs سرمایه‌گذاری کرده است.

این استارت‌آپ کمی پیش‌ رسماً شروع به کار کرد. با استناد به وبسایت Altos Labs، این شرکت بیوتکنولوژی که در سان‌فرانسیسکو واقع شده است، در حال کار بر روی برنامه‌‌ریزی یاخته‌ها جهت باز جوان‌سازی خود می‌باشد که روشی نظری برای معکوس کردن بیماری‌ها، معلولیت‌ها و صدمات می‌باشد.

بیزوس و تیل هر دو همچنین در Unity Biotechnology هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که یک شرکت بیوتکنولوژی دیگر است که در سان‌فرانسیسکو قرار دارد و در حال کار بر روی یاخته‌های سالخورده می‌باشد که هنگام پیر شدن انسان‌ها، دست از تقسیم شدن بر می‌دارند. با استناد به وب‌سایت این شرکت، این ایده جهت توسعه داروهای دگرگون شونده جهت کند، متوقف یا معکوس کردن بیماری‌های مربوط به سنین پیری می‌باشد.

Unity Biotechnology بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در مراحل اولیه تاسیس خود و پیش از عمومی شدن در سال ۲۰۱۸، سرمایه کسب کرد. تا بعد از ظهر روز یکشنبه، ارزش این شرکت در بازار سرمایه حدود ۷۳. ۰۶ میلیون دلار است که از ماه سپتمابر ۲۰۱۸ به طرز چشمگیری سقوط داشته است. در ماه سپتامبر ۲۰۱۸، ارزش این شرکت در اوج خود و به مقدار ۹۷۲ میلیون دلار بوده است.

پیتر تیل و آزمایش موش‌ها

تیل احتملاً یکی شناخته‌‌شده ‌ترین طرفداران تحقیقات ضد پیری می‌باشد. یکی از استارت‌آپ‌هایی که تیل به آنها در جذب سرمایه کمک کرد، Ambrosia نام داشت که به آزمایشی در دهه ۱۹۵۰ میلادی به نام پارابیوسیس (Parabiosis) سری دوباره زده است. این آزمایش مربوط به باز کردن و دوباره بخیه زدن کل سیستم جریان خون موش‌ها می‌باشد.

نتایج محکمی از این تحقیقات حاصل نشد، اما شرکتی به نام Monterey که در کالیفرنیا قرار دارد، آزمایش‌]ای مشابهی را روی انسان‌ها انجام داد و خون افراد زیر ۲۵ سال را به داوطلبان ۳۵ ساله (و مسن‌تر) تزریق می‌کرد و اداعا می‌کرد این تزریقات منجر به جوان‌سازی می‌شوند و تاثیراتی در این باره دارند.

تیل در سال ۲۰۱۵ به اینسایدر گفت:

این آزمایش یکی از آن چیزهای عجیبی است که مردم در این آزمایش‌ها و در دهه ۵۰ میلادی انجام داده بودند و یکهو بیخیال آن شدند.

من فکر می‌نم هنوز بسیاری از این موارد وجود دارند که به طرز عجیبی به آنها توجهی نشده است.

در سال ۲۰۱۹، سازمان غذا و داروی آمریکا اخطاریه‌ای علیه آزمایشات پارابوسیس منتشر کرد. به نظر می‌آید Ambrosia هم فعالیتی نداشته باشد.

فعالیت‌های زاکربرگ و همسرش

این اخطاریه البته سایر میلیاردرهای حوزه تکنولوژی را از دنبال کردن هدف‌های مشابه باز نداشته است. زاکربرگ و همسرش، پریسیلا چان، هر دو از موسسان The Breakthrough Prize هستند که با استناد به وبسایت آن، این برنامه به دانشمندانی که به پیشرفت‌های دگرگون کننده‌ای در راستای درک سیستم‌های زنده و افرایش طول عمر انسان دست پیدا می‌کنند، سالانه ۳ میلیون دلار جایزه می‌دهند.

زاکربرگ در رویداد پرسش و پاسخی در فیسبوک و در سال ۲۰۱۵ گفته بود:

من راجع به سوالاتی که درباره مردم هستند علاقه زیاید دارم. چه چیزی ما را قادر به این می‌سازد که تا ابد زندگی کنیم؟ چگونه همه بیماری‌ها را درمان کنیم؟ مغز چگونه کار می‌کند؟ یادگیری چگونه صورت می‌گیرد و چگونه ما می‌توانیم کاری کنیم که انسان‌ها میلیون‌ها برابر از آنچه الان یاد می‌ðرند، یاد بگیرند؟

به گفته The New Yorker، یکی از موسسان اوراکل، یعنی لری الیسون، حداقل ۳۷۰ میلیون دلار به تحقیقات ضد پیری اهدا کرده است. موسسان گوگل، یعنی سرجی برین و لری پیج هم به شروع به کار استارت‌آپ بیوتکنولوژی Calico کمک کرده‌اند. Calico یکی از شاخه‌های فرعی شرکت آلفابت است که تحقیقاتش درباره بیماری‌های مربوط به پیری مانند دیابت و آلزایمر می‌باشد.

به بیانی دیگر، به نظر می‌آید ماسک (که به گفته فوربز ثروتمندترین انسان روی زمین است) در مقابل همه همکارانش در سیلیکون ولی می‌ایستد.

من قطعا به راه‌هایی برای نگهداری سلامتی برای مدتی بیشتر علاقه‌مند هستم، اما از مرگ نمی‌ترسم. من فکر می‌کنم مرگ آسایش خاطری برای ما است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.