بایت‌دنس قصد ندارد سهام خود در تیک‌توک را به فروش برساند - تکفارس 
بایت‌دنس قصد ندارد سهام خود در تیک‌توک را به فروش برساند - تکفارس 
بایت‌دنس قصد ندارد سهام خود در تیک‌توک را به فروش برساند - تکفارس 

بایت‌دنس قصد ندارد سهام خود در تیک‌توک را به فروش برساند

مسلم رفیعی
۵ دی ۱۳۹۸ - 12:45
بایت‌دنس قصد ندارد سهام خود در تیک‌توک را به فروش برساند - تکفارس 

علی‌رغم گزارش بلومبرگ که می‌گوید گفتگوهایی پیرامون بررسی‌های در حال افزایش مقامات آمریکا، صورت گرفته‌اند، بایت‌دنس (ByteDance) در حال حاضر مشغول بررسی فروش سهام خود در تیک‌توک (TikTok) نیست. سرپرست تیک‌توک یعنی الکس ژو (Alex Zhu)، یک یادداشت داخلی را به کارکنان ارسال کرده که در آن به گزارش بلومبرگ اشاره شده و حال این یادداشت به دست رویترز رسیده است. ژو گزارش بلومبرگ را نادرست خوانده و به کارکنان گفته که:

گاهی اوقات ممکن است که داستان‌هایی را در رسانه‌ها بخوانید که صحت ندارند. مدیران اجرایی هیچ‌گاه میزبان بحث‌هایی در رابطه با خریداران بالقوه تیک‌توک نبوده‌اند، همان‌گونه که ما نیز چنین قصدی نداریم.

یکی از نمایندگان تیک‌توک به بلومبرگ گفته که این شایعات کاملاً بی‌ارزش هستند. گزارش بلومبرگ در حالی منتشر شده که تیک‌توک همچنان درگیر توجهات اخیر مقامات آمریکایی است. این موضوع به این دلیل است که برخی از سناتورها هشدار می‌دهند که این برنامه می‌تواند یک تهدید امنیتی به حساب آید. به گفته بلومبرگ: «مشاوران توصیه‌های لازم را، از یک دفاع قانونی تهاجمی گرفته تا جداسازی عملیاتی تیک‌توک جهت فروش اکثریت سهام آن، به مدیران اجرایی بایت‌دنس ارائه کرده‌اند». این شرکت در هنگام مواجه با سؤالات مقامات آمریکایی، می‌تواند هرگونه تهدید امنیتی را رد کند. بلومبرگ همچنین گزارش داده که بایت‌دنس می‌خواهد کنترل کامل خود بر تیک‌توک را حفظ کند، به خصوص هنگامی‌که محبوبیت این برنامه رو به افزایش است.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده (CFIUS) مشغول بررسی خرید ۱ میلیارد دلاری Musical.ly توسط بایت‌دنس در سال ۲۰۱۷ است. یک تحقیق می‌تواند مشخص کند که آیا بایت‌دنس دارایی Musical.ly را به دست آورده یا خیر؟ چیزی که ممکن است به ساخت پلتفرم تیک‌توک کمک کرده‌ باشد. بر اساس گزارش رویترز، CFIUS شروع به طرح سؤالاتی کرده‌ و ممکن است که معیارهایی را توصیه کند تا به وسیله آن‌ها تیک‌توک بتواند اتخاذ دارایی‌های Musical.ly را انکار کند. این تحقیقات به دلیل افزایش تنش بین ایالات‌متحده و چین صورت گرفته‌اند. سناتور مارکو روبیو (Marco Rubio) اظهار کرده که:

من عمیقا نگران این موضوع هستم که هر پلتفرم یا اپلیکیشنی که دارای مالکیت چینی یا ارتباط مستقیم با این کشور باشد همانند تیک‌توک، می‌تواند به عنوان ابزاری توسط حزب کمونیست چین جهت گسترش سانسور اقتدارگرای اطلاعات این کشور در خارج از مرزهای چین مورداستفاده قرار گیرد، و یا اینکه داده‌های میلیون‌ها نفر از کاربران ناآگاه را جمع‌آوری کند.

بایت‌دنس تلاش کرده‌ است تا به این نگرانی‌ها در قالب چندین ابتکارعمل پاسخ دهد. این شرکت همچنین تلاش کرده‌ تا با گروه‌های آمریکایی بیشتری کار کند، از جمله استخدام یک شرکت حقوقی مستقل آمریکایی در مهرماه (اکتبر) جهت بررسی شیوه‌های تعدیل محتوای این شرکت. یک شرکت آمریکایی دیگر نیز برای بررسی رویه‌های امنیتی تیک‌توک استخدام شده است. یافته‌های این شرکت حاکی از آن است که در طول دوره مورد بررسی آن‌ها، تیک‌توک نمی‌توانسته که از داخل چین داده‌های کاربران را منتقل کرده باشد.

علی‌رغم تلاش‌های این شرکت جهت کار با شرکت‌های آمریکایی، مسئله مهم‌تر این است که شرکت بایت‌دنس (شرکتی که ۷۸ میلیارد دلار ارزش دارد) می‌تواند تصورات مردم را در رابطه با استفاده از یک اپلیکیشن چینی تغییر دهد. یکی از خبرنگاران وب‌سایت The Verge در آبان‌ماه (نوامبر) نوشت:

با افزایش فشارها بر تیک‌توک، این شرکت ممکن است متوجه شود که چند اهرم پشتیبان را در اختیار دارد. قرار دادن مدیران اجرایی این شرکت در خارج از محدوده دوستانه انتشار مطبوعاتی، آغاز راه خواهد بود. تا زمانی که دولت چین در پشت فعالیت‌های تجاری این شرکت قرار گرفته باشد، تیک‌توک نیز با شکاف اعتباری مواجه خواهد بود و مشخص نیست که چه چیزی می‌تواند این حفره را از بین ببرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید