خرید مخفیانه یک شرکت اسرائیلی توسط اپل - تکفارس 
خرید مخفیانه یک شرکت اسرائیلی توسط اپل - تکفارس 

خرید مخفیانه یک شرکت اسرائیلی توسط اپل

مجید مهرعلی
۳ شهریور ۱۳۹۹ - 10:30
خرید مخفیانه یک شرکت اسرائیلی توسط اپل - تکفارس 

در یک بازه زمانی بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، اپل به‌صورت مخفیانه یک شرکت اسرائیلی را به مالکیت خود درآورده است، این شرکت در زمینه پردازش بصری فعالیت دارد و فناوری توسعه‌یافته آن در محصولات کنونی اپل به کار گرفته شده است. شرکت یادشده پیش‌تر تیپیت (Tipit) نام داشت، اما در حال حاضر آن را کَمِرای (Camerai) می‌نامند.

پس از عرضه پلتفرم واقعیت افزوده ARKit در سال ۲۱۰۷ توسط اپل،  فناوری واقعیت افزوده و توسعه بخش‌های مرتبط با آن شتاب بیشتری گرفته است. با استناد به یک گزارش جدید، برخی از این توسعه‌ها ممکن است نتیجه همین مالکیت مخفیانه شرکت اسرائیلی باشد، تا نتیجه یک تحقیق در درون خود اپل.

بنا بر گزارش روزنامه اسرائیلی کلکلیست (Calcalist)، اپل پیش‌تر کمرای را تحت مالکیت خود قرار داده، یک کسب‌و‌کار نوپا (Start-up) که در اسرائیل واقع شده است. هدف اپل از این کار، قوی‌تر کردن بخش واقعیت  افزوده و پردازش بصری خود است. روزنامه مذکور ادعا می‌کند که فناوری کسب‌وکار نوپای موردبحث به «بخش مهمی از هر دوربین اپل تبدیل شده است».

هزینه‌ی این مالکیت هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما یک منبع که در کمرای کار می‌کند، ارزش این مالکیت را ۱۰ میلیون دلار می‌داند. در زمان خرید این شرکت، ۱۳ نفر آن در تلاویو مشغول به کار بوده‌اند که بیشتر آنها به گروه اپل در هرزلیا (Herzliya) پیوسته‌اند.

از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۵، شرکت موردبحث به‌صورت مخفیانه مشغول به کار بوده و توانسته  است سرمایه خیلی کمک را جمع‌آوری کند. به‌طور دقیق‌تر این شرکت توانسته است چیزی حدود ۵ میلیون دلار سرمایه به‌دست آورد. ۲٫۵ میلیون دلار از این سرمایه مربوط به سال ۲۱۰۷ و ۲٫۵ میلیون دلار آن مربوط به سال ۲۰۱۸ است. بنیاد آتورو (Atooro) و بنیاد اسکو (Sko) دو سرمایه‌گذار این شرکت محسوب می‌شوند.

پلتفرم کمرای به اپلیکیشن‌ها و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به‌آسانی به ساخت واقعیت افزوده و پردازش گرافیکی تصاویر بپردازند، بدون آنکه به دانش فنی خاصی نیاز باشد. در سال ۲۰۱۸، زمانی که این شرکت به خاطر عملکرد‌هایش مورد ستایش قرار گرفته بود، چندین شرکت با کمرای ارتباط گرفتند تا امکان خرید آن را بررسی کنند. سامسونگ و علی‌بابا نیز در لیست شرکت‌های درخواست‌کننده حضور داشتند.

به گزارش کلکلیست، از زمانی که شرکت اسرائیلی زیر قبای اپل قرار گرفته است فناوری این شرکت، اضافه‌ کردن واقعیت افزوده به اپلیکیشن‌ها را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر کرده است. این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که فرآیند توسعه به ARKit و یا عکاسی کامپیوتری مربوط می‌شود.

با استناد به تک‌کرانچ (TechCrunch)، به‌طور دقیق‌تر فناوری واقعیت افزوده شرکت یادشده شامل قابلیتی است که با آن، اشیا با توجه به نمودشان در تصاویر شناسایی و مجزا می‌شوند. این شرکت به‌تازگی یک بسته توسعه نرم‌افزاری ساخته است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد با استفاده از ابزاری‌های واقعیت افزوده با روش‌هایی پیچیده‌تر به ویرایش تصاویر بپردازند.

به هر حال هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که چه قابلیت‌هایی از فناوری کمرای به دست اپل رسیده است. اما باید گفت که از سال ۲۰۱۸، اپل تعداد زیادی بهسازی در زمینه دوربین و واقعیت افزوده معرفی کرده است. یکی از آنها حالت پورتره (Portrait Mode) در آیفون SE است که تماماً به یادگیری ماشین (Machine Learninig) وابسته است.

در کنار توسعه واقعیت افزوده در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، اپل همچنین مشغول توسعه تعدادی  دستگاه‌ پوشیدنی است که با محیط‌های مجازی و محیط‌های واقعیِ ترکیبی تعامل دارند. در میان آنها می‌توان به هدستی اشاره کرد که بنا بر برخی شایعات، اپل گلسس (Apple Glasses) نام خواهد داشت.

با استناد به کلکلیست، اپل یک مرکز توسعه در اسرائیل را اداره می‌کند که بر اساس مالکیت محلی کار می‌کند. در طی سال‌های اخیر، این مرکز شاهد افزایشی چشم‌گیر در فرآیند جذب نیروی جدید بوده است و تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۵۰۰ نفر در این مرکز مشغول به کار باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.