اینستاگرام پست‌های مربوط به مسجد الاقصی را حذف می‌کند - تکفارس 
اینستاگرام پست‌های مربوط به مسجد الاقصی را حذف می‌کند - تکفارس 

اینستاگرام پست‌های مربوط به مسجد الاقصی را حذف می‌کند

محمدحسین فرقانی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 23:50
اینستاگرام

اینستاگرام در طی چند روز اخیر، تعداد زیادی از پست‌های مربوط به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس (اورشلیم) در پلتفرم خود را حذف نمود. حال گفته می‌شود دلیل حذف این پست‌ها، اشتباه‌گرفته‌شدن نام این مسجد با یکی از مناطق تروریستی توسط مدیران ناظر بر این برنامه بوده‌است. به نقل از «بازفید» (BuzzFeed News)، نام این منطقه در لیست افراد و سازمان‌های تروریستی و خطرناک (Dangerous Organizations and Individuals) بوده‌است و این موضوع، باعث شده تا برخی از پست‌های قرارگرفته‌شده در این پلتفرم، به‌صورت خودکار حذف گردند.

فیسبوک، که اینستاگرام تحت مالکیتش است، تحت بیانیه‌ای به رسانهٔ «وِرج» (The Verge) برای شفاف‌سازی مسئلهٔ پیش‌آمده، توضیحاتی ارائه کرد. ارائهٔ ذکرشده این‌چنین بود:

«اگرچه مسجد الاقصی (الأقصی به عربی؛ Al-Aqsa به انگلیسی) به یک مکان اشاره می‌کند، به‌خاطر حضور در میان فهرست سازمان‌های خطرناک، برخی پست‌های مربوط به آن به‌طور خودکار حذف شده‌اند. البته لازم است ذکر شود این عبارت در خودیِ خود قوانین و مقررات اینستاگرام یا فیسبوک را به هیچ عنوان نقض نمی‌کند.»

اینستاگرام

بازفید می‌گوید گروه نظامی معروفی به نام «شهدای مسجد الاقصی» (Al-Aqsa Martyrs) وجود دارد که توسط ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا به‌عنوان گروهک تروریستی شناخته شده و از این رو، مطالب مربوط به آن به‌صورت اتوماتیک حذف می‌شود. احتمالاً مشکل پیش‌آمده به‌خاطر شباهت نام میان این گروهک نظامی و مسجد الاقصی بوده باشد.

در طی روزهای اخیر، تنش‌ها میان پلیس اسرائیل و شهروندان فلسطینی در مناطق اشغالی به‌شدت بالا گرفته بود و از این رو، تصاویر و ویدیوهای زیادی در فضای مجازی از این درگیری‌ها دست به دست می‌شد. طبق گزارش نشریه «گاردین» (The Guardian)، این درگیری‌ها در روز پنجشنبه حداقل جان ۷۲ شهروند غزه‌ای (که ۱۶ تای آن کودک بودند) را گرفته‌است. طبق ادعای بازفید، وقتی کاربران اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر و ویدیوهای این تنش‌ها کردند، با پیامی از سوی این برنامه مواجه می‌شدند که «مطالبشان قابل انتشار نیست» و به‌طور کلی حذف می‌شدند.

مطالب مرتبط:

سخنگوی فیسبوک به‌منظور شفاف‌سازی در این باره گفت:

«این نکته باید ذکر شود که ما هرگز قصدمان قراردادن یکی از بزرگ‌ترین مساجد مسلمانان در میان سازمان‌ها و گروهک‌های تروریستی خطرناک نبوده‌است؛ مشکلات پیش‌آمده احتمالاً فقط به‌خاطر تشابه اسمی در نام «الاقصی» بوده‌است. هر گونه پستی که در طول روزهای اخیر توسط الگوریتم مدیریتی اینستاگرام حذف شده و مربوط به جریانات اتفاق‌افتاده در بیت‌المقدس بوده، کاملاً اشتباهی است و چنین مطالبی هرگز نباید حذف می‌شدند. ما به‌خاطر اتفاقات پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم.»

فیسبوک از لحاظ قانونی موظف است بر اساس قوانین ایالات متحده رفتار کند؛ از این رو اگر سازمانی در لیست سازمان‌ها و افراد خطرناک ایالات متحده یا اتحادیهٔ اروپا باشد، فیسبوک/اینستاگرام موظف است آن را از پلتفرم خود حذف کند. سخنگوی فیسبوک هم‌چنین خبر از به‌روزرسانی قوانین و مقررات این برنامه داد و اضافه کرد:

«نام الاقصی (Al-Aqsa) از میان هشتگ‌های غیرقابل‌استفاده برداشته شده و کاربران دوباره می‌توانند به بازنشر مطالب مربوط به این مکان مذهبی بپردازند.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.