چینی‌ها به دنبال ساخت پردازنده ۱۶۰۰ هسته‌ای - تکفارس 
چینی‌ها به دنبال ساخت پردازنده ۱۶۰۰ هسته‌ای - تکفارس 
چینی‌ها به دنبال ساخت پردازنده ۱۶۰۰ هسته‌ای - تکفارس 

چینی‌ها به دنبال ساخت پردازنده ۱۶۰۰ هسته‌ای

افشین نوری
۱۶ دی ۱۴۰۲ - 11:00
RISC-V

محققان چینی‌ قصد دارند پردازنده‌ای با ۱۶۰۰ هسته بسازند که اگر این اتفاق بیفتد برای اولین در دنیا شاهد چنین پردازنده‌ای خواهیم بود.

این پردازنده که قرار است بر پایه معماری RISC-V ساخته شود، قدرت پردازشی بسیار قدرتمندی خواهد داشت و در صنایع مختلف مورد استفاده خواهد گرفت.

به‌تازگی محققان چینی موفق به ساخت پردازنده‌ای به نام Zhejiang Big Chip شده‌اند که در آن از فناوری Wafer-Scale برای روی هم قرار دادن و یکپارچه‌سازی ۲۵۶ هسته بر پایه RISC-V استفاده شده است. حالا قرار است از همین فناوری برای ساخت یک پردازنده ۱۶۰۰ هسته‌ای بهره بگیرند.

گفتنی است در حال حاضر فقط شرکت آمریکایی Cerebras قادر به ساخت پردازنده‌های Wafer Scale است. البته تراشه چینی Big Chip هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است و صرفا در حد یک طرح است. 

با این‌حال، ساخت این پردازنده نشان می‌دهد که چینی‌ها به دنبال پیشرفت‌های بزرگی در صنعت تراشه هستند و برنامه‌های جدی در این زمینه دارند.

در هر حال باید ببینیم آن‌ها چقدر خواهند توانست انحصار شرکت‌های آمریکایی را بشکنند. چین همچنین قصد دارد کنترل بیشتری بر صادرات فلزاتی که در ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی کاربرد دارند اعمال کند. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این کنترل‌ها به منظور حفاظت از امنیت ملی این کشور انجام می‌شود و صادرات برخی محصولات مرتبط با گالیوم و ژرمانیوم نیاز به تائید دولت چین خواهد داشت.

این کنترل‌ها قرار است به‌زودی اعمال شوند و شامل هشت محصول مرتبط با گالیم می‌شوند که عبارتند از: آنتی‌مونید گالیم، آرسنید گالیم، فلز گالیم، نیترید گالیم، اکسید گالیوم، فسفید گالیم، سلنید گالیم و آرسنید ایندیم گالیم. شش محصول مرتبط با ژرمانیوم نیز جزو این کنترل‌ها می‌شوند که عبارتند از: دی اکسید ژرمانیوم، محیط رشد ژرمانیوم، شمش ژرمانیوم، فلز ژرمانیوم، تتراکلرید ژرمانیوم و فسفید روی ژرمانیوم.

گالیم به عنوان یک ماده فلزی عمدتا در صنایع الکترونیکی و نیمه رساناها کاربرد دارد و در ساخت LED هم از آن استفاده می‌شود. ژرمانیوم نیز در پروسه ساخت نیمه رساناها در کنار سیستم‌های الکترونیکی حالت جامد و فیبر نوری استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید