ادعای واتس‌اپ در خصوص سواستفاده از سرورهای مستقر در آمریکا برای جاسوسی - تکفارس 
ادعای واتس‌اپ در خصوص سواستفاده از سرورهای مستقر در آمریکا برای جاسوسی - تکفارس 

ادعای واتس‌اپ در خصوص سواستفاده از سرورهای مستقر در آمریکا برای جاسوسی

ایمان محمدی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 18:24
ادعای واتس‌اپ در خصوص سواستفاده از سرورهای مستقر در آمریکا برای جاسوسی - تکفارس 

در ماه می سال ۲۰۱۹ ، واتس‌اپ یک حفره امنیتی را شناسایی کرد که به هکرها این امکان را می‌داد که فقط با زنگ‌زدن به تلفن قربانی، نرم‌افزارهای جاسوسی را بروی تلفن‌های هوشمند آنها نصب کنند. در واقع، سیستم تماس ویدیویی مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و به طور خودکار به تماس از سمت کاربر قزبانی پاسخ داده می‌شد.

حدود ۱۴۰۰ کاربر از جمله روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر در حداقل ۲۰ کشور جهان قربانی این حفره امنیتی شدند. بعداً در ماه اکتبر مشخص شد که تیم توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیلی (Israeli Spyware Developer NSO Group)، معروف به کیوکیو سایبر تکنولوژی (Q Q Cyber Technologies) عامل اصلی این حملات بودند.

فیسبوک که مالک اصلی واتس‌­اپ است، معتقد است که سرورهای مستقر در ایالات‌ متحده توسط گروه NSO برای هدف قرار‌دادن کاربران واتس‌اپ با امضای نرم‌افزار پگاسوس (Pegasus) استفاده شده­‌اند.

فیسبوک همچنین ادعاهایی مبنی بر همکاری گروه NSO با دولت‌های خارجی را به چالش می­‌کشد

این شبکه اجتماعی اظهار دارد که سرویس­‌های میزبانی وب مستقر در لس آنجلس با نام کوادرانت (QuadraNet) بیش از ۷۰۰ بار در طول حمله برای نصب بدافزار روی دستگاه­‌های کاربران واتس‌اپ از ماه آوریل و می ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفته­‌اند. NSO همچنین متهم به استفاده از سرور ریموت هاست آمازون برای اجرای حملات خود شده ‌است.

هنگامی که فیسبوک در ماه اکتبر از شرکت نظارتی شکایت کرد، گروه NSO این ادعاها را رد کرد و اظهار داشت که این فناوری را فقط به مشتری­‌های دولتی فروخته است.

با این حال، اکنون که فیسبوک آن را به استفاده از سرورهای مستقر در ایالات‌متحده برای انجام حملات متهم می­‌کند، می­‌تواند پرونده این توسعه ­‌دهنده نرم‌افزار را دچار مشکل کند. چون که NSO پیش از این اظهار داشته که نمی­‌تواند در ایالات­‌متحده عملیاتی اجرا نماید.

در پاسخ، فیسبوک همچنین این ادعای گروه NSO را که این پرونده باید منحل شود و چون مشتری­‌های دولت به وی اجازه مصونیت و همچنین صلاحیت فنی می‌­دهند، به چالش کشیده است. فیسبوک می­‌گوید این شرکت حتی نام کشوری را که این نرم‌­افزار را به آن فروخته، اعلام نکرده و هیچ مدرک مستندی ارائه نداده که ثابت می­‌کند نقش آن فقط عملیاتی بوده است. این امر می‌­تواند به سازنده نرم‌­افزارهای جاسوسی برای دسترسی به عملکرد مشتریان کمک کرده‌ باشد. اساساً، گروه NSO بخاطر اینکه ظاهراً فقط دولت­‌ها از محصولات آن استفاده می­‌کنند، می­خواسته از مالیات معاف شود و فیسبوک نیز این را قبول نمی‌­کند!

از طرف دیگر، گروه NSO همچنین در موضع خود ایستاده و دوباره تأکید کرده است که نرم‌افزار پگاسوس در ایالات‌متحده کار نمی­‌کند!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید